NYHET2 juli 2015

”Lika lön för lika arbete men inte samma lön för alla”

Akademikerförbundet SSR bjöd in till ett panelsamtal på temat ”Jämställda löner – är det den svenska modellens dilemma?”. Under panelsamtalet diskuterade parterna hur man når jämställda löner inom ramen för dagens lönebildningsmodell och vad som händer när staten blandar sig i den svenska modellen.

Deltagande i panelen var Claes Stråth, generaldirektör på Medlingsinstitutet, Tobias Baudin, vice ordförande i LO, Helene Fritzon, ordförande förhandlingsdelegationen på SKL och Heike Erkers, förbundsordförande i Akademikerförbundet SSR. Deltagande var även Svenskt Näringslivs lönepolitiska expert, Edel Karlsson Håål. Samtalet modererades av Anna D Öberg som ställde frågor om löneskillnader och den svenska modellens framtid.

Alla paneldeltagare var överens om att löneskillnader inte ska bero på kön, men där slutade likheterna.

– Löneskillnader kan endast förstås genom att man tittar på varje enskild arbetsplats. Om man känner till verksamheten kan man förstå varför det finns skillnader och det är då man kan göra någonting åt dem, sa Edel Karlsson Håål.

Representanterna från facken menade istället att löneskillnader till stor del beror på värdediskriminering av olika yrken och att det krävs arbetsvärderingar för att komma åt problemet.

Medlingsinstitutets generaldirektör Claes Stråth menade att det kan vara problematiskt att basera lönebildningen på en arbetsvärderingsprincip.

– Vad ska det egentligen vara för löneskillnader mellan en undersköterska, en sjuksköterska och en läkare? Det är en svår bedömningsfråga att värdera olika yrken, sa Claes Stråth.

Samtidigt menade Claes Stråth att kvinnor blir allt mer högutbildade vilket gör att de också får högre positioner och bättre löneutveckling, vilket arbetsgivarnas parter höll med om.

– Vi ställer upp på lika lön för lika arbete, även utifrån ett könsperspektiv, men att man ska ha lika lön för allt arbete det ställer vi inte upp på. Arbetsmarknaden är en marknad och vilken kompetens du har kommer att ha betydelse för vilken lön du får. Så fungerar svensk lönebildning – låt oss värna om den, sa Edel Karlsson Håål.

Regeringens utspel om höjda lärarlöner blev ett ämne för diskussion och alla var enade om att den svenska modellen måste få fortlöpa utan statens inblandning, även när det gäller jämställda löner. Det fanns en oro för att statens agerande kommer att skapa problem inför den kommande avtalsrörelsen.

– Nästa år blir komplicerat och det finns anledning att vara bekymrad. Det finns ett stort värde i det system som vi har idag och det har varit väldigt framgångsrikt för Sverige hittills, avslutade Claes Stråth.

LönebildningLönesättning
Skriven avRedaktionen