NYHET15 augusti 2016

Engagerad hotellägare vill lyfta småföretagen

Trots att hotellnäringen är en inkörsport till arbetslivet för många ungdomar görs för lite för att förenkla att anställa dem. Det säger Salka Börjeson Eynon som driver Green Hotel och som varit aktiv i Svenskt Näringsliv i 20 år. ”Jag har alltid haft lätt att gå igång på det som engagerar mig”.

Att rekrytera rätt medarbetare till hotellbranschen är en stor utmaning, enligt Salka Börjeson Eynon.Foto: Ulf Palm/TT

För snart 30 år sedan tog Salka Börjesson Eynon över Green Hotell i dalaorten Tällberg från sin pappa. När pappan köpte hotellet 1965 var det ett pensionat med 30 rum. Idag är det Tällbergs största hotell med 100 rum och ett eget konstmuseum.

Verksamheten har ökat stadigt de senaste åren trots att Tällberg är Sveriges hotelltätaste ort, med åtta hotell på 200 invånare.

– Det skapar en konkurrenssituation som gör att vi måste vara på tårna. Samtidigt växer och utvecklas hela besöksnäringen snabbt så det gäller verkligen att hela tiden ligga långt framme.

Som företagare har Salka Börjeson Eynon en stark drivkraft.

– Jag har alltid haft lätt att gå igång på det som engagerar mig. Då går det av sig självt på något sätt.

Samtidigt är långsiktighet viktigt för entreprenörskapet, och hon försöker att hålla det enkelt och inte krångla till saker.

– Det som inte fungerar när man räknar med plus och minus fungerar inte med andra räknesätt heller.

En stor del av framgångarna beror på att Green Hotel satsar mycket på att ha rätt personal och att den känner sig delaktig.

– Rekrytering är en stor utmaning i vår bransch. Det är svårt att hitta de som är traditionellt kompetensutvecklade och locka dem till Dalarna, men framför allt är det svårt att klara kostnaden för personalen som vi lär upp.

Salka Börjeson Eynon skulle i större utsträckning vilja ta in outbildad personal och utbilda på ett strukturerat sätt, genom ett lärlings- och mästarsystem. Det tjänar även samhälle på, poängterar hon.

– Den här branschen är en oerhörd tillgång när det gäller utbildning av ungdomar. Om villkoren underlättas har vi stora möjligheter att delta i samhällsbyggnaden där.

Trots låga nettomarginaler är det många små hotellentreprenörer som kavlar upp ärmarna varje dag, och de får sällan någon större uppskattning i samhället, konstaterar hon.

– Vi sätter på spisarna tidigt på morgonen och är kvar till på kvällen och stänger ner. Det är synd att vi inte värderas högre med tanke på den stora tillväxtpotentialen. Även om många företag är små så är industrin sammantaget stor.

Överhuvudtaget efterlyser Salka Börjeson Eynon ett klimat där företagaren får kredit för sina risker, och där politiker vågar utrycka den viktiga roll småföretagarna har i samhället.

– Det är i de små företagen jobben skapas, men det lyfts inte fram. Alla företagare bidrar stort till samhället via skatter. I vår bransch kan vi dessutom medverka till att få ut ungdomar, som annars inte skulle göra någonting, i arbete.

Hon skulle vilja se att mer satsades på småföretagarna och på att förbättra deras förutsättningar.

– Ge oss något tillbaka så att vi fortsätter! Använd oss! Småföretagare ger samhället så otroligt mycket.

Även om det geografiska läget är en nackdel när det gäller rekrytering ser hon också många fördelar med att vara på en liten ort. Till exempel är det lättare att komma nära lokala politiker.

– Det går att göra sin röst hörd, engagera sig och kanske göra skillnad för ungdomar och skolor på plats på ett mer konkret sätt.

Sveriges timrade hus, bygdedräkter, friska sjöar och blånande berg ger stor potential för den svenska besöksnäringen att växa internationellt, enligt Salka Börjeson Eynon som gärna skulle ta emot fler utländska gäster.

– Jag älskar när hotellet fylls av oliktänkande. I Sverige tänker vi annars väldigt lika. När vi har internationella konferenser här går jag runt och bara njuter… Det är som att göra en resa fast man är kvar hemma.

Du är inte bara hotellägare utan driver också ett museum – hur kommer det sig?
– Mamma är konstnär och har under många år tillsammans med pappa samlat konst av bland annat Zorn, Carl Larsson, Chagall och Picasso, som hänger i konstmuséet. Dessutom är hotellet fyllt av min mammas och systers egen konst. Och för ett par sedan inledde jag min egen konstsamling, the Green piece collection, med att köpa in ett exemplar av Carl Reuterswärds revolver.

Brokig bakgrund

Salka Börjesson Eynon:

Ålder: 53 år

Bor: Tällberg och Stockholm

Familj: En dotter i Kapstaden och en i Los Angeles

Bakgrund: Brokig

Styrka: Organisatör

Svaghet: Impulsiv

Skulle vilja kunna: Så mycket

Ångrar: Inte mycket

Rädd för: Att inte räcka till

Längtar efter: Äventyr

På fritiden: Reser

Läser: Allt

Lyssnar på: Allt utom hårdrock

Kopplar av med: Nya upplevelser

Tittar helst på: Thrillers och dokumentärer

Om Svenskt Näringsliv

Varför är du engagerad?
– Jag känner att det har betydelse att vara med och ge mitt perspektiv på hur det är att vara företagare. Det kommer inte så ofta fram i debatten annars. Jag kan bara inte vara tyst, och det har gjort att mitt engagemang för olika företagarfrågor har rullat på.

På vilket sätt är du aktiv?
– Nyligen valdes jag in i SME-kommittén och innan dess har jag varit engagerad i Svenskt Näringsliv i 20 år. Bland annat har jag varit aktiv och suttit som ordförande och vice ordförande i Visitas mellersta krets, och jag har även aktiverat mig lokalt i Svenskt Näringsliv i Dalarna.

Vilka fördelar ger medlemskapet?
– Det gör att jag får träffa många kloka personer som gör att jag hänger med. På Svenskt Näringsliv finns det många medarbetare som jag kan få bra information av. Jag tycker också att det är bra att det samlas in statistik om företagande som är användbar.

Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist