NYHET21 april 2016

"Det behövs ett förbud mot sympatiåtgärder"

Fackförbunden inom 6F har varslat om sympatiåtgärder med Målareförbundet i konflikten som pågår med Måleriföretagen. ”Det är allvarligt eftersom flera av dem precis slutit avtal och därmed lovat arbetsfred”, säger Peter Jeppsson, vice vd.

Målareförbundet har strejkat sedan den åttonde april. Primärkonflikten mellan Målareförbundet och Måleriföretagen handlar om den mätningsavgift som samtliga måleriföretag i Sverige idag måste betala. Måleriföretagen vill att endast de företag som faktiskt använder sig av ackord ska betala avgiften. Det är i dag endast 27 procent av målarnas arbetstimmar i företag med kollektivavtal som utförs på ackord.

Under tisdagen kom sympativarsel från de övriga fyra fackförbunden i samarbetet 6F. Även Musikerförbundet, som samordnar sig med 6F, har varslat om sympatiåtgärder. För Byggnads del betyder det att fackförbundet varslar om ny strejk två dagar efter att de slutit avtal med Sveriges Byggindustrier och avslutade en veckolång strejk.

– Med sitt agerande bryter 6F den avtalade arbetsfreden. Enligt de svenska konfliktreglerna är det fullt tillåtet, men för företagen urholkar det värdet av att träffa kollektivavtal, säger Peter Jeppsson, vice vd.

Svenskt Näringsliv anser att parterna i primärkonflikten bör lösa tvisten på egen hand. De företag som har avtal om arbetsfred ska inte på nytt kunna utsättas för strejker.

– Det är uppenbart att det behövs ett förbud mot sympatiåtgärder, säger Peter Jeppsson.

Ett alternativ som diskuterats är en begränsning av möjligheten till sympatikonflikter, berättar han. I Svenskt Näringslivs förslag till nytt huvudavtal 2009 var ett förslag att stridsåtgärderna i primärkonflikten ska ha pågått med total strejk eller lockout i fyra veckor innan det är tillåtet med sympatiåtgärder.

Så varslar 6F och Musikerförbundet om sympatiåtgärder

Svenska Byggnadsarbetareförbundet: Varsel om sympatiåtgärd i form av strejk och blockad på sju arbetsplatser från och med den 29 april.

Svenska Elektrikerförbundet: Varsel om sympatiåtgärd i form av strejk och blockad från och med den 2 maj.

Seko: Varsel om sympatiåtgärd i form av blockad mot utdelning och avhämtning av försändelser, brev och paket från och med den 29 april.

Fastighetsanställdas förbund: Varsel om sympatiåtgärd i form av strejk och blockad från och med den 29 april.

Musikerförbundet: Varsel om blockad mot medverkan vid inspelningar vid flera stadsteatrar från och med den 2 maj.

Avtalsrörelse och förhandlingKonfliktreglernaArbetsgivarfrågorArbetsmarknad
Skriven avRedaktionen