NYHET12 april 2016

"Byggnads spelar ett högt spel"

Byggstrejken slår mot över 500 byggarbetsplatser i landet. "Byggnads agerar ansvarslöst och spelar ett högt spel där svenska jobb och svensk välfärd nu hotas på allvar”, säger Peter Jeppsson, vice vd.

På lördagen sade Byggnads nej till medlarnas bud, som följer industrinormeringen, och sedan 06:00 i morse är strejken ett faktum. Enligt Sveriges Byggindustier påverkas sammanlagt 525 arbetsplatser och 9 700 medarbetare av Byggnads stridsåtgärder.
– Den strejk som Byggnads ledning nu valt att gå ut i drabbar alla. Sjukhus, bostadsbyggen, industrier. Både stora och små företag och även stora materialleverantörer. Nu måste vi ta ställning hur vi ska skydda våra företag, säger Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier.

”Oansvarigt”

På Brinkab omfattas strejken av sju personer som utför arbeten på pappersbruket Billerudkorsnäs. Även om vd:n Lars Nyberg ännu inte kan överblicka de fulla effekterna av en strejk så kallar han redan nu Byggnads agerande för oansvarigt.
– Men blir det en lång konflikt så kommer det att bli allvarliga konsekvenser för oss och vår kund, säger han.

Hur ser ni på kravet på 3,2 procents löneökningar? Hur skulle sådana löneökningar påverka er?
– Eftersom byggnadsarbetaren i ett omvärldsperspektiv är välbetald så kan jag inte förstå varför de inte kan nöja sig med 2,2 procent som övrig industri. Vår konkurrenskraft mot utländsk arbetskraft försämras ytterligare.

BI accepterade bud

Arbetsgivarsidan är kritisk mot splittringen bland fackförbunden och att Byggnads genom sitt agerande utmanar industrinormeringen.

– Arbetsgivarna inom Svenskt Näringsliv står enade bakom Sveriges Byggindustrier för ett byggavtal som värnar märket och svensk byggindustris konkurrenskraft, säger Peter Jeppsson.

Medlarnas senaste bud innehöll löneökningar i linje med märket på 2,2 procent. Dessutom innebar budet att dagens prestationslöner är oförändrade, en av stötestenarna under förhandlingarna.

Sveriges Byggindustrier accepterade till skillnad mot Byggnads medlarnas bud.

– Nu är det uppenbart att det bara handlar om en maktkamp inom LO-förbunden om vilket förbund som ska sätta lönenivån i Sverige. Vad Byggnads vill är att deras höglöneförbund ska dra ifrån ännu mer, säger Ola Månsson.

Målareförbundet, som likt Byggnads ingår i konstellationen 6F, har också meddelat att de utökar sina stridsåtgärder och varslar ytterligare 14 hela företag. Sedan i fredags pågår en strejk på 35 arbetsplatser.

Avtalsrörelse och förhandlingArbetsmarknad
Skriven avHenrik Svidén