NYHET20 april 2016

Snabbt och enkelt läkarbesök i köpcentret

I höstas öppnade läkaren Peter Knaif en läkarmottagning i köpcentrumet Torp i Uddevalla. Konceptet är vanligt ute i Europa men än så länge sällsynt i Sverige. Han ser det som ett komplement till den övriga sjukvården – en lättillgänglig snabbakut där patienterna alltid får träffa samma läkare.

Peter Knaif, läkare och grundare av Doktorn på Torp, och Annica Halmsjö, undersköterska.

Svimmat under mellandagsrean eller skadat hälsenorna när du blivit påkörd av en kundvagn? Nej, det var inte främsta målgruppen när Peter Knaif öppnade en läkarmottagning i köpcentret Torp i november. Men visst är det mer lättillgängligt för den som snabbt vill konsultera en läkare, och som inte vill sitta länge i telefon eller i väntrummet på en vårdcentral och vänta innan det går att få läkarhjälp, förklarar han.

– Patienterna upplever att det är enkelt att komma hit och många tycker att det är en stor fördel att träffa samma doktor varje gång. Första veckorna var det lite sporadiskt med besök men sedan dess ökar antalet patienter vecka för vecka, säger han.

Mellan klockan 06.40 och 9.00 varje dag kan patienter via en dator eller mobil förboka ett tiominuters akutbesök. De behöver inte passa någon telefontid och ringa.

– Det är mycket uppskattat att kunna komma hit före jobbet. Både för de som arbetar i köpcentret och för de som behöver vara på arbetet ännu tidigare. På en vanlig vårdcentral kan det ta hela dagen innan de fått kontakt med någon.

Patienterna kan få hjälp med i stort sett samma saker som på en vårdcentral. Det Doktorn på Torp inte har möjligheter att göra är större utredningar, till exempel i samband med långtidssjukskrivningar. Det kräver oftast ett team av olika kompetenser vilket är något som alltid finns på en vårdcentral. Han ser heller inte sin mottagning som en konkurrent till övrig vård utan som ett komplement.

– Det här är en lättakut som kan ta hand om det mesta, och kommer det in en patient som jag anser behöver träffa en specialist remitterar jag dem vidare till rätt ställe.

Sedan han startade sin egen läkarmottagning har han fått större möjlighet att påverka sin arbetssituation än han hade tidigare som distriktsläkare på en vårdcentral i Uddevalla.

– Jag kan lägga upp dagarna som jag själv anser är rimligt för att kunna göra ett bra jobb. Skulle det komma så många patienter hit att jag inte hinner med har jag mandat att säga nej eftersom jag inte är ansluten till listningssystemet för primärvården.

Han har tillgång till fria laboratorieprover och fri röntgendiagnostik vilket gör att han kan göra en snabb och korrekt medicinsk bedömning med resurser i bakgrunden.

På ett annat sätt har han större ekonomisk press på sig eftersom han till skillnad från en vårdcentral inte har några patienter listade hos sig. Doktorn på Torp får ersättning för de faktiska patientbesöken i stället för antalet listade patienter. Därför kostar ett läkarbesök hos Doktorn på Torp alltid 300 kronor, förutom ungdomar och barn som har fria besök.

– Kommer det inga patienter till mig blir det inga intäkter. En vanlig vårdcentral får pengar kontinuerligt även om det kommer få patienter.

Läkarmottagningar i anslutning till köpcenter är ganska vanligt ute i Europa, men är än så länge ovanligt i Sverige.

– Det är något som jag tror kommer allt mer. Till exempel talas det om att läkare kommer att kunna samarbeta med stora livsmedelsaffärer och ha egen mottagning där.

Samtidigt som vårdsektorn förändras och öppnar för nya innovativa vårdformer hänger också hotet om en reglering av vinster i välfärden över de privata aktörerna, påpekar han.

– Privat vård ger en valmöjlighet för medborgarna men den politiska situationen gör att förutsättningarna för den här typen av verksamhet snabbt kan ändras.

Spänningen och korta beslutsvägar var två starka skäl till att Peter Knaif tog steget att starta eget.

– Jag har varit offentligt och privat anställd i många år och kände att det skulle vara roligt att göra något nytt. Det var dags. Och när det uppstod en möjlighet att köpa en praktik bestämde jag mig.

Kvalitet och effektivitet i välfärdenVälfärd
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist