Ministerrådet och EU-parlamentet är överens om ett nytt dataskyddsdirektiv. Den europeiska arbetsgivarorganisationen Businesseurope anser att det inte stimulerar till ökad konkurrens.
Sedan en lång tid tillbaka ser EU över det gamla dataskyddsdirektivet som bland annat reglerar hur personuppgifter ska hanteras. Det svenska näringslivet har drivit på för att skapa ett modernt dataskydd som öppnar upp för datadriven innovation.
Den 16 december kom Ministerrådet och EU-parlamentet överens om en ny kompromiss. Tyvärr leder den nya regleringen till nya hinder på den inre marknaden, anser Businesseurope.
”Businesseurope välkomnar att man efter långa diskussioner har kommit fram till en ny reglering. Men vi beklagar att reglerna inte inkluderar vissa delar som skulle stimulera till ökad konkurrens och att man inte lyckas få till en bra balans mellan behovet av att skydda personuppgifter och behovet av fri rörlighet av data på den digitala inre marknaden”, skriver organisationen i ett uttalande.
Organisationen är också besviken över att det inte införs en så kallad one-stop-shop-mekanism. Tanken med en sådan mekanism är att en koncern som är verksam i flera medlemsstater bara ska kunna vända sig till en dataskyddsmyndighet.
Nyheter för de större företagen som är verksamma på nätet är att de måste ha en person som är ansvarig för dataskydd. De måste också meddela de nationella dataskyddsmyndigheterna om de hackas.
Efter att EU-parlamentet och medlemsländerna formellt godkänt kompromissen, vilket väntas ske i början av 2016, har medlemsländerna två år på sig att införa lagarna.
Den inre marknadenEu/Emu/Euro