NYHET12 augusti 2015

Yrkeselever värderas högt av Pepabs vd

Att ta emot yrkeselever i företaget är ett utmärkt sätt att hitta framtida medarbetare och att marknadsföra sig, anser Pepabs vd Stig-Olof Elmelind. Men det finns fler viktiga skäl: ”Jag vill vara en god medborgare och hjälpa till att utveckla bygden”.

Foto: Stina Dahlén

I Söderhamn är han född och här ser han sin framtid. Det bidrar till viljan att bidra till södra Hälsinglands framtid som en region i tillväxt.

– Att driva ett företag handlar inte bara om ekonomi, utan även om goda tankar, säger Stig-Olof Elmelind.

Pepab Produktionspartner AB tillverkar både färdiga produkter och komponenter i tunnplåt utifrån kundernas önskemål. Företaget har hög kapacitet inom laserskärning, stansning och bockning samt har en svetsverkstad för mindre och medelstora objekt. Antalet anställda är cirka 30.

Har gott rykte

De flesta yrkeseleverna kommer från Industriprogrammet på Staffansgymnasiet, Söderhamns enda gymnasieskola. Programmet är en del av Teknikcollege. Två elever per termin, i ett rullande schema, praktiserar i Pepab.

– Att ta emot yrkeselever ser vi naturligtvis som en rekryteringsmöjlighet men även som marknadsföring. Vårt företag har gott rykte, som vi kan bygga vidare på genom att ta till vara de här ungdomarna.

Förra hösten inledde företaget dessutom ett samarbete med Co-op-utbildningen vid Högskolan i Gävle. Det innebär att en student som läser till maskiningenjör med Co-op inriktning under fyra år, genomför sammanlagt 40 veckors arbetsperioder i företaget. Då är studenten anställd och får lön av företaget.

– Vi har specialdesignat upplägget tillsammans med högskolan för att senare kunna ta emot eleven när han är klar, säger Stig-Olof Elmelind.

Kundens nytta styr

Praktik i företaget innebär en chans att känna yrkeseleverna på pulsen.

– Inställningen hos individen är ofta det viktigaste vid en anställning. Lära sig hantverket kan många göra, men man måste funka i en normal arbetssituation, säger Stig-Olof Elmelind.

– Det gäller att ha ambitioner, vilja att lära och att kunna ingå ett socialt sammanhang. Och så är det viktigt att kunna se helheten, det är kundens nytta som styr oss. Alla inser inte det.

Stig-Olof Elmelind vill ha ett klimat i företaget som innebär att medarbetare och yrkeselever uppmuntras att utvecklas i sin roll.

– Vi försöker vara öppna på det sättet. Vi hade en svetsare som ville läsa konstruktion. Då bestämde vi oss för att göra det här tillsammans så att han kunde göra praktiken hos oss under sin KY-utbildning, berättar Stig-Olof Elmelind.

– Han fick även en morot att komma tillbaka till vår svetsavdelning, och så blev det också.

Utveckling i arbetet

Den här utvecklingsinriktade synen på yrkeselever sticker ut i en studie genomförd av forskaren Robert Höghielm, Stockholms Universitet, som vi berättat om tidigare. Han förvånas över att: ”Företagen har en mekanisk syn på yrkeseleverna. Det gäller att så snabbt som möjligt få ut dem i produktion. Det är bara en företagare som tänker längre och funderar på vad en yrkeselev kan tillföra på längre sikt.”

Robert Höghielm syftar då på Stig-Olof Elmelind, som var en av de intervjuade. Han kommenterar det så här:

– Om jag läser av att en person vill utvecklas är jag inte sen att uppmuntra det. Men allting måste starta hos individen, säger han.

– Vår ambition är utveckling i arbetet och vi ska stödja dem som vill komma tillbaka i en annan roll. Ett exempel är Co-op-eleven som var verkstadskille från början.

I Svenskt Näringslivs återkommande rekryteringsenkät framkommer att nära fyra av tio företag tvingas skjuta upp planerad expansion på grund av svårigheter att rekrytera personal med rätt kompetens. Stig-Olof Elmelind har hittills inte haft några sådana svårigheter.

– Självklart så är det beroende på vilka kategorier som vi söker, men på kollektivsidan så tror jag att vi har stora fördelar utifrån vårt engagemang i utbildningsfrågor, säger han och fortsätter:

– Dels så har vi ju möjlighet att fånga de individer som har rätt inställning och som känner nyfikenhet och utmaning inom vårt arbetsområde, dels så har vi ju viss möjlighet att forma de individer som vi ser ett framtida intresse av.

Stig-Olof Elmelinds råd till den som tar emot yrkeselever:

  • Ha en ärlig avsikt. Se till att de känner sig omhändertagna. Det är ganska vanligt att de hamnar i ett hörn.
  • Räkna med att det tar tid, men väg det positiva mot det negativa. Rekryteringsmöjligheter skapas och det kan leda till att individer pratar gott om företaget. Det gäller att marknadsföra sig mot alla som kommer i kontakt med företaget, kompisar och elever.
  • Ska man ge sig in i sådana här åtaganden ska man göra det bra, annars kan man lika gärna strunta i det.
UtbildningKompetensförsörjning
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist