En utredning föreslår att Bromma flygplats kan läggas ner när kontraktet med Stockholms Stad går ut 2038. Svenskt Näringsliv välkomnar utredningen men om man, som samordnaren gör, anser att Bromma inte har någon framtid efter 2038 måste regeringen skyndsamt ta tag i frågan om Arlandas behov av kraftigt ökad kapacitet.
Regeringens samordnare Anders Sundström har presenterat sin utredning "Mer flyg och bostäder". Svenskt Näringsliv välkomnar utredningen och anser att om Bromma inte har någon framtid efter 2038 måste regeringen skyndsamt ta tag i frågan om Arlandas behov av kraftigt ökad kapacitet.
Den stora frågan i utredningen har varit Bromma flygplats vara eller icke vara. Samordnaren anser att Bromma flygplats inte ska stängas i förtid men att den inte heller har någon framtid när avtalet med Stockholms stad går ut år 2038.
- Utredningens slutsatser är i många stycken redan kända. Svenskt Näringsliv välkomnade redan i december förra året att utredningens direktiv förändrats till att inte lägga ner Bromma i förtid och istället fokusera på Arlandas framtida kapacitet, säger Mårten Bergman, ansvarig för infrastrukturfrågor på Svenskt Näringsliv.
- Det är bra att samordnaren klargör att Arlanda i dagsläget inte kan ta emot ytterligare kapacitet. Hade Bromma stängts i förtid hade det varit ett hårt slag emot mobilitet, handel och tillväxt i hela landet.
Men att stänga Bromma år 2038 förutsätter att ett fokuserat arbete startar redan nu med att garantera en framtida tillräcklig kapacitet på Arlanda. Arlanda som nav behöver utvecklas. Den viktigaste aktören i detta arbete är regeringen, menar Mårten Bergman.
- Regeringen håller i taktpinnen. I höstens infrastrukturproposition bör det finnas förslag på en strukturerad arbetsplan. Det kommer krävas stora framtida investeringar, både på Arlanda flygplats men också när det gäller kringliggande och anslutande infrastruktur för att tillgodose den förväntade trafiktillväxten. Flyget är idag och kommer även i framtiden vara en viktig del av den svenska transportmixen. Ett tillgängligt och väl fungerande flyg är i många delar av landet en avgörande förutsättning för att kunna bedriva affärer, både inom och utom Sverige. Flyget stärker också möjligheterna att rekrytera nyckelpersoner och medarbetare som bor på annan ort.
- Bromma och Arlanda är inte en isolerad Stockholmsfråga. Sämre kommunikationer till och från huvudstadsregionen, och vidare ut i världen, skulle få kännbara konsekvenser i hela landet. Nu måste regeringen agera, säger Mårten Bergman.
InfrastrukturSamhällsekonomi