NYHET21 september 2016

Han bytte vaktbolag mot hemtjänst

Jim Merkelin fick upp ögonen för bristerna inom hemtjänsten när hans mormor en dag inte klarade sig själv längre. Det gjorde att han lämnade bevakningsbranschen och startade hemtjänstföretaget Vionord. Snabbt insåg han att ”peka-med-hela-handen” inte var någon framgångsrik strategi.

Jim Merkelin ser likheter mellan hemtjänsten och bevakningsbranschen. En är att det är viktigt att bemöta kunder på ett bra sätt.
Foto: Hugo Leijon

Det var när Jim Merkelins morfar dog och hans mormor blev ensam och behövde hjälp från hemtjänsten som han såg det stora behovet av bättre omsorg.

– Från den kommunala hemtjänsten kom det hela tiden olika personer och ingen hade riktigt koll på vad min mormor ville eller behövde. En del visste inte ens vad hon hette.

Jim Merkelin tipsade kommunen om hur hemtjänsten kunde förbättras men fick ingen respons. Samtidigt infördes LOV i Nyköping så han bestämde sig för att ansöka om att driva privat hemtjänst.

Trots att Jim Merkelins mormor gick bort precis innan allt blev klart drog han i december 2009 igång Vionord. Idag har bolaget 160 personer på lönelistan och hemtjänst även i Katrineholm och Skövde, och en mindre assistansverksamhet.

För att ge en personligare omsorg och större trygghet för de äldre arbetar personalen i små arbetslag med 5-8 personer som tillsammans har hand om högst 10-15 kunder.

– Det ger god kontinuitet som innebär att medarbetarna ser behov och förändringar som sker hos kunden och att den äldre alltid känner igen de som kommer, säger Jim Merkelin.

Han kan se vissa likheter mellan hemtjänsten och bevakningsbranschen, där han drev ett vaktbolag innan han startade Vionord. Inom båda områdena är det viktigt att bemöta kunder på ett bra sätt, och båda är personalintensiva yrken som många ser som ett genomgångsarbete.

Där tror Jim Merkelin att han har nytta av ta med sig strukturen från bevakningsföretaget för att skapa ett företag som lockar personal och får dem att trivas.

– De som kommer från den offentliga vården tycker att vi har en familjär och trevlig arbetsplats. En del i det är att cheferna är flexibla och tillgängliga och att det lätt att påverka sin arbetssituation.

Men alldeles i början var det inte helt enkelt att ställa om från vaktbolaget med 95 procent män och en rak ”peka-med-hela-handen-kommunikation”, berättar han.

– Jag märkte snabbt att det inte fungerade så bra i en arbetsmiljö med 95 procent kvinnor. Därför tog ett steg tillbaka och lät verksamhetschefen Susanne Svenman ta ett kliv fram i stället.

Något som Vionord brottas med är att lyckas anpassa sig till att de tre kommuner där företaget finns alla arbetar så olika. Till exempel skiljer det hur förfrågningsunderlagen ser ut, hur fakturor ska skickas och framför allt hur uppdragen avlönas.

I Skövde får Vionord betalt per utförd tid, medan Nyköping och Katrineholm betalar för beställd tid.

Att alltid registrera tiden stressar både kunder, personal och företagsledning, konstaterar han.

– Vi anställer för att kunna utföra vår beställda tid och då vill vi slippa tidsjakten och i stället tala om insatsen.. Det blir ohumant att tala om tid när man jobbar med människor.

Även debatten om vinster i välfärden påverkar. Den är tråkig och förstör för alla, anser Jim Merkelin.

– Vi omsätter 45 miljoner per år och gör knappt 0,1 procent i vinst. Även om vissa företag gör stora vinster måste alla som jobbar i välfärden förvalta skattepengarna på ett bra sätt.

En privat aktör har ett stort ansvar att gå runt ekonomiskt på egen hand till skillnad från kommunala verksamheter där pengarna aldrig tar slut, påpekar han.

– I vissa kommuner går hemtjänsten back 30 miljoner per år utan att det får några konsekvenser för verksamheten. Hos oss kan 160 personer stå utan jobb om vi inte klarar ekonomin.

Drivkraften för att fortsätta är att höra kunderna prata om den härliga personalen och vilket bra jobb de gör, konstaterar Jim Merkelin.

– Det ger mig glädjen och energin att fortsätta. Dessutom är det fantastiskt att kunna erbjuda så många ett arbete som betyder så mycket för en annan människa.

Kvalitet och effektivitet i välfärdenVälfärd
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist