Orimliga väntetider skadar vårdföretaget

NYHET Publicerad

FÖRETAGSKLIMAT Vårdföretaget Misa måste alltid söka tillstånd hos Socialstyrelsen när de ska anställa en chef eller skaffa nya lokaler. Men Socialstyrelsens långa handläggningstider hämmar verksamheten. "Vi tvingas alltid vänta minst ett halvår innan vi får besked, ibland dröjer det mer än ett år", säger Stefan Lahti, vd på Misa.

När företag inom daglig verksamhet ska anställa en verksamhetschef, starta en ny enhet eller skaffa nya lokaler måste de alltid söka tillstånd hos Socialstyrelsen. Myndighetens handläggningstider drar ofta ut på tiden och hindrar företagen från att starta eller växa.

– Vi tvingas alltid vänta minst ett halvår innan vi får besked, ibland dröjer det mer än ett år, säger Stefan Lahti, vd på vårdföretaget Misa.

Socialstyrelsens sega ärendehantering innebär att det kostar Misa mellan 800 000 – 1,2 miljoner kronor att anställa en verksamhetschef, och den kostnaden innefattar enbart perioden innan personen har fått tillstånd att börja arbeta.

– Vi måste ju anställa personen innan vi får söka tillstånd. Under tiden som de utreder ärendet tvingas vi betala lön, även om personen inte kan arbeta. Det har hänt att vi har fått avslag efter ett år och alltså tvingats betala ut en årslön helt i onödan, säger han.

Ett annat fall var när företaget skulle ersätta en person som skulle gå på mammaledighet och sökte tillstånd hos Socialstyrelsen.

– Innan vi fick svar från Socialstyrelsen hade personen hunnit komma tillbaka från sin mammaledighet. När de väl svarade ville de att vi skulle komplettera med ytterligare uppgifter. Vi tvingas betala för verksamhetschefer och lokaler som vi inte kan använda, medan de ska vända på ett papper, säger han.

Men myndigheten har inga specifikationer över vilka personer som de anser lämpliga som chefer. Företaget måste helt enkelt anställa chefer på chans och hoppas att Socialstyrelsen senare godkänner tillstånden, anser han.

– Det är godtyckligt vad och vilka de godkänner, det beror på vilken handläggare som utreder. Det enda krav som finns dokumenterat är att chefen ska vara lämplig och helst ha två till fem års erfarenhet. Man får inga förhandsbesked och de svarar aldrig på frågor.

De utdragna ansökningstiderna gör att det är svårt för nya och mindre företag att etablera sig på marknaden. Man kan inte tala om någon konkurrens, anser Stefan Lahti.

– Du behöver mellan 50-100 miljoner kronor för att kunna starta, det är bara de större företagen som klarar det. Konsekvensen blir att man ersätter ett kommunalt monopol med ett privat monopol.

Stefan Lahti har tillsammans med flera andra privata aktörer försökt få till en dialog med Socialstyrelsen, men utan resultat.

– Efter tio månaders tjat fick vi äntligen komma och besöka dem. Men de svarade inte på några frågor utan sade bara att de lyssnade och tog till sig. Men det har inte märkts någon förbättring överhuvudtaget, snarare tvärtom, säger han.

Stefan Lahti kommer fortsätta att ligga på Socialstyrelsen, men har insett att han inte kommer längre den vägen.

– Nu måste vi börja ligga på departementen. För det är bråttom om det inte ska gå åt pipan med allt, säger han.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Gör affärer med näringslivet Landskrona

KOMMENTAR Nio av tio företagare anser att det är ganska eller mycket viktigt att kommuner gör fler affärer med näringslivet och avstår verksamhet i egen regi. I kommuner som vill skapa ett gott företagsklimat – och därmed fler jobb – öppnar man upp marknader i stället för att stänga dem som man nu vill göra i Landskrona, skriver Eva Frisk, Biträdande regionchef Malmö
NYHET Publicerad:

Motarbetade privat förskola – nu får Nora bakläxa

FÖRETAGSKLIMAT Solberga förskolor har fört en lång kamp för att få starta en fristående förskola i Nora. Trots att de uppfyller alla krav har de fått nej av kommunen. Men nu får kommunen bakläxa i en färsk dom från förvaltningsrätten. Domen är viktig för hela Friskolesverige, menar Maria-Pia Karlsson, Solberga förskolor.
NYHET Publicerad:

Företagaren fick nota på 10 000 för kontroll utan anmärkning

REGELKRÅNGEL Miljöförvaltningen i Göteborg var nyligen på en show under en och en halv timme på krogen Park Lane. Syftet var att kontrollera ljudnivåerna, som visade sig vara helt okej. Då kommer notan för kontrollen: 10 545 kronor. ”Jag ifrågasätter inte att vi som företagare betalar men det måste finnas någon slags gräns för vad som är rimligt”, Magnus Albrektson, som driver krogen.
NYHET Publicerad:

Försämrat företagsklimat i många kommuner

ENKÄT Företagens betyg på kommunernas arbete med att förbättra företagsklimatet sjunker. Det visar årets stora enkätundersökning om företagsklimatet. ”Sverige behöver många nya jobb. Det förutsätter att fler företag kan och vill anställa. Företagsklimatet borde därför vara en högt prioriterad fråga för politiker på alla nivåer”, säger Christer Östlund, Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Bäst i landet på företagsservice

ENKÄT Service är vårt vapen. Så löd en slogan som Posten hade förr. Den skulle Mönsterås kommun kunna ta över när man nu ökar ytterligare i nöjdhet när företagen bedömer Kommunens service till företagen. Företagen i Mönsterås ger nämligen servicen landets högsta betyg." Det är inte utan att man blir lite stolt över att just min kommun är bäst", säger Kenth Rydhage, vd på ABC-Karossen i Mönsterås.
NYHET Publicerad:

Hårt arbete bakom Munkfors revansch

ENKÄT När Svenskt Näringsliv släpper svaren från årets stora enkätundersökning om företagsklimatet förbättrar Munkfors sina betyg. ”Hemligheten bakom framgången är kommunens intresse för oss företagare”, säger Pernilla Melén, vd för Munkforssågar.
NYHET Publicerad:

Framtidstron stiger hos Nordmalings företagare

ENKÄT För andra året i rad får Nordmaling en tydligt positiv signal från företagen i kommunen om att företagsklimatet blir bättre. ”Fantastiskt och häftigt! Företagen är så otroligt viktiga för kommunen, de skapar jobben, säger Madelaine Jakobsson (C), kommunstyrelsens ordförande.
NYHET Publicerad:

"Ett unikt underlag till dialog"

KOMMENTAR Vår enkätundersökning ger ett unikt underlag för en dialog mellan kommunledningar och företagens representanter om hur förutsättningarna för att starta och driva företag kan förbättras i landets kommuner.
NYHET Publicerad:

Fler jobb med förbättrat företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT Kommuner med förbättrat företagsklimat har en starkare jobbtillväxt i det privata näringslivet jämfört med kommuner som inte lyckas skapa ett bra företagsklimat. Det visar en undersökning gjord av nationalekonomen Fabian Wallen.
NYHET Publicerad:

Bra start för arbetssökande hos Goodstart

ARBETSMARKNAD ”Det finns företag som skriker efter kompetens och det finns människor som skriker efter arbete. Ändå så brister det i kompetensförsörjningen. Det beror på ett dåligt fungerande system”, säger Johan Sundholm, vd på Goodstart, ett företag som arbetar med att hjälpa människor till arbete.
NYHET Publicerad:

Josef utbildar egen arbetskraft när skolan misslyckas

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Orderingången gör att Texor i Lycksele bygger ut sin fabrik. Men bristen på CNC-operatörer är stor och blir större när gymnasieutbildning lagts ner. "Utbildningsväsendet möter inte efterfrågan på arbetsmarknaden", menar Josef Alenius, vd på Texor.
NYHET Publicerad:

Anette upplever ökat förtroende för välfärdsföretagare

VÄLFÄRD "Äntligen verkar man inse att det inte är ägarformen som är det viktiga när det gäller välfärdsverksamhet, utan snarare den kvalitet och service man blir erbjuden. Varför är det annars så tyst kring Reepalus och Shekarabis utredning om vinster i välfärden? Vi vet att kvalitet och service är det som avgör om vi ska överleva som företag och vi upplever att kommunerna alltmer ser oss som en resurs", säger Anette Kallin, vd för Omvårdnad i Skönvik AB.
NYHET Publicerad:

Kommunalt tvätteri snuvar företag på uppdrag

KONKURRENS Politikerna i Landskrona vill starta ett kommunalt tvätteri för att råda bot på den höga arbetslösheten i regionen. Helt fel väg att gå, menar företagen i branschen. "Om den volymen istället hade handlats upp bland oss företag hade vi definitivt kunnat anställa nya medarbetare och alltså skapat nya arbetstillfällen", säger Claes Olofsson, försäljningschef på tvätteriföretaget CWS-boco Sweden.
NYHET Publicerad:

Visa att du finns

UPPHANDLING Samtalet i Kalmar om offentlig upphandling utvecklades till en engagerad dialog mellan företagare och inköpare från kommunen och landstinget. De flesta av det dryga sextiotalet deltagarna hade själva tidigare lämnat in anbud. Arrangörernas konstaterande, att den offentliga sektorn är en viktig lokal affärspartner bekräftades till fullo.
NYHET Publicerad:

Möte med en entreprenör

SAMVERKAN Halmstad bokhandel vann hösten 2015 hederspris för samverkan skolan-näringsliv. Så när Thomas Hagman, VD Halmstad Bokhandel AB, fick frågan om att ta emot besök av åk 6-7 elever från Söndrumsskolan i Halmstad, tvekade han inte en sekund. För Thomas och företaget är samverkan med skolan en chans att visa upp sin bransch och inspirera morgondagens arbetstagare – eller entreprenörer.
NYHET Publicerad:

Kurvan ska vända upp i Trosa

FÖRETAGSKLIMAT Politiker, tjänstemän och företagare i Trosa vill vända den nedåtgående kurva som företagsklimatet tagit under senare tid. Nya aktiviteter ska hjälpa kommunen bli mer offensiv. Trosas näringsliv ska leva året runt, inte enbart sex veckor på sommaren när semesterfirare intar den lilla skärgårdsstaden. Det bestämde kommunens företagare på ett första möte om hur de stärker företagsklimatet och skapar tillväxt.
NYHET Publicerad:

Framtiden skapas av anställda

FÖRETAGSAMHET Från möbelsnickeri till modern badrumsdesign med rötterna i Halland. Idag, med sina ca 90 anställda, är de en stor arbetsgivare i Halmstad. – En av utmaningarna vi står inför idag är att hitta nyckelpersoner för framtiden. Lägre trösklar in på arbetsmarknaden skulle underlätta investeringar i nya medarbetare, säger Anders Hofstedt, Vd Hafa Badrum.
NYHET Publicerad:

Här finns framtidens jobb

SAMVERKAN Det är alldeles för få elever som idag söker till gymnasieskolans yrkesprogram. Program där det finns lysande framtidsutsikter och där de allra flesta får jobb direkt efter avslutade studier. Samverkan mellan skola och näringsliv är viktigt för att ge våra unga förutsättningar för att göra ett bra utbildningsval inför framtiden.
NYHET Publicerad:

Inte till vilket pris som helst

UPPHANDLING ”Samtidigt som vi hela tiden får höra att branschen måste rensas upp bedriver offentlig sektor upphandlingar som öppnar upp för oseriösa företag på marknaden”, säger Lotta Nygren, VD ServicePartner.
NYHET Publicerad:

Rekryteringsproblem bromsar Dalarnas företag

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Den nya Rekryteringsenkäten från Svenskt Näringsliv talar sitt tydliga språk – för företagen i Dalarna är det tuffast i landet att hitta medarbetare, vart tredje företag har tvingats tacka nej till en order på grund av personalbrist och drygt fyra av fem tycker att den kompetens som medarbetarna behöver för att göra ett bra jobb förändrats under de senaste fem åren.