Orimliga väntetider skadar vårdföretaget

NYHET Publicerad

FÖRETAGSKLIMAT Vårdföretaget Misa måste alltid söka tillstånd hos Socialstyrelsen när de ska anställa en chef eller skaffa nya lokaler. Men Socialstyrelsens långa handläggningstider hämmar verksamheten. "Vi tvingas alltid vänta minst ett halvår innan vi får besked, ibland dröjer det mer än ett år", säger Stefan Lahti, vd på Misa.

När företag inom daglig verksamhet ska anställa en verksamhetschef, starta en ny enhet eller skaffa nya lokaler måste de alltid söka tillstånd hos Socialstyrelsen. Myndighetens handläggningstider drar ofta ut på tiden och hindrar företagen från att starta eller växa.

– Vi tvingas alltid vänta minst ett halvår innan vi får besked, ibland dröjer det mer än ett år, säger Stefan Lahti, vd på vårdföretaget Misa.

Socialstyrelsens sega ärendehantering innebär att det kostar Misa mellan 800 000 – 1,2 miljoner kronor att anställa en verksamhetschef, och den kostnaden innefattar enbart perioden innan personen har fått tillstånd att börja arbeta.

– Vi måste ju anställa personen innan vi får söka tillstånd. Under tiden som de utreder ärendet tvingas vi betala lön, även om personen inte kan arbeta. Det har hänt att vi har fått avslag efter ett år och alltså tvingats betala ut en årslön helt i onödan, säger han.

Ett annat fall var när företaget skulle ersätta en person som skulle gå på mammaledighet och sökte tillstånd hos Socialstyrelsen.

– Innan vi fick svar från Socialstyrelsen hade personen hunnit komma tillbaka från sin mammaledighet. När de väl svarade ville de att vi skulle komplettera med ytterligare uppgifter. Vi tvingas betala för verksamhetschefer och lokaler som vi inte kan använda, medan de ska vända på ett papper, säger han.

Men myndigheten har inga specifikationer över vilka personer som de anser lämpliga som chefer. Företaget måste helt enkelt anställa chefer på chans och hoppas att Socialstyrelsen senare godkänner tillstånden, anser han.

– Det är godtyckligt vad och vilka de godkänner, det beror på vilken handläggare som utreder. Det enda krav som finns dokumenterat är att chefen ska vara lämplig och helst ha två till fem års erfarenhet. Man får inga förhandsbesked och de svarar aldrig på frågor.

De utdragna ansökningstiderna gör att det är svårt för nya och mindre företag att etablera sig på marknaden. Man kan inte tala om någon konkurrens, anser Stefan Lahti.

– Du behöver mellan 50-100 miljoner kronor för att kunna starta, det är bara de större företagen som klarar det. Konsekvensen blir att man ersätter ett kommunalt monopol med ett privat monopol.

Stefan Lahti har tillsammans med flera andra privata aktörer försökt få till en dialog med Socialstyrelsen, men utan resultat.

– Efter tio månaders tjat fick vi äntligen komma och besöka dem. Men de svarade inte på några frågor utan sade bara att de lyssnade och tog till sig. Men det har inte märkts någon förbättring överhuvudtaget, snarare tvärtom, säger han.

Stefan Lahti kommer fortsätta att ligga på Socialstyrelsen, men har insett att han inte kommer längre den vägen.

– Nu måste vi börja ligga på departementen. För det är bråttom om det inte ska gå åt pipan med allt, säger han.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Lekebergs första näringslivs- och utvecklingschef

HALLÅ DÄR Anna Andréasson tillträder den 1:a mars på den nyinrättade tjänsten som näringslivs- och utvecklingschef i Lekebergs kommun. Vi vill ju så klart veta hur hon ser på sin nya roll och företagsklimatet i kommunen. Läs hennes svar här.
NYHET Publicerad:

"Företagslotsar kan hjälpa företagare från att stjälpa"

GÄSTKRÖNIKA Jag har ett långt yrkesliv bakom mig och jag vet att det kan vara svårt att starta företag idag. Det finns så många regler och lagparagrafer som man måste känna till och följa. Det finns många fel och misstag man kan göra. Inte för att man vill utan för att man inte vet hur det ska gå till. Det skriver Bertil Wahlström, bokförläggare och entreprenör i sin krönika.
NYHET Publicerad:

Ett steg framåt för upphandlingen i Göteborg

UPPHANDLING Många företag avstår idag helt från att delta i offentliga upphandlingar. Utvecklingen mot många och otydliga krav, bristfällig uppföljning och dialog samt ett ensidigt fokus på lägsta pris gör att många företag inte anser det vara lönt att vara med och konkurrera. Något som innebär lägre konkurrens och i förlängningen också sämre affärer för kommunerna.  Men i Göteborg har oppositionen i dagarna fått igenom ett antal förslag i syfte att motverka denna utveckling.
NYHET Publicerad:

Damberg: "Nu sätter vi industrin på kartan igen"

FÖRETAGSKLIMAT Näringsminister Mikael Damberg vill sätta svensk industri på kartan igen. Genom digitalisering och automatisering kan svenska företag öka produktionen och stärka konkurrenskraften internationellt. "När vi är riktigt moderna i vår produktion kan vi konkurrera globalt också med industriproduktion", sade Damberg när han talade på Svenskt Näringslivs inspirationsdag om företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Småföretag överlever tack vare nätverk

GÄSTKRÖNIKA Många av Värmlands småföretagare gör affärer och överlever tack vare de öppna nätverken. Detta leder till ett gott lokalt företagsklimat och tillväxt för hela regionen.
NYHET Publicerad:

S-politiker jobbar för företagens bästa

HALLÅ DÄR... Katarina Berggren (S), som talade på inspirationsdagen om kommunens roll för företagsklimatet. Du har precis slutat som kommunstyrelseordförande i Botkyrka kommun för att jobba som biträdande partisekreterare med ansvar för kommunerna. Vad innebär ditt nya jobb?
NYHET Publicerad:

"Det är bra att få ett smörgåsbord av idéer"

ENKÄT ”Inspirationsdagen är perfekt för erfarenhetsutbyte och omvärldsbevakning. Jag måste ju jobba konkret med företagsklimatet och det är bra att ha med sig kunskap om hur andra kommuner gör i dialogen med företagen”, säger Martin Andaloussi, näringslivschef i Älvkarleby som deltog på inspirationsdagen i januari.
NYHET Publicerad:

Rekordintresse för inspirationsdagen

MÖTESPLATS Integration, jobb, industrins återkomst, kommunal serviceanda och ett bättre lokalt företagsklimat. Det diskuterades under inspirationsdagen i förra veckan. Näringsminister Mikael Damberg talade om det gyllene tillfälle som svenska företag har just nu att stärka sin konkurrenskraft
NYHET Publicerad:

Här vässas företagsklimatet

FÖRBÄTTRINGAR ”Ett gott företagsklimat är en förutsättning för tillväxt.” Det säger Karin Kroon Gunnarsson, näringslivschef i Hörby, som varit en av initiativtagarna till att förbättra för företagen. Nu har startskottet gått för utbildning av ca 400 personer i flera kommuner för att bättre tillmötesgå företagens behov.
NYHET Publicerad:

Myndighetsbeslut delseger för näringslivet

KOMMENTAR Konkurrensverket har kommit med ett beslut gällande Malmö kommuns tillämpning av den så kallade Vita-jobbmodellen. Myndigheten konstaterar bland annat att modellen ger fackliga kontrollanter allt för långtgående befogenheter. Svenskt Näringsliv ser både fördelar och nackdelar med beslutet, skriver upphandlingsexperten Ellen Hausel Heldahl.
NYHET Publicerad:

"Informera i stället för inspektera"

FÖRETAGSKLIMAT "Hade jag vetat om allt krångel med myndigheter innan så vete sjutton om jag startat företaget". Det säger Göran Nordander, vd på Torekows Lilla Chipsfabrik, ett relativt nystartat företag som växt snabbt men som fått brottas med en hel del regelkrångel.
NYHET Publicerad:

”Inga jobb, inga skattemedel och inget Bengtsfors”

FÖRETAGSKLIMAT FTG Cranes anställde nyligen två personer till sin verksamhet i Bengtsfors kommun. – Får vi fler i arbete, får vi fler skattebetalare. Det betyder i sin tur fler medel till vår gemensamma välfärd. Det glömmer vi ofta av att förmedla. Men för att vi ska kunna anställa, måste det finnas rätt kompetens och då blir dialogen med skolan och kommunen direkt avgörande, säger David Svedberg, Platschef FTG Cranes AB.
NYHET Publicerad:

Företagens återkoppling är viktig

FÖRETAGSKLIMAT I dagarna skickas frågorna, som ligger till grund för Svenskt Näringslivs ranking av det lokala företagsklimatet, ut till företagen. Vad tycker Michaela Fletcher, kommunstyrelsens ordförande i Österåkers kommun om rankingen och kommunens företagsklimat?
NYHET Publicerad:

Rörigt när kommuner inför Vita jobb-modellen

HALLÅ DÄR... Birgitta Laurent och Ellen Hausel Heldahl, experter på upphandlings- och konkurrensfrågor på Svenskt Näringsliv. Vita jobb-modellen diskuteras i bland annat Malmö och Sundsvall. Varför är ni kritiska till modellen?
NYHET Publicerad:

Nya frågor i årets enkät

FÖRETAGSKLIMAT Årets enkätundersökning om kommunernas företagsklimat har skickats ut till 71 000 företagare. En av de nya frågorna som ställs är vilka åtgärder som är viktigast för ett bra företagsklimat.”Enkäten behövs för att sätta press på kommunerna och lyfta begreppet företagsklimat och vad det innebär”, säger Olle Larsson, entreprenör och ägare av Wenngarn fastighetsförädling i Sigtuna.
NYHET Publicerad:

Praktik underlättar kommunal tillsyn

FÖRETAGSKLIMAT "Att hjälpa företagen att göra rätt från början är det mest effektiva sättet i kommunens tillsynsarbete. Då krävs en dialog och en bättre insikt i varandras vardag. Det är bara på det sättet som våra respektive världar kan mötas", säger Martin Clarstedt, chef för Miljö- och byggenheten i Rättvik.
NYHET Publicerad:

Sju av tio företag nobbar offentliga upphandlingar

UPPHANDLING En majoritet av företagen har helt eller delvis slutat medverka i offentliga upphandlingar på grund av irrelevanta och otydliga kravställningar. Office IT-Partner i Örebro är ett av alla företag som slutat delta. ”För att vinna tvingas man fuska”, säger Johan Lundh, vice vd och delägare.
NYHET Publicerad:

Osund konkurrens när kommunen kör i egen regi

GÄSTKRÖNIKA Taxi Väst skötte Strömstads kommuns skolskjuts till för ett år sedan. Alla krav följdes till punkt och pricka. Sedan tog kommunen över med följden att lagar och regler åsidosattes. Kommunen måste ställa samma krav på sin egen verksamhet som på oss upphandlade aktörer, skriver Ingo Asplund , vd för Taxi Väst.
NYHET Publicerad:

Företagsklimat på mångas läppar

KOMMENTAR "Allt fler politiker och kommuntjänstemän inser företagsklimatets avgörande betydelse för jobb och välfärd. Den insikten har lett till stora förbättringar i åtskilliga kommuner", skriver Carola Lemne i senaste numret av Entreprenör.
NYHET Publicerad:

Företag garanterar kvaliteten på YH-utbildning

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Huddinge kommun tog hjälp av näringslivet för att skapa en helt ny utbildning på Yrkeshögskolan. Det garanterar kvaliteten och ökar möjligheten att förbättra matchningen på arbetsmarknaden.