NYHET19 juli 2016

Snälla, klaga lite mera

Jag försöker att inte vara arg. Men ibland är det svårt. Som nu. Att få svart på vitt. Våra företagare vågar inte framföra klagomål till sina kommuner för att de är rädda för att det ska påverka företaget negativt. Hur man än vänder och vrider på det är det illa. Riktigt illa.

Jag träffar många företagare runt om i Dalarna. Det ingår i mitt uppdrag. Vi pratar om mycket. Bland annat om vad Sverige och våra 290 kommuner skulle kunna göra för att underlätta för företagandet. Varför pratar vi om det? Jo, för att vi är övertygade om att ett Sverige med fler företagsamma människor och med många växande och välmående företag är ett bättre Sverige. Ett Sverige som utvecklas. Ett Sverige där många har jobb att gå till. Ett Sverige som andas drivkraft, innovation och framåtanda. Som grädde på moset skapar många framgångsrika företag än mer skatteintäkter som vi kan använda för att finansiera vår välfärd.

Vill vi ha ett samhälle, en arbetsplats eller för den delen en relation som ständigt utvecklas och förbättras måste vi våga prata om var vi tycker att det gnisslar. Och varför. Förbättring förutsätter att någon vågar lyfta handen, öppna munnen och peka på vad som inte fungerar som det borde. Min upplevelse är att en vilja till förbättring kan komma i olika skepnader; som konstruktiva förslag och lösningar men också i form av besvärliga frågor, klagomål och gnäll. Och vi som vill ha förändring och förbättring; det är vår förbannade skyldighet att uppmuntra till alla former. Annars börjar folk hålla käft och vi befinner oss i ett samhälle fyllt av ja-sägare. Ett samhälle långt från öppenhet, utveckling och förbättring.

Jag har träffat dalaföretagare som berättat för mig om saker de inte tycker fungerar i sin kommun. Det har ofta handlat om kommunens upphandlingar och tillsynshantering. Jag frågar om de har pratat med de berörda tjänstemännen eller politikerna om det här. De svarar nej. Jag frågar varför. De svarar jag vågar inte. Jag frågar varför. De svarar jag är ju beroende av dem. Det har gjort mig häpen och arg. Men jag har stuckit huvudet i sanden och tänkt att det måste vara undantag som bekräftar regeln. Jag tänkte till och med så när det där brevet från en av förvaltningscheferna i Falun skickades till en företagare efter ett godkännande av fastighetsutskottet. Brevet där de skrev att det står dig fritt att överklaga, men det riskerar att skada framtida relationer.

Men nu är det omöjligt att blunda. Och jag är förbannad och besviken. På riktigt, så där så att det känns ända in i maggropen. När jag lägger samman de samtal jag haft och de mejl jag fått där företagare beskriver att de inte vågar. När jag tar del av resultaten från vår undersökning där vi frågat dalaföretagare - Har du någon gång känt tvekan att lämna klagomål till kommunen med risken att detta kommer påverka ditt företag negativt?

En av tio svarar att de vid ett flertal gånger tvekat att lämna klagomål till kommunen. Två svarar att de tvekat någon gång. Knappt fyra svarar att de aldrig tvekat och knappt tre svarar att de aldrig haft behov av att lämna klagomål. En av tio svarar att de inte vet. Vänd och vrid lite på siffrorna. En knapp tredjedel har aldrig haft behov av att klaga. Det kan man ju tycka är bra. Det är dessutom lite högre än sverigesnittet. Hade jag varit kommun hade jag nog hoppats att siffran var högre. Av dem som känt behov av att klaga så svarar 45 % att de tvekat inför att lämna in klagomål. I tre av Dalarnas kommuner är siffran över 50 %. Varannan företagare vågar inte.

Ge mig ett exempel av kött och blod, tänker du. Vilka företag är det som inte vågar klaga? Men det är det sjuka i den här kråksången. Jag får inte berätta. Det är ingen som vågar träda fram. Tro mig. Jag önskar att det vore annorlunda. Men vem vågar berätta när man är rädd för att bli slagen på fingrarna.

Är det värdigt Sverige och Dalarna? Finns det någon som vill ha det på det här sättet? Som tror att det är bra? Jag hoppas verkligen inte det. Jag skickar en upprörd, besviken men förhoppningsfull uppmaning till våra kommuner. Skärpning! Skapa ett klimat där alla vågar framföra sina åsikter. Det vinner vi alla på.

Teresa Bergkvist

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist