NYHET27 juni 2016

Seminarium i riksdagen om sjukskatten

En mängd olika företrädare var inbjudna att debattera regeringens förslag om sjukskatt i riksdagen. Kritiken blev kraftig. "Förslaget är fruktansvärt orättvist", sade Theresa Östman, vd för Fjärdhundra rör. Hon är mycket orolig för vad förslaget om sjukskatt skulle innebära om det blir verklighet.

"Vi arbetar förebyggande med bland annat företagshälsovård, kontroller och erbjuder en vårdförsäkring", sade företagaren Theresa Östman under debatten.Foto: David Thunander

Den nionde juni arrangerade Centerpartiet ett seminarium i riksdagen under rubriken ”Konsekvenser av medfinansiering”. Värd för seminariet var riksdagsledamoten Solveig Zander (C). Bland de inbjudna fanns Britta Lejon, ordförande för fackförbundet ST, Karin Johansson, vd Svensk Handel, Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi och Mikael Klein, intressepolitiskchef på Handikappförbundet.

– Vi vill få uppmärksamhet kring hur dåligt det här förslaget är. Vi vill medverka på alla sätt så att regeringen förstår att majoriteten inte vill ha det här förslaget. Därför var det viktigt att arrangera det här seminariet, säger Solveig Zander.

Hon är mycket kritisk till att socialförsäkringsminister Annika Strandhäll (S) vill driva igenom förslaget om sjukskatt trots kraftig kritik från en mängd remissinstanser.

– Medfinansieringen är ett av de sämsta förslagen som regeringen har kommit med. Det drabbar företagen och det drabbar dem som står långt ifrån arbetsmarknaden, till exempel de funktionsnedsatta och de som har varit sjukskrivna.

Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi och vd för Institutet för Näringslivsforskning, är också mycket kritisk till förslaget om sjukskatt.

– Arbetsmarknaden har redan brutaliserats, det här blir ytterligare en brutalisering av arbetsmarknaden, sade han.

Magnus Henreksson befarar att det nya regelverket inom ett par år leder till ett tuffare klimat på arbetsmarknaden. Till exempel menar han att det kan komma att krävas att man visar sin journal vid en anställningsintervju för att man överhuvudtaget ska vara intressant för ett nytt jobb.

Theresa Östman är vd för Fjärdhundra rör. De har 21 anställda och är mycket oroliga för vad förslaget om sjukskatt skulle innebära.

– Förslaget är fruktansvärt orättvist. Vi har inte råd att avvara en enda person. Därför arbetar vi förebyggande med bland annat företagshälsovård och med kontroller och erbjuder en vårdförsäkring, sade hon.

Hon pekade på att många sjukdomar och skador inte är arbetsrelaterade. Personer som idrottar skadar sig. Det händer olyckor i vardagen. Ett exempel från hennes egen verksamhet är en medarbetare som deltog i Vasaloppet och därefter sjukskrevs i åtta månader.

– Är det något som vi förespråkar så är det att man ska vara aktiv på fritiden, och så slår det tillbaka på oss i form av ökade kostnader ifall förslaget genomförs, sade hon.

Handikappförbundet och Neuroförbundet är två exempel på organisationer som varnar för de konsekvenser som sjukskatten får för personer med nedsatt arbetsförmåga. Arbetsgivare blir försiktigare vid nyrekryteringar.

– Vi har en stor skylt i ansiktet där det står: Dyr, sade Lise Lidbäck, förbundsordförande Neuroförbundet under seminariet.

Socialförsäkringsfrågor
Skriven avRedaktionen