NYHET18 augusti 2016

Ökat regelkrångel med nya sjukskatten

Sjukskatten ökar regelkrånglet för företagen, där små misstag kan bli allvarliga och kostsamma. För att undvika onödiga utgifter måste företagarna själva kontrollera myndighetsuppgifter. Dessutom räknar Försäkringskassan med att myndighetens egna ökade administrationskostnader kommer att uppgå till närmare 200 miljoner kronor.

Foto: Torbjörn Larsson

Regeringens förslag att inför en så kallad sjukskatt fortsätter att uppröra. Det är inte bara företag som drabbas av det ökade regelkrånglet, utan även flera myndigheter. Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan är två myndigheter som behöver ändra på administrationen för att anpassa sig efter förslaget.

Exempelvis så finns det flera kategorier av anställningsformer där Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan ännu inte har rutiner för vilka som ska vara undantagna för sjukskatten och inte. Även anställda som är deltidssjukskrivna eller får inkomst från flera arbetsgivare kommer att bli svårhanterade, enligt Försäkringskassans eget remissvar som presenterades i juni.

Rutinerna håller just nu på att tas fram, men trots det medger myndigheten att felaktigheter förmodligen kommer att uppstå inledningsvis. Catharina Bäck, socialförsäkringsexpert på Svenskt Näringsliv, menar att det kommer att falla på företagarna att hålla reda på fakta.

– Försäkringskassan har exempelvis inte information om de anställdas anställningsformer och exakta inkomstuppgifter, därför måste företagen själva noga kontrollera varje underlag och beslut från Försäkringskassan och uppmärksamma myndigheten på felaktigheter, säger hon.

De stora förändringarna för berörda myndigheter, som kommer att krävas för att förslaget om sjukskatten ska kunna hanteras, har redan påbörjats. Den ökade administrativa och ekonomiska bördan är ett faktum, och redan har mycket tid, energi och pengar lagts ner.

– Vi har redan börjat arbetet med att anpassa oss efter liggande förslag. För att vi ska kunna göra rätt och undvika fel i förhållande till företagaren, så måste uppgifterna stämma från början, och det innebär nya samarbeten med andra myndigheter, säger Cecilia Udin på Försäkringskassan.

Risken för brister och fel vid debitering av sjukskatten är stor. Enligt förslaget ska Försäkringskassans beslut om den särskilda sjukförsäkringsavgiften, sjukskatten, gälla omedelbart och debiteras företagets skattekonto. Innehåller Försäkringskassans avgiftsbeslut fel eller brister gällande anställning eller lön, krävs att företaget överklagar eller begär omprövning av beslutet.

Försäkringskassans beslut om sjukpenning som sådant ska däremot inte kunna överklagas av arbetsgivaren, det kommer finnas ett överklagandeförbud för det. Eftersom beslutet avseende sjukskatten föreslås gälla omedelbart, måste företaget söka anstånd hos Skatteverket för att det skatterättsliga maskineriet inte ska dra igång och företaget ska slippa ligga ute med pengar. Sjukskatten kommer därför att innebära omfattande administration för företagen, konstaterar Catharina Bäck.

– Beslutet från Försäkringskassan gäller direkt, och kommer belasta företagets skattekonto. Det innebär att Skatteverkets indrivningsmaskineri drar igång väldigt snart, vilket i sin tur innebär dramatiska konsekvenser för företagarna. Det är en effektiv indrivning för staten, men kommer att innebära en orimlig belastning för företagen. Tid och pengar som kommer behöva läggas på regelkrångel borde istället läggas på att driva verksamheten framåt, säger hon.

Försäkringskassan beräknar att förberedelserna av sjukskattens införande kommer att kosta omkring 75 miljoner kronor för myndigheten, enligt det remissvar man presenterade i juni. Tillsammans med handläggning och löpande kostnader beräknas totalsumman landa på 191 miljoner kronor totalt. Remissvaret från Försäkringskassan visar på att förslaget är problematiskt.

– Vi behöver göra både maskinella och manuella ändringar, vilket tar tid och kostar mycket pengar. Det är väldigt tajt om tid, men vi räknar med att hinna klart i tid om inget i förslaget ändras. Då får vi svårt att hinna med det stora arbete som måste göras, säger Cecilia Udin.

Fakta: Förslaget om sjukskatt

  • När en anställd varit sjukskriven i mer än 90 dagar ska arbetsgivaren betala 25 procent av sjukpenningen utan bortre tidsgräns, det vill säga så länge personen i fråga är sjukskriven och fortsatt anställd.
  • Ett fribelopp på 33 500 kronor per arbetsgivare och kalenderår ska gälla, vilket innebär att varje arbetsgivare får ett ”grundavdrag” på 33 500 kronor oavsett antal anställda.
  • Arbetsgivaravgiften sänks med 0,16 procent för att kompensera för de ökade kostanderna. Idag är arbetsgivaravgiften 31,42 procent. För en anställd med medianlön om 26 000 kronor i månaden innebär det att arbetsgivaravgiften sänks med 41 kronor per månad; från 8 170 kronor till 8 129 kronor per måndad.
  • Kostnaden för medfinansieringen beräknas och beslutas av Försäkringskassan och debiteras företagets skattekonto.
  • Försäkringskassans beslut om sjukpenning som sådan ska inte kunna överklagas av arbetsgivaren.

Stoppa Strandhälls sjukskatt

Svenskt Näringsliv anser att förslaget är skadligt då lång sjukfrånvaro ofta saknar koppling till förhållanden som företagen kan påverka. Förslaget försvårar för personer med sjukdomshistorik att få arbete och det ökar företagens ekonomiska risktagande vilket väntas leda till färre jobb.

Vill du vara med att skapa opinion mot förslaget?
Gilla Stoppa Strandhälls sjukskatt på Facebook!

ArbetsgivarfrågorSocialförsäkringsfrågorSkatter
Skriven avLouise Wachtmeister
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist