NYHET7 september 2016

Bristen på kvalitetsarbete skolans största problem

Det i särklass bästa sättet att påverka elevers resultat är att arbeta med systematiskt kvalitetsarbete i skolan, visar en färsk undersökning. ”Det är mycket viktigare än diskussioner kring klasser, ägandeformer och ekonomi”, säger Henrik Jordahl, docent i nationalekonomi.

Henrik Jordahl, programchef och forskare vid Institutet för Näringslivsforskning (IFN).

– Mycket talar för att ett förbättrat kvalitetsarbete skulle ge en välbehövlig höjning av svenska elevers kunskaper. Skolornas vinster har däremot inte mycket med den saken att göra, säger han.

I en rapport för Svenskt Näringsliv har Henrik Jordahl, som är verksam som programchef och forskare vid Institutet för Näringslivsforskning (IFN), jämfört det systematiska kvalitetsarbetet hos de tre största friskoleföretagen (Academedia, Internationella engelska skolan och Kunskapsskolan) och tre kommuner av jämförbar storlek (Stockholm, Uppsala och Gävle). Kommunernas systematiska kvalitetsarbete framstår i denna jämförelse som eftersatt. De stora skolföretagen arbetar mer systematiskt och välorganiserat med uppföljning, analys och åtgärder.

I rapporten dras följande slutsatser:

  • Eftersatt kvalitetsarbete i de tre kommunerna
  • Politisk styrning och mål stör verksamheten
  • Friskoleföretagen arbetar olika, men systematiskt
  • Kvalitetsarbete påverkar elevers resultat

Vanligt problem

I veckan bjöd Svenskt Näringsliv in till ett välbesökt seminarium för att diskutera slutsatserna. På plats fanns Tommy Lagergren, chef för Skolinspektionen i Stockholm, Per-Arne Andersson, chef för avdelningen utbildning och arbetsmarknad på SKL och Sofia Larsen, chef för AcadeMedias för- och grundskolor.

Tommy Lagergren vill tona ner skillnaderna mellan fristående och kommunala skolor och menade att brister i kvalitetsarbetet finns överallt. Men att det är ett stort problem var han helt med på.

– Att systematiskt kvalitetsarbete brister ur elevens perspektiv är ett av de vanligaste problemen som vi påpekar, sade han.

– Det får väldigt stora konsekvenser för eleverna. Vi ser totalt havererade verksamheter som hänger samman med detta. Elever får inte det stöd de behöver, de får inte utmaningar, elever känner sig otrygga, de kommer och går som de vill. Och det här accepterar lärare och rektorer.

Han med flera i panelen betonade rektors roll för att vända utvecklingen.

– Rektorerna är en enorm potential om de slapp ägna sig åt administration för att istället kunna hålla god koll på den pedagogiska utvecklingen, sade Tommy Lagergren.

– Därför borde alla huvudmän se till att rektorerna kan fokusera på det som händer i klassrummet i stället för på ekonomi och fastigheter.

Brokigare mål

I sin rapport tar Henrik Jordahl upp något han kallar ett ”målregn” som riskerar att störa skolverksamheten.

– Det finns tecken på att kommunerna hämmas av den politiska organisationens större komplexitet. Kommunerna har till exempel fler och brokigare mål för sina skolor än de fristående skolorna. Man kan tala om ett ”målregn”.

Sådant är till exempel att försöka påverka föräldrarna att inte köra bil till och från skolan samt att all skolmat ska vara ekologisk. Många sådana här mål kan kan upplevas som störande av rektorer och annan personal.

– De tre friskoleföretagen fokuserar tydligare på mer utbildningsnära målsättningar med tyngdpunkt på vad skollagen föreskriver, säger Henrik Jordahl.

Verkligen följa upp

Sofia Larsen gav sin syn på detta.

– Att sätta mål och ha en tydlig ansvarsfördelning samt att verkligen följa upp att verksamheten når målen är viktigt. Inom AcadeMedia jobbar vi mycket med det men samtidigt kan vi inte mäta allt hela tiden. Och att bara mäta ger i sig inga resultat, det är analysen och att våga göra insatser som är det viktiga, säger hon.

– Och det krävs mod att inte bara ta tag i de enkla sakerna utan även det som är svårt och jobbigt.

Även Sofia Larsen reflekterade kring att debatten om vinster i fristående skolor åter igen blossat upp.

– Om inte vi hade hög kvalitet och gav eleverna bästa undervisningen skulle ingen vilja gå i våra skolor. Jag tycker inte att vi ska hålla på diskutera ägandeformer, diskutera hellre hur vi kan göra skolan bättre.

Kroka arm

Per-Arne Andersson var inne på samma linje:

– Kommunala och fristående skolor borde kroka arm i kvalitetsfrågan. Vi vill hitta former för samverkan. För det finns både låg och ojämn kvalitet i undervisningen. Därför vore det väldigt bra om vi kunde prata om det istället för ägare och pengar.

Han menade vidare att en stark styrkedja är viktig för att verksamheter ska kunna jobba ostört även om personer i organisationer byts ut.

– Vi har en situation i många kommuner där verksamheter förändras om vi byter politisk majoritet eller verksamhetschef. Men när man har en verksamhet där styrkedjan hänger ihop, med tydliga rutiner, så blir den inte lika sårbar för förändringar.

Barbara Bergström, grundare av Internationella Engelska Skolan, gjorde följande reflektion efter seminariet:

”Det var uppfriskande att, samma vecka som Reepalu kom med utspel utan all verklighetskontakt, vara med på ett sakligt och konstruktivt seminarium om reella frågor för den svenska skolan, som Henrik Jordahls viktiga studier av systematiskt kvalitetsarbete. Deltagarna – inklusive från kommunerna och Skolinspektionen – var ense om det mesta. De stora friskoleföretagen kommer mycket väl ut vad gäller kvalitetsarbete. Ingen under seminariet berörde dock det stora problemet när det gäller att lyfta svensk skola: att återupprätta ordning och arbetsro i skolan och att vuxna måste våga hävda sin auktoritet.”

Utbildning
Skriven avStina Dahlén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist