NYHET21 september 2016

Drop-in mottagning gör succé bland invandrare

När Christer Andersson sa att han skulle öppna en vårdcentral i invandrartäta Bergsjön var det många som var skeptiska. I början var det lite trögt men nu går verksamheten som tåget. Tack vare en högeffektiv verksamhet med slimmad administration, så läggs fullt fokus på patienterna.

Läkaren Christer Andersson var med och startade sju privata vårdcentraler i Göteborg när vårdvalet infördes 2009.

Företaget Nötkärnan startade sju vårdcentraler i Göteborg när vårdvalet infördes 2009. Varje vårdcentral drivs som ett eget aktiebolag av engagerade läkare.

Läkaren Christer Andersson som var med vid starten satsade på vårdcentralen i invandrartäta Bergsjön strax norr om Göteborg.

– Jag bestämde mig för att ta Bergsjön själv för att det kändes roligt att försöka göra något bra av det. Vi såg att det fanns stora behov och en läkares drivkraft är ju att hjälpa människor.

I början var det svårt att rekrytera läkare eftersom många var skeptiska. Det hade funnits en offentlig vårdcentral i området tidigare men den hade lagts ner några år innan Nötkärnan kom. Enligt Christer Andersson orkade de inte driva den med de speciella förhållanden som råder.

– De jobbade med låst dörr och bokade tider. Det krockar med allt sunt förnuft och alla traditioner från Afrika och Mellanöstern där den som är sjuk sätter sig på läkarmottagningen och väntar.

För att anpassa sig till befolkningen i området tar Nötkärnan emot så många patienter som möjligt genom drop in. Det bidrar dessutom till en högre effektivitet, konstaterar han.

– Vi träffar patienterna när problemen är aktuella. Det innebär att de slipper vänta och att besvären är lättare att hantera. Kommer det någon med komplicerade besvär som gör att besöket tar lång tid, då får det göra det. Vi har inga fasta tidmoduler.

Framför allt är det två faktorer som gör Nötkärnan i Bergsjön så framgångsrikt, slår han fast.

– Det ena är att vi jobbar väldigt hårt när vi är på jobbet. Det kanske låter löjligt, men det förtjänar att påpekas. Det andra är att vi har vårt fokus på patienten. Men det är egentligen det hela.

Nötkärnan Bergsjön har idag 13 680 listade patienter och 40 anställda, varav 13-14 är läkare. Tack vare hög effektivitet och att det går så bra ekonomiskt kan medarbetarna koncentrera sig ordentligt på patienterna, berättar Christer Andersson.

– Vi har tagit bort allt som kan hindra patienten från att få träffa sin läkare. Den som vill träffa sin doktor ska få göra det utan att behöva tjata på en sjuksköterska.

Som ett led i att minska vårdcentralernas administration hanteras bokföring, personalfrågor, löner och it i ett gemensamt bolag. Dit betalar Nötkärnans vårdcentraler en viss procent av omsättningen. I början var det 3,5 procent men tack vare ökad effektivitet är det nu nere i 3,1 procent.

– Vi följer såklart våra nyckeltal kring kostnader för bland annat personal, lokaler, mediciner och röntgenundersökningar. Större avvikelser undersöker vi, men annars lägger vi inget fokus på det.

Ledarskapet är också en viktig del och han är bestämd med att en klinikchef ska vara läkare. Själv är han både verksamhetschef och 100 procent doktor.

– Läkare bör ha det juridiska, medicinska och ekonomiska ansvaret. Det är inte det samma som att göra allt själv, men en läkare måste ta på sig rollen som chef.

Pengar är inte drivkraften för Christer Andersson, men samtidigt sticker han inte under stol med att han vill kunna plocka ut lite pengar i framtiden.

– Jag har jobbat hur hårt som helst de här sju åren till en ganska låg fast lön. Det är viktigt att möjligheten till någon slags belöning finns för annars tror jag att privat driven vård dör ut.

Samtidigt tror han inte riktigt på att en reglering av vinster i välfärden kan bli verklighet.

– Det är så idiotiskt att man blir alldeles matt. Jag skulle nog tappa luften lite. Det måste finnas ett ekonomiskt incitament till allt hårt arbete för annars är det ingen mening. Då kan man lika gärna återsocialisera allt till landstinget.

Han upprörs över att sjukvården är så ”bisarrt byråkratiserad och patientfientlig” och förundras över att läkare på offentliga vårdcentraler känner sig överarbetade trots att de tar emot så få patienter.

– Här träffar vi många fler och känner oss inte överarbetade. Det handlar om att man måste göra saker och inte bara prata, säger Christer Andersson.

Kvalitet och effektivitet i välfärdenVälfärd
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist