NYHET26 augusti 2016

Kompetensbytardagen ledde till upp emot 150 möten

Projektet Kompetensbytardagen avslutades nyligen efter att ha pågått under två års tid. Den vände sig lärare och studie- och yrkesvägledare (SYV). Skolpersonal skuggade någon form av chef i ett företag under en dag. Upplägget var flexibelt, och det uppskattades, säger projektledare Karin Holmqvist, som var anställd projektledare. Hon delar med sig av erfarenheter och lärdomar.

Sedan hösten 2014 har Svenskt Näringsliv erbjudit lärare och SYV i Östergötland att ”skugga” en VD, personal-, produktion- eller ekonomichef för en dag. De fick möjlighet att fördjupa sin kunskap om företagarnas villkor, deras roll i samhället och inte minst framtidens kompetensbehov. Våren 2016 erbjöds även två kommuner i Sörmland att vara med.

Det finns olika sorters samverkan, och oftast riktar sig den mot elever i olika åldrar i olika form. De fick möjlighet att fördjupa sin kunskap om företagarnas villkor, deras roll i samhället och inte minst om framtidens kompetensbehov. Företagen fick en kontakt med dagens skola. Besöken såg i slutändan olika ut eftersom både företag och lärare/SYV hade olika möjligheter, intressen och förutsättningar.

Enkelt & flexibelt

Vi gjorde det så enkelt som möjligt. Lärare och företagare bjöds in, både via mail och telefon, att vara med – och det var frivilligt. I första hand vände vi oss till högstadie- och gymnasielärare, samt Studie- och yrkesvägledare.

De företag som tog emot besök var medlemmar i Svenskt Näringsliv och de hade alla fler än 10 anställda. Deltagandet från skolan var helt frivilligt och givetvis kostnadsfritt. Det som båda parter fick bidra med var sin tid.

Utifrån de företag som hade möjlighet att ta emot besök så fick lärarna önska vem de helst ville besöka och vi försökte sedan fördela företagen på bästa sätt. Det var lärarens ansvar att kontakta företaget.

Vi angav ramarna: Besöken skulle ske enskilt under en dag, någon gång under en tremånadersperiod. Vi ordnade kontakten mellan skola och företag, men det var sedan deltagarna själva som bestämde detaljerna för besöket – alltså blev upplägget flexibelt och anpassat för de som deltog. Några skuggade en VD en hel dag. Andra fick träffa fem olika personer under dagen, med olika bakgrunder och arbetsuppgifter. Varje besök blev unikt.

Det flexibla upplägget uppskattades av båda parter eftersom det kändes lättare att hitta en gemensam tid och anpassa dagen efter möjlighet och intresse. Att de gjorde besöken en och en uppskattades också av de flesta, eftersom det blev ett personligare möte.

Utmaningar & möjligheter

Att få med sig företag är ganska enkelt. De allra flesta säger ja då man ringer. De allra flesta vill och kan samverka, även om de har olika förutsättningar då det gäller både tid och upplägg. Däremot lyfter det sällan själva luren för att ta kontakt, utan det måste varje skola göra. Många säger att ”jag vill samverka med skolan, men det är aldrig någon som hör av sig”. Kanske är det så att många skolor vänder sig oftare till de stora och mer välkända företagen på orten?

Att företagen kunde delta berodde också på stor del att tidpunkten var flexibel och att lärarna deltog frivilligt. Just att de inte var bundna vi en särskild dag eller vecka gjorde att de kunde säga ja. Varje företag är ju unikt med sina egna förutsättningar och produktionstoppar.

Informationen gick till lärare via skol- och bildningschefer och rektorer. Detta gjorde att det var svårt att veta om inbjudan nått den enskilda läraren. Många rektorer anser att de hade nog ändå, och vi gissar att informationen ibland stannade då hos dem. Då det gäller SYV så är deras e-postadresser mer offentliga vilket gör att de kunde nås direkt på ett annat sätt.

För skolans del så är det några saker som verkar vara väldigt avgörande för att vara med. Dels är det rektorn/ledningens inställning till samverkan. Det räcker inte att bara prata om det utan ledningen behöver visa praktiskt att de stödjer besöken. Främst då det gäller lärare då de upplever det krångligt rent organisatoriskt att lämna skolan för en dag. Det gäller t ex vikarier, milersättning etc. Man behöver alltså som ledning både skapa praktiska förutsättningar att delta och visa intresse.

En utmaning är också vikarier – både ekonomiskt men även rent praktiskt att få tag i. I några kommuner får man inte ens vikarier då det är sjuka lärare, och då är detta svårt att lösa. Ett sätt att komma runt det är att, som någon föreslog, lägga alla besök på t ex en studiedag, - men då har man å andra sidan svårt att få med sig företagen.

Tidsmässigt har vi provat att arrangera besöken både under våren och hösten. För företagen är det mindre skillnad. De olika branscherna har lite olika förutsättningar, men skillnaden mellan vår och höst är inte lika tydlig. Men för skolorna är det betydligt större intresse för deltagande på hösten och färre avhopp, jämfört med våren. Våren är en tid med slutbetyg, nationella prov och många lovdagar som splittrar upp verksamheten.

Resultat

Besöken uppskattades på flera olika sätt. Att det förekom samtal om utbildning och kompetens var kanske inte så förvånande, men deltagarna har även fått med sig många andra saker.

Lärarna säger att de fått med sig kunskaper på flera olika plan och man kan se tre olika områden som nämns, antingen tillsammans, eller var för sig:

  • Eleverna: Att kunna koppla ihop ämnen med verkligheten för att få mer motiverade elever. Att informera om olika yrken, arbetsplatser och arbetslivet generellt.
  • Personligt: Kunskap till de själva (ämnesfördjupning, kunskaper om företagande, yrken etc)
  • Organisationen: Kunskap till skolan som organisation: t ex Lean-tänk, hur man har möten och organiserar sin vardag.

Företagen beskriver att de fick besök av nyfikna och engagerade lärare/SYV. De kände att de fått en bättre bild av dagens skola. För företagen är det viktigt med besöken med tanke på framtidens kompetensförsörjning. En grupp som var särskilt måna om besök är industriföretagen, eftersom de har extra stora svårigheter att hitta personal och få elever väljer den typen av utbildningar till gymnasiet.

Flertalet såg dessutom stora möjligheter till fortsatt samverkan. Vissa av dem gjorde upp konkreta planer direkt, andra ska hålla kontakten och göra upp planer längre fram.

Det är även många lärare och SYV som upplever det som en svårighet, då det gäller samverkan, att de inte vet var eller till vem de ska ringa. En del drar sig till och med för att ringa och ta kontakt med ett okänt företag. Det underlättar då att någon annan har förberett den ingången. Men när de väl har fått den första kontakten så är det lättare att t ex boka andra aktiviteter och besök hos företaget.

Det har nu Kompetensbytardagen hjälpt till med – att skapa kontaktytor mellan skola – näringsliv vilket i sin tur öppnar möjligheten för framtida samverkan i form av dialog, besök och möten. Förhoppningsvis kommer aldrig dessa företag mer säga ”Jag vill ha besök men det är aldrig någon som hör av sig”.

Kompetensbytardagen leder bland annat till följande:

  • Skapar en kontakt mellan skola -näringsliv som kan underlätta fortsatt samarbete.
  • Lärarna/SYV får ökad kunskap kring både yrken och företag.
  • Lättare att göra ämneskopplingar till verkligheten, vilket kan höja elevernas motivation
  • Förståelse för vad eleverna får uppleva på sina företagsbesök/prao etc.
  • Kostnadsfri fortbildning

Sammanfattningsvis så kan man se tre saker som kommit fram bland de som deltagit:

  • Att det är flexibelt (tidpunkt, upplägg och omfattning) är en förutsättning för båda parter.
  • Inget för – eller efterarbete (Sedan kan ju respektive skola se till att utnyttja den inhämtade kunskapen på olika sätt, så att fler på skolan får ta del av den).
  • Både skola och näringsliv vill samverka.

Att samverka med företag – generella tips:

  • Var flexibel i upplägget. Kanske är det inte lämpligt att ta dit en hel klass. Men några? Eller kan någon vuxen besöka? Kan företaget komma till skolan istället?
  • Man behöver inte alltid åka till ett företag, utan man kan ju låta eleverna intervjua via telefon, skype eller mail. Det finns många sätt att ha kontakt på – det viktigaste är att man har kontakt.

Eleverna är framtidens medarbetare och entreprenörer. Lärarna är de som till stor del ger eleverna bilden av svensk arbetsmarknad, därför är det viktigt att dessa möten sker.

Kompetensbytardagen

Sedan hösten 2014 har Svenskt Näringsliv erbjudit lärare och SYV i Östergötland att ”skugga” en VD, personal-, produktion- eller ekonomichef för en dag. De fick möjlighet att fördjupa sin kunskap om företagarnas villkor, deras roll i samhället och inte minst framtidens kompetensbehov. Våren 2016 erbjöds även två kommuner i Sörmland att vara med. Läs mer om Kompetensbytardagen på hemsidan.

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist