Orimliga väntetider skadar vårdföretaget

NYHET Publicerad

FÖRETAGSKLIMAT Vårdföretaget Misa måste alltid söka tillstånd hos Socialstyrelsen när de ska anställa en chef eller skaffa nya lokaler. Men Socialstyrelsens långa handläggningstider hämmar verksamheten. "Vi tvingas alltid vänta minst ett halvår innan vi får besked, ibland dröjer det mer än ett år", säger Stefan Lahti, vd på Misa.

När företag inom daglig verksamhet ska anställa en verksamhetschef, starta en ny enhet eller skaffa nya lokaler måste de alltid söka tillstånd hos Socialstyrelsen. Myndighetens handläggningstider drar ofta ut på tiden och hindrar företagen från att starta eller växa.

– Vi tvingas alltid vänta minst ett halvår innan vi får besked, ibland dröjer det mer än ett år, säger Stefan Lahti, vd på vårdföretaget Misa.

Socialstyrelsens sega ärendehantering innebär att det kostar Misa mellan 800 000 – 1,2 miljoner kronor att anställa en verksamhetschef, och den kostnaden innefattar enbart perioden innan personen har fått tillstånd att börja arbeta.

– Vi måste ju anställa personen innan vi får söka tillstånd. Under tiden som de utreder ärendet tvingas vi betala lön, även om personen inte kan arbeta. Det har hänt att vi har fått avslag efter ett år och alltså tvingats betala ut en årslön helt i onödan, säger han.

Ett annat fall var när företaget skulle ersätta en person som skulle gå på mammaledighet och sökte tillstånd hos Socialstyrelsen.

– Innan vi fick svar från Socialstyrelsen hade personen hunnit komma tillbaka från sin mammaledighet. När de väl svarade ville de att vi skulle komplettera med ytterligare uppgifter. Vi tvingas betala för verksamhetschefer och lokaler som vi inte kan använda, medan de ska vända på ett papper, säger han.

Men myndigheten har inga specifikationer över vilka personer som de anser lämpliga som chefer. Företaget måste helt enkelt anställa chefer på chans och hoppas att Socialstyrelsen senare godkänner tillstånden, anser han.

– Det är godtyckligt vad och vilka de godkänner, det beror på vilken handläggare som utreder. Det enda krav som finns dokumenterat är att chefen ska vara lämplig och helst ha två till fem års erfarenhet. Man får inga förhandsbesked och de svarar aldrig på frågor.

De utdragna ansökningstiderna gör att det är svårt för nya och mindre företag att etablera sig på marknaden. Man kan inte tala om någon konkurrens, anser Stefan Lahti.

– Du behöver mellan 50-100 miljoner kronor för att kunna starta, det är bara de större företagen som klarar det. Konsekvensen blir att man ersätter ett kommunalt monopol med ett privat monopol.

Stefan Lahti har tillsammans med flera andra privata aktörer försökt få till en dialog med Socialstyrelsen, men utan resultat.

– Efter tio månaders tjat fick vi äntligen komma och besöka dem. Men de svarade inte på några frågor utan sade bara att de lyssnade och tog till sig. Men det har inte märkts någon förbättring överhuvudtaget, snarare tvärtom, säger han.

Stefan Lahti kommer fortsätta att ligga på Socialstyrelsen, men har insett att han inte kommer längre den vägen.

– Nu måste vi börja ligga på departementen. För det är bråttom om det inte ska gå åt pipan med allt, säger han.

Daniel Mellwing

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Kompetensförsörjning hett ämne under Företagsklimatsdagar

FÖRETAGSKLIMAT Sveriges kommunpolitiker och företagare samlades under två dagar för att diskutera hur man förbättrar det lokala företagsklimatet under kommande mandatperiod och föra en dialog kring samverkan, upphandling och mycket mer.
NYHET Publicerad:

Företagens idealkommun på 1 minut

WEBB-TV Kort film om hur en idealisk kommun fungerar enligt företagen. Bra attityd och rak dialog är ett av flera verktyg som efterfrågas av företagsamma invånare för att kunna växa och skapa jobb och skatteintäkter till välfärden.
NYHET Publicerad:

Fyra kommuner – fyra tips för ett bättre företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT Rättvik, Ale, Laholm och Oxelösund. Fyra kommuner – fyra sätt att arbeta på för ett bättre företagsklimat. Samtliga lyfte fram konkreta åtgärder under Företagsklimatsdagarna. Här är kommunernas bästa tips.
NYHET Publicerad:

Satsa på Yrkesvux och höj status på yrkesutbildningarna

YRKESUTBILDNING Bättre matchning och mer fokus på yrkesutbildningar. Det var inte bara budskapet från flera av talarna under Företagsklimatsdagarna, det var även flera av åhörarnas åsikter.
NYHET Publicerad:

Välbesökta företagsklimatsdagar

FÖRETAGSKLIMAT Årets Företagsklimatsdagar lockade storpublik. "En sjättedel av Sveriges kommuner har förstått hur viktigt företagsklimatet är– och vill förbättra det. Det är en oerhört positiv signal", sade Svenskt Näringslivs vd Carola Lemne.
NYHET Publicerad:

Företagare vill ha snabb och tydlig service

FÖRETAGSKLIMAT ”Lunds kommun har mycket att lära av Sjöbo kommun vad gäller det lokala företagsklimatet”. Det säger Erik Hermelin baserat på sin erfarenhet som ägare av Dalby Hill och Åsums Gård, som finns i respektive kommun.
NYHET Publicerad:

Rak dialog i idealkommun

WEBB-TV Bra attityd och rak dialog är ett av flera verktyg som efterfrågas av företagsamma invånare för att kunna växa och skapa jobb och skatteintäkter till välfärden.  I filmen Företagens idealkommun berättar företagare vad de tycker utgör grunden för ett bra företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Johan avstår upphandlingar

UPPHANDLINGAR Johan Lundh, Office IT-Partner i Örebro, har tröttnat på hur kommunen hanterar upphandlingar inom hans bransch. Nu väljer han att avstå kommande upphandlingar.
NYHET Publicerad:

Företagsklimatet högprioriterad fråga för Gävle kommun

FÖRETAGSKLIMAT I Svenskt Näringslivs senaste ranking av företagsklimatet ligger Gävle på plats 235 bland landets 290 kommuner. Likartade placeringar har man haft år efter år. "Eftersom Svenskt Näringslivs ranking visar att det finns företag som är missnöjda med företagsklimatet i Gävle måste vi förstås göra mer och göra bättre", säger Ahmed Amin, som vid årsskiftet tillträdde som ordförande i Näringslivs- och arbetsmarknadsnämnden i Gävle,
NYHET Publicerad:

Hon tvingades lägga ned sin skola – nu får hon rätt

BYGGLOV Precis före skolstart i höstas tvingades Palmlunds Skolor lägga ned sin skola i Bjuv. Detta efter att Byggnadsnämnden oväntat sade nej till ett tidsbegränsat bygglov. Nu ger länsstyrelsen friskolan rätt. ”Det känns så onödigt. Det var så många som drabbades. Anställda och elever”, säger Christina Wahlgren Ek som drev skolan.
NYHET Publicerad:

Företagsenkät ger fakta när insatser diskuteras

FÖRETAGSKLIMAT Nu är årets enkät utskickad till 67 000 företagare i Sverige. "Svenskt Näringslivs enkät om det lokala företagsklimatet betyder väldigt mycket för oss företagare. I diskussioner med politiker måste vi ha något konkret att peka på", säger Monica Falkner på Storumans Tryckeri & Reklam.
NYHET Publicerad:

Välkommen till Företagsklimatsdag

INBJUDAN Vi vill gärna bjuda in dig till en dag av inspiration och diskussion om arbetsmarknad, kompetensförsörjning, service och upphandling.
NYHET Publicerad:

Hässleholms livsmedelsupphandling öppnar upp för småföretag

UPPHANDLING Ekologiskt, bättre djurhållning och kvalitet är viktiga frågor på kommunernas agendor vid livsmedelsupphandlingar. Hässleholms kommun har hittat en innovativ lösning på sin upphandling för att öppna upp för mindre företag genom sin ”80/20-regel”.
NYHET Publicerad:

Ny handbok för ett bättre lokalt företagsklimat

HALLÅ DÄR... Carolina Brånby, ansvarig för Företagsklimat. I dagarna får alla kommunpolitiker handboken om företagsklimat. Berätta om boken!
NYHET Publicerad:

Höganäs lägger in högre växel

FÖRETAGSKLIMAT Höganäs har antagit ny vision från 2015 där några av strategierna är att förenkla för företagen samt utveckla dialogen. Ett ordentligt avstamp gjordes vid premiären för fullmäktiges besök hos företag under en dag.
NYHET Publicerad:

Gästkrönika: Falun skrider till handling kring upphandling

KRÖNIKA "Som näringslivschef träffar jag regelbundet företagare som uttrycker erfarenheter av att vara företagare i vår kommun. När jag går igenom de negativa erfarenheterna eller de delar där vi har utvecklingspotential är just upphandling ett tema som återkommer", skriver Linda Norén, näringslivschef Falu kommun,  i sin krönika.
NYHET Publicerad:

Välkommen till Företagsklimatsdag

INBJUDAN Vi vill gärna bjuda in dig till en dag av inspiration och diskussion om arbetsmarknad, kompetensförsörjning, service och upphandling.
NYHET Publicerad:

YH-utbildning vässar upphandlare

UPPHANDLING Varje år upphandlar det offentliga för 600-800 miljarder i Sverige. Samtidigt ger företagarna rekordlågt betyg på upphandlingar. Det är ofta kompetensen hos kommunen som ifrågasätts. Det har Nordic Business Institute uppmärksammat och skapat en utbildning kring.
NYHET Publicerad:

Samhällsbyggare i Norrlands inland

PRIVAT SATSNING I vår invigs norra Sveriges största konferens- och hotellanläggningar, Frösö Park Hotel och Frösö Convention Center. Bakom satsningen står Norrlandspojkarna Lars-Göran ”Lasse” Bäckvall och Marcus Lundberg.
NYHET Publicerad:

Kvinnor dominerar företagande inom vården

VÄLFÄRD Allt fler kvinnor driver företag inom vård och omsorg. Kristina Bardh, vd för Kosmo, har följt utvecklingen på nära håll i 22 år .”Jag tror de allra flesta drivs av att skapa en verksamhet där beslutsvägarna är korta och kvalitén står i centrum”, säger hon.