NYHET23 augusti 2016

Kilometerskatten skrämmer industrin ur Sverige

- Vi arbetar hårt för att göra våra tillverkning så miljövänlig som möjligt. Men när vi förlorar våra kunder till Sydostasien och Kina så går tillverkningen i stället till fabriker som ofta inte bryr sig om miljön överhuvudtaget. Kilometerskatten riskerar alltså att få en miljöförstörande effekt i stället för tvärtom, säger David Pagels, vd på Dellner Couplers i Falun.

David Pagels, vd på Dellner Couplers i Falun.
Foto: Magnus Stålberg

I den lilla byn Vika utanför Falun ligger det högteknologiska företaget Dellner Couplers som tillverkar tågkoppel och levererar sina produkter till tågtillverkare över hela världen. I år fyller företaget 75 år och även om mycket av produktionen successivt har flyttat utomlands så sker en stor del av slutmonteringen fortfarande i Vika.

- Jag har varit mån om att behålla en stor del av slutmonteringen i Vika även om vi numera har största delen av tillverkningen i Polen. Det sänder goda signaler till kunderna om vi kan berätta att tillverkning sker hemma i Sverige, säger David Pagels, vd för Dellner Couplers.

Men han ser ett stort orosmoln, inte bara för Dellner Couplers, utan även andra tillverkande företag som vill behålla sin produktion i Sverige.

- De signaler som regeringen nu sänder ut är att vi som fortfarande tillverkar i Sverige kommer att få det ännu tuffare att behålla vår produktion inom landets gränser. Framförallt för oss som verkar på landsbygden.

Det går dagligen minst en tung lastbil mellan produktionsenheten i Polen och slutmonteringen vid huvudkontoret i Vika. Att lägga transporten på järnväg är helt uteslutet på grund av de korta ledtider som kunderna kräver. Det finns ingen räls som går ut till lilla Vika. Det skulle kräva omlastningar och väntan på godstågstider, vilket skulle göra produktionen trögare och kraftigt försena leveranserna.

- Som landsbygdsföretag har vi långt till Sveriges gräns mot kontinenten. Förslaget att lägga 24 kronor per mil i skatt på det avståndet varje dygn skulle tvinga oss att kraftigt höja priserna. När vi får en förfrågan från de stora tågtillverkarna så konkurrerar vi med tyska och kinesiska tillverkare som dessutom har lägre skatter och lönekostnader.

Då Dellner Couplers redan nu betalar de extra kostnaderna för att skeppa produkterna från Polen till Vika och tillbaka ut i världen skulle incitamenten för att behålla tillverkningen i Sverige försvagas. David Pagels är övertygad om att detta skulle drabba många fler företag än hans och kraftigt försvaga Sverige i den globala konkurrensen.

- Resultatet av kilometerskatten blir att svenska tillverkare kommer försöka trimma ner sin tillverkning till ett minimum i Sverige och söka tillverkare utomlands där dessutom lönekostnaderna är lägre.

Allra hårdast slår förslaget mot de tillverkande företagen på landsbygden, menar David Pagels. Problematiken med avfolkningen kommer att påskyndas och storstäderna kommer att förtätas ytterligare.

- De företag som vill ha sin tillverkning kvar i Sverige kommer naturligtvis att vilja lägga den i närheten av de områden där infrastrukturen för annan typ av transport är som bäst. Och då är det ju storstäderna som gäller. Där finns knutpunkterna för tågtransport och de viktiga hamnarna. Om man spetsar till det lite så verkar det som om regeringen har bestämt sig för att sätta dit de företag som fortfarande är verksamma på landsbygden, säger David Pagels.

Regeringens avsikt med avståndsskatten är att minska miljöbelastningen, men även på detta område anser David Pagels att åtgärden är rent kontraproduktiv.

- Vi har kunder från jordens alla hörn. Jag är stolt över att kunna ta dem hit till den idylliska miljön, blicka ut över vackra Vikasjön och samtidigt kunna visa upp en konstruktionsavdelning med ett knowhow i världsklass. Låt oss och andra företag på landsbygden fortsätta att ha den möjligheten, avslutar David Pagels.

Henrik Sjögren

Fakta

Dellner Couplers AB
VD: David Pagels Huvudkontor: Vika, i Falu kommun. Omsättning: 1,1 miljard år 2015. Antal anställda: 481 personer Etableringsår: 1941

SkatterTransport
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist