NYHET14 september 2016

Facket protesterar mot kilometerskatten

IF Metalls förbundsordförande Anders Ferbe går tillsammans med fem lokala avdelningsordförande ut och kräver att regeringen stoppar en kilometerskatt. I en debattartikel skriver de att skatten blir ”en straffskatt på norrländsk industri” och därför bör skrotas eller mildras.

I debattartikeln i Folkbladet kräver If Metalls förbundsordförande Anders Ferbe med kollegor att skatten skrotas eller mildras. Den riskerar att straffa industrin i norra Sverige, en bransch som redan står inför stora utmaningar.

”Sveriges konkurrenskraft är inte betjänt av att situationen försvåras för industriföretag i norra Sverige. Det skulle drabba glesbygden hårt, med risk för bland annat arbetslöshet och avfolkning. Den tid när industrin kunde avfärdas som en miljöbov är sedan länge förbi. Industrin är tvärtom en av Sveriges största tillgångar i omställningen till ekologisk hållbarhet”, skriver författarna.

Skriven avRedaktionen