NYHET14 april 2014

Högskolan borde se sin roll för näringslivet

Det blev storslam för reklambyrån Norkay i Falun på årets Gyllene Hästen–gala som arrangeras av Marknadsföreningen i Dalarna. Den uppmärksammar insatser inom reklam, marknadsföring och samhällsinformation och Norkay kammade hem fyra av de fem priserna.

Foto: Joakim Åström

– Galenskap inom strukturerade ramar är vårt framgångsrecept. Vi har våra modiga uppdragsgivare att tacka som låter oss vara så galna, säger Marcus Hanser.

Norkay har funnits i cirka tio år och var från början ett nätverk av egenföretagare inom media och kommunikation. På senare tid har Norkay har tagit formen av en reklambyrå med egna anställda och har arbetat hårt för att skapa en stabil struktur. Dessutom arbetar de aktivt för att locka unga medarbetare.

– Vi är kända för att välkomna unga människor. Vi ger dem mycket ansvar och ofta blir de centrala i projekten. Det bidrar till större lekfullhet vilket i kombination med de äldres erfarenheter bidrar till en god kreativ miljö, säger Marcus Hanser.

Men tillgången på kompetent personal inom media och kommunikation är en stor utmaning för reklambranschen i Dalarna. För en tid sedan beslutade Högskola Dalarna att lägga ner sina medie- och kommunikationsvetenskapliga utbildningar.

– I ett slag försvann en viktig del av vår rekryteringsgrund. Väldigt få byråer i Dalarna har råd att rekrytera personal från storstadsregionerna, säger Marcus Hanser.

Men det inte bara den egna kompetensförsörjningen som är avgörande för reklambranschens överlevnad menar Marcus Hanser. Dalarna måste överlag bli bättre på att locka arbetskraft.

– Dalarna är ett av de sämsta länen att locka till sig kompetent arbetskraft. Den högskola vi har uppvisar tyvärr inte några lysande resultat i den riktningen. Vi har flera högteknologiska företag i vår region men om vi inte lyckas skaka fram rätt arbetskraft till dem så kommer sysselsättningen sjunka. Reklambranschen är den första branschen att känna av en sådan nedgång, säger Marcus Hanser.

Han menar att reklamföretagen är viktiga på landsbygden av många anledningar. Inte minst på grund av det motstånd många företag har att vända sig till storstäderna för konsulttjänster inom reklam.

– Utan tillgång till vassa marknadsförerare så riskerar Dalarnas landsbygd att tappa ytterligare företag. Högskolan Dalarnas nedläggning av sina medieutbildningar var i så måtto ett illa genomtänkt beslut, säger Marcus Hanser.

Läs mer om Gyllene Hästen-galan här: http://www.mid.se/gyllenehasten/gyllene-hasten-2014/

Henrik Sjögren

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist