NYHET20 september 2016

Äntligen når Kalmar sitt mål

Att vara bland de 100 bästa kommunerna i företagsklimat är ett mål Kalmar har haft länge. I år klättrar man upp till plats 83 i Svenskt Näringslivs ranking. ”Tydliga mål och långsiktigt arbete är framgångsreceptet", säger Johan Persson (S), kommunstyrelsens ordförande i Kalmar.

Att vara bland de 100 bästa i företagsklimat är ett mål Kalmar har haft länge. I år klättrar kommunen upp till plats 83 i årets ranking.
Thomas Davidsson, näringslivschef och Johan Persson (S), kommunstyrelsens ordförande i Kalmar kommun, säger att tydliga mål och långsiktigt arbete är framgångsreceptet för att Kalmar nu klättrar i rankingen.

28 snäpp bättre i årets ranking är resultatet av Kalmars arbete med att stärka företagsklimatet. I årets enkätundersökning höjde kommunen sina betyg i tillämpning av lagar och regler, i upphandling, i konkurrens från kommunens verksamheter med de privata företagen samt i tillgång till kompetens och tele och IT-nät. Det sammanfattande omdömet blev 3,6 på en skala från 1 till 6.

Det går bra för Kalmar. Här byggs ett nytt universitet, man är en av de kommuner i landet som bygger flest bostäder och för andra året i rad har staden utnämnts till Årets sommarstad. Kommunen gör företagsbesök varje vecka och arrangerar öppna möten för samtliga företag. Man håller upphandlingskonferenser och jobbar med bemötande och service, berättar Johan Persson, när han svarar på frågan hur kommunen arbetar med att stärka företagsklimatet.

Nyligen togs beslutet om att hela kommunstyrelsen ska göra besök hos företagen och hålla en kontinuerlig dialog med dem. Chefer, medarbetare och politiker ska även gå en utbildning för att stärka relationen med företagen. Målet är att utveckla kommunens kontakter med näringslivet, ge deltagarna en större förståelse för företagens behov och att skapa ett långsiktigt samarbete mellan kommunen och det lokala näringslivet.

Företagaren Jörgen Bödmar tycker att Kalmar kommun har gjort många förbättringsåtgärder, men att det finns en del kvar att arbeta med.

– Det är bra att Kalmar höjer sig. Nu gäller det att ta nästa steg och göra oss till den absolut bästa kommunen på kommunal service. Vi har byggt bostäder och sportanläggningar men hur står det till med den kommunala servicen? Konkurrensutsätt verksamheter så det blir kostnadseffektivt och med en bra och hög kvalitet, säger Jörgen Bödmar, vd och delägare i företaget Designonline.

– Vi vill bli bland de 30 bästa kommunerna i landet när det handlar om skolan och äldreomsorgen. Det är viktigt att omlokaliseringen av eHälsomyndigheten till Kalmar lyckas. Vi ska starta en läkarutbildning och bilda ett stort kluster kring omsorg och hälsa. Det blir ett ben till för oss att stå på och det kommer att ge effekter på näringslivet, säger Johan Persson.

Företag vill ha en dialog med kommunen

Kommunens betyg sjunker när det handlar om kommunpolitikers attityder till företagande, allmänhetens attityder till företagande, skolans attityder till företagande, kommunens service till företagande och dialog med företagen.

– Kommer det en företagare som vill etablera sig i Kalmar så borde den personen så snabbt som möjligt få all information som behövs. Och låt oss möta tjänstemännen. Då kan det födas idéer och kreativa lösningar på gemensamma problem, säger Linda Petersson, vd på Telin Rekrytering & Konsult i Kalmar.

Hon vill se fler arenor för dialog och interaktion och att man arbetar för att få studenterna att stanna kvar i Kalmar efter att de är klara med sina utbildningar.

– Jag skulle gärna se att vi har projekt tillsammans och träffar dem tidigt, säger Linda Petersson.

– Samarbete med universiteten är mycket viktigt för vårt företag. De har kompetens som vi har god nytta av. Att engagera studenter i ett tidigt skede av deras studier ger dem möjligheter till värdefulla kontakter i näringslivet som kan få dem att välja att stanna kvar efter avslutade studier, säger Jörgen Bödmar.

– 2017 eller 2018 kommer det visa sig hur väl vi lyckas i vår service till företagen. Förbättringsarbete tar tid, man ser effekterna först några år senare, säger Thomas Davidsson, näringslivschef i Kalmar.

Svenskt Näringsliv har rankat företagsklimatet i Sveriges kommuner sedan 2001. Årets ranking bygger på enkätsvar från 31 400 företag tillsammans med statistik från SCB och UC. Hela rankinglistan hittas på www.foretagsklimat.se.

Jenny Stiernstrand

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist