NYHET9 september 2016

”Små och medelstora företag riskerar att komma i kläm”

Regeringen vill införa en kilometerskatt på lastbilstransporter. Utredningen beräknas vara klar i december 2016 men redan nu är många företag även utanför transportsektorn mycket kritiska. – Det riskerar att drabba gjutindustrin mycket hårt, säger Peter Nayström på Sveriges Gjuteriförening.

Gjuteribranschen är idag hårt pressad av den internationella konkurrensen och marginalerna är små. Det lagförslag kring kilometerskatten som regeringen beräknas lägga fram inom kort är bara en av många pålagor som riskerar att göra tillvaron ännu kärvare för branschen.

Säkrare och miljövänligare?
Kilometerskatten, eller vägslitageskatten, avser att beskatta tunga lastbilar för det vägslitage de orsakar. Regeringen hoppas också att skatten ska bidra till att vissa långväga lastbilstransporter ska flyttas till tåg och därmed minska miljöpåverkan från transportsektorn. Heléne Petersson (s) förklarar:

– Skatten är tänkt att främja klimatvänliga och säkra transporter, något som på sikt gynnar svenska åkerier. Vi får också bättre koll på vilka transporter som finns på våra vägar. Det ökar både trafiksäkerheten, leveranssäkerheten och arbetsmiljön för våra chaufförer.

Kostnaden för den kilometerskatt som regeringen vill införa måste rimligen tas ut någonstans. För gjuteribranschen blir det dyrare med transporter och de riskerar att behöva ta ut högre priser och därmed tappa kunder.

– Små och medelstora företag riskerar att komma i kläm samtidigt som företag i glesbygden som inte kan föra över transporter till järnväg är särskilt utsatta, säger Peter Nayström.

Större klimatpåverkan
Att gjuta i Sverige ger idag världens lägsta koldioxidutsläpp och minsta klimatpåverkan. 1 ton järngjutgods producerat i svenska elugnar ger till exempel ett utsläpp av 20 kg koldioxid. Import från Tyskland innebär 450 kg större utsläpp och import från Kina 1000 kg mer. Peter Nayström framhåller att om kilometerskatten genomförs är risken stor att kunderna går utomlands eftersom det kostar för mycket att köpa gjutgods inom Sverige. Då blir också klimatpåverkan väsentligt mycket större – tvärtemot vad regeringen vill uppnå med den nya kilometerskatten.

– Varje kilo producerat gjutgods vi kan plocka hem till Sverige är positivt eftersom det ger både lägre klimatpåverkan och ökad sysselsättning i Sverige.

Gjuteribranschen är idag mycket miljömedveten. Hela branschen bygger på att när det som producerats tjänat ut köper man tillbaka det för att gjuta om och tillverka nya produkter.

90 % av den sand som används till gjutformar återanvänds och hela återvinningsprocessen sker på plats på gjuteriet. Det ger färre transporter och därmed också mindre utsläpp.

– Den svenska elen gör det också miljövänligt att gjuta gods i Sverige, här tillverkar vi ju el nästan utan fossila bränslen, säger Peter Nayström.

Gemensamt ansvar
Gjuteribranschen sysselsätter idag runt 10 000 personer i Sverige. Majoriteten av företagen är små och medelstora företag och väldigt många ligger i Jönköpings län. Gjuteriföreningen kommer under hösten att undersöka närmare hur kilometerskatten påverkar deras företag.

Heléne Petersson (s) menar att klimatpåverkan är ett gemensamt ansvar mellan företag och politiker.

– När det gäller glesbygden och att de företagen riskerar att drabbas hårdare kommer det troligtvis att finnas en geografisk differentiering när det gäller kilometerskatten men det är oklart än så länge hur den kommer att se ut.

Text: Magdalena Carlén

Svenskt Näringsliv
Skriven avAnna Gillek
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist