NYHET4 augusti 2016

Vem du är, viktigare än vad du kan

Med personlig drivkraft och ambition kan man komma långt, även om det första jobbet kanske inte uppfyller de drömmar man har som ung, eller som ny i Sverige. Madlén Frisk Eliasson är ett strålande exempel på detta. Hon började bakom disken på McDonalds och är i dag varuhuschef inom IKEA.

– Jag blev anställd på IKEA i Kalmar 2009 och började då på textilavdelningen. Efter ungefär två år fick jag förtroendet som säljchef för varuhuset och i september 2015 fick jag ansvaret som varuhuschef, berättar Madlén Frisk Eliasson.

Före IKEA var hon restaurangchef inom McDonalds, där hon verkade i sammanlagt 18 år. Såväl IKEA som McDonalds är företag, som är kända för att successivt utveckla människor, i olika yrkesroller.

– IKEA tror på människans förmåga att utvecklas. Det är väldigt viktigt när man är nyanställd, att man får känna att man kan bidra, tillföra något och att växa. Jag märker det tydligt på dem som nu kommer till sitt första jobb, att de känner att de får vara en del av någonting större, förklarar Madlén Frisk Eliasson.

– Inom IKEA lever vi efter våra 10 grundvärderingar, och de ger oss en gemensam styrka. När vi anställer nya människor, är det viktigast att du kan identifiera dig med våra gemensamma grundvärderingar. Vem du är, är viktigare än vad du kan.

Madlén Frisk Eliasson deltog nyligen på en föreläsning på Jenny Nyströmskolan i Kalmar, om att söka sitt första jobb. Publiken bestod huvudsakligen av invandrade från andra länder. Flera av dem tog hennes uppmaning ad notam, när hon sade att de gärna fick komplettera sin ansökan med ett personligt besök.

– Kom in och presentera dig, sade jag, och det var det flera stycken som gjorde. Tre av dem är idag anställda hos oss.

IKEA vill att deras medarbetare ska spegla samhället och uppvisar därför en stor mångfald. Efter svenskan och finskan är arabiska i dag det tredje största talade språket i Sverige. Givetvis har därför IKEA också arabisktalande personal.

– Det viktigaste, när vi anställer, är att se en person som är sig själv. Om du försöker spela en roll, kommer det inte att hålla i längden, tror Madlén. Personen och personligheten betyder mest, tillsammans med det du kan tillföra i mångfalden.

IKEA anställer många som därmed får sitt första jobb, men inte gärna enbart för ett sommarjobb.

– Vi vill gärna ha dem som följer oss under året, förklarar hon. Vi vill kunna erbjuda ett individuellt anpassat kontrakt och ta hänsyn till personliga önskemål, för till exempel dem som studerar och arbetar parallellt.

Personalbiten står högt på Madlén Frisk Eliassons agenda, och inom IKEA generellt.

– Jag tror att vi har ett vinnande koncept i den jordnära, enkla synen på att alla har möjlighet att växa och att våra värderingar skapar en stark känsla av att det är vi tillsammans som gör helheten, sammanfattar hon.

Text: Olle Termén

ArbetsmarknadIntegration
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist