NYHET10 september 2014

Förenkla i Västervik

Företagsklimatet är A och O för kommunerna. I Västervik har man tagit ett initiativ till att förenkla för företagen. I en utbildning för kommunala tjänstemän och politiker med namnet ”Förenkla – helt enkelt” ska kommunen bli ännu bättre på att ge bra service till företagen.

Det blir allt viktigare för kommunerna att ge en god service till företagen för att få tillväxt i ekonomin. En smidighet och god service från kommunen kan vara skillnaden mellan en expansion eller etablering av ett företag eller att det hamnar i en annan kommun.

I utbildningen som genomförs i fyra steg handlar det mycket om attityder, smidighet, service och att kunna förstå en företagare och se helheten på den service som behövs.

I de första stegen har förankringsarbetet skett i kommunstyrelsens och i maj fortsatte jobbet med att nästan hundra kommunala tjänstemän samlades för en heldagsutbildning med föreläsningar kring företagens vardag, bemötande i myndighetsutövningen och praktiska exempel hur det kan gå till. Alla fick ta upp en sak som skulle kunna bli bättre och enklare. Förslagen har lyfts in i arbetet för att förenkla och ligger till grund för det fortsatta arbetet.

Fem andra kommuner gör motsvarande jobb på hemmaplan och kommer att med vardera 20 kommunala tjänstemän, träffas i slutet av oktober för erfarenhetsutbyte och att jobba fram konkreta förslag hur man kan förbättra. Kommunerna som Västerviks kommun träffar är Hässleholm, Hudiksvall, Bengtsfors, Vänersborg och Hedemora.

Nästa steg är att på hemmaplan forma en kommunal handlingsplan med delaktighet över alla förvaltningarna för att få genomslag i det dagliga arbetet.

Joakim Jansson, Räddnings- och säkerhetschef i kommunen är projektledare för ”Förenkla – helt enkelt”

Hur har ”Förenkla – helt enkelt” tagits emot?

- Väldigt positivt både internt och externt. Många är engagerade och inser vikten av att företag och medborgare får så bra service som möjligt. Det finns hela tiden potential att lära och förbättra, säger Joakim Jansson.

- Det ska utmynna i en handlingsplan som ska gälla alla förvaltningarna och kommunala bolag i kommunen och den delaktighet som sker genom projektet tror vi kommer att ge bra resultat, fortsätter Joakim Jansson.

SKL (Sveriges Kommuner- och Landsting) ligger bakom själva upplägget i utbildningen och målet med Förenkla - helt enkelt är bättre och effektivare kontakter mellan kommun och företag. Utgångspunkt är kommunens egen organisation och specifika utmaningar.

Skriven avEilon Fransson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist