NYHET20 september 2016

Vi hör bättre om vi lutar oss lite framåt

De senaste femton åren har vi på Svenskt Näringsliv mätt företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner, varför undrar säkert någon och vad är det egentligen som mäts.

Kirsten Åkerman, Svenskt Näringsliv Gotland
Foto: Magdalena Björnsdotter

Vår definition av företagsklimatet är summan av de attityder, de regler, institutioner och kunskaper som möter företagaren i vardagen. Vi mäter för att ge kommuner och regioner kunskap och verktyg att förbättra förutsättningarna för företagandet. Vi gör det för att vi vet att de kommuner som möter sitt näringsliv på ett konstruktivt sätt får god utväxling av det i form av nya jobb och ökad tillväxt. Allt går faktiskt bättre där det finns en ömsesidig förståelse, kunskap och respekt i det dagliga arbetet, i var eviga handläggning, tillståndsprövning och upphandling.

I dag släpper vi resultatet av årets ranking och vi får se om vi rört oss uppåt eller tappat placeringar, hur det än är med den saken ligger Gotland sedan länge i fel ände av rankinglistan. Det finns ingenting som rättfärdigar en bottenplacering för en region med ett så livskraftigt företagande. Gotland måste öka sin skattebas och det är genom att förbättra villkoren för företagen det görs bäst.

Jobb skapas ju ytterst sällan av politiska beslut dom skapas av entreprenörer, företagsamma människor och långsiktigt lönsamma företag. Så frågan som vi borde ställa oss, politiker, tjänstemän, företagare och samhällsengagerade människor i allmänhet är hur vi kan ge dessa företag så bra förutsättningar som möjligt. Hur får vi fler att våga anställa ytterligare en person? Vad är det som får en människa med en idé att förverkliga den i ett företag på Gotland?

Jag har haft glädjen att kuska runt ön i alla väderstreck under året som gått och träffat företag, stora och små i snart sagt alla branscher och det är en imponerande skara som tyvärr i alldeles för många fall mötts av hindrande myndighetsutövning. I de fall där det gått bra är tacksamheten inte att ta miste på. För att förbättra företagsklimatet krävs på vissa områden att helt förändra invanda synsätt och arbetsmetoder. Det innebär också att göra politiska val som är företagsvänliga. Som allt förändringsarbete krävs att det är en prioriterad fråga hos den högsta ledningen, i Gotlands fall hos regionstyrelsens ordförande och region direktör. Arbetet är igång men resultatet kommer bara synas den dag då den enskilda tjänstemannen har ledningens stöd i sitt uppdrag att luta sig framåt mot företagen som bygger Gotland.

Läs om mätningen på foretagsklimat.se

Skriven avKirsten Åkerman
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist