NYHET26 april 2016

Gör en mental budget

Hur många gånger har vi inte stött på frasen och frågan ”Har du gjort din budget, hur tänkte du nu?”. Ofta från en sträng men rättvis ordförande som har stor vana att just ställa entreprenören mot väggen för att visa varför just hen är din ordförande. Med nervösa Powerpointfingrar och osäkra uträkningar tar man fram sin dator och visar, ber en liten bön, hoppas det skall gå igenom. Det skriver Stefan Alvarsson, huvudägare av OnePartnerGroup.

Min inställning är att budget är en lek med siffror så nära verkligheten som möjligt, resten handlar om ren och skär inställning till att slå den. Hur gör vi det som företag? Låt mig komma till det men först varför så mycket handlar om den mentala biten, inte bara i idrottens värld utan också hos oss entreprenörer.

11 år gammal bestämde jag mig för att bli bra i någon idrott, från att varit fotbollsspelande, innebandyspelande och alla andra idrotter man höll på med så bestämde jag mig för basket. Mycket märkligt val kan man tycka eftersom jag är 175 cm lång men att utmaningen fanns där rådde ingen tvivlen om. Det första man fick höra var alltid ”varför spelar du basket, du som är så liten?”. Till slut så var det bara min inställning och en coach som trodde på mig, jag skulle slå dem alla, jag skulle visa att det gick att lyckas i basket trots detta.

Min hjärna ställdes in mot framgång – jag studerade de bästa, jag tränade hårdast och jag gav mig aldrig, jag skulle bara lyckas. 16 år gammal var jag yngst någonsin i herrlaget och spelade division 1 på högsta nivå, jag satte nya mål. Två år i högsta ligan, JSM guld och All Star Team, blev jag uttagen i en stor internationell turnering och avslutade med några landskamper som kapten i U-20 landslaget. Det går, allt går bara man har viljan att göra det. Hur kan man översätta det till företag?

Det som vi på OnePartnerGroup AB utgår ifrån hos varje dotterbolag, grupp och individ är: nulägeoch önskat tillstånd. Låt mig förklara: nuläge är där vi är nu. Vår omsättning, våra aktiviteter i marknadsföring och försäljningen av vårt erbjudande på marknaden samt vilken organisation har vi just nu. När man sitter tillsammans med sin grupp och går igenom detta kommer det ofta massor av aktiviteter vi gör varje dag. Vissa tänker vi på och vissa gör vi bara. Ibland blir det bra och ibland får man bakslag eller till och med konkurrenter som gör det bättre än vad vi gör.

Vad kan vi göra då? Mitt råd, sätt upp ett önskat tillstånd för gruppen enligt följande: önskat tillstånd – rita pil uppåt från nuläget. Pilen symboliserar vad vi vill uppnå i gruppen – är det ökad omsättning, mer kunder, bättre varumärkeskännedom, fler kompetenta medarbetare? Gruppen ska sedan ta fram det man önskar och tror sig behövs för att lyckas. Skapa aktiviteter utifrån det ni är överens om och sätt en deadline när det ska vara uppnått. Ta fram kostnader för de investeringar som krävs för att uppnå ett önskat tillstånd. Visa det vad ni vill göra för huvudägare, styrelse eller varför inte er VD och framför allt HUR ni skall göra.

För i hur ligger framgången, när det sitter så har ni ställt in ert mentala tillstånd för att lyckas och därmed har ni tillsammans gjort en mental budget som i min värld slår en ”budget”.

Stefan Alvarsson, Huvudägare av OnePartnerGroup AB

Svenskt Näringsliv
Skriven avAnna Gillek
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist