Företagare i Gävleborg tvekar att lämna in klagomål till sin kommun eftersom det kan påverka deras verksamhet negativt. Det visar årets stora enkätundersökning om företagsklimatet.
Svenskt Näringslivs enkätundersökning om företagsklimatet i Sveriges kommuner innehåller varje år ett par extrafrågor. I år har 31 000 företag svarat på den nya frågan: Har du någon gång känt tvekan att lämna klagomål till kommunen med risken att detta kommer påverka ditt företag negativt?
– När jag reser runt i länets tio kommuner träffar jag ofta företagare som upplever missnöje med kommunen där företaget verkar i, men som inte offentligt vill uttrycka sitt ogillande. Företagaren är orolig för negativa effekter som slår tillbaka mot dem. Det kan till exempel handla om oro för att det negativt kan påverka deras deltagande i upphandlingar eller för att få olika tillstånd, säger Lotta Petterson.
På grund av detta har Svenskt Näringsliv i år beslutat att lyfta in frågan i enkätundersökningen om företagsklimatet. I Gävleborg visar undersökningen att företagen i Ljusdal känner mest och störst tvekan till att lämna klagomål. Tätt följd av Bollnäs och Söderhamn.
– Det är ett demokratiskt problem och riskerar att hindra de lokala företagen från att utvecklas och växa, säger Lotta Petterson.
Kommun | Andel Ja, flera gånger/ Ja, någon gång % |
Ljusdal | 43 |
Söderhamn | 42 |
Bollnäs | 41 |
Hudiksvall | 35 |
Gävle | 33 |
Hofors | 31 |
Sverigesnitt | 30 |
Sandviken | 30 |
Nordanstig | 29 |
Ockelbo | 29 |
Ovanåker | 27 |
43
42
41
35
33
31
30
30
29
29
27
Antal svarande företag i Gävleborg var 979.
Ta del av enkätresultaten och mycket annan information på www.foretagsklimat.se. Den 20 september släpps Svenskt Näringslivs årliga ranking av företagsklimatet i Sveriges kommuner.