NYHET16 augusti 2016

Från UF-företag till aktiebolag

Pico är ett lysande exempel på ungas företagsamhet som har lett till framgångsrikt entreprenörskap, från UF-företag på gymnasiet till aktiebolag på bara några månader.

Foto: Krisztina Andersson

Från början hade de ingen klockren affärsidé men efter brainstorming och idéutbyte landade trion i vad som skulle bli ett framgångskoncept.

– Vi kom ganska snart på vad vi ville göra i vårt UF-företag, vi utgick ifrån problemet med trassliga hörlurar och landade rätt, säger Elin Olsson.

Hon, Erik Wogén och Jonatan Arnlund läste inte på samma gymnasieskola och inte heller på samma program men sökte till fria individuella kursen med möjlighet att starta UF-företag inom ramen för gymnasiestudierna i Karlskrona och utbildningskonceptet som Ung Företagsamhet (UF) erbjuder.

– Det kändes rätt från början. Vi kompletterar varandra i våra olikheter samtidigt som vi ligger på samma nivå när det gäller drivkraft och ambitioner med företaget. Våra speciella nischer är viktiga för att företaget ska kunna utvecklas. Det var i ett tidigt skede som vi pratade igenom våra styrkor och svagheter för att kunna använda våra kompetenser på bästa sätt, säger Jonatan Arnlund, vd i företaget.

Elin Olsson är drivande när det gäller marknadsföring på sociala medier och är intresserad av ekonomi och finansiella frågor. Erik Wogén är kreatören som ser möjligheterna med smarta tekniska lösningar. Han är problemlösaren och säljaren. Jonatan Arnlund är strukturerad med en tydlig målbild och övergripande blick för hur arbetet ska drivas för måluppfyllelse.

Elin Olsson, Erik Wogén och Jonatan Arnlund från Blekinge är drivna unga entreprenörer som har vågat satsa fullt ut på sin företagsidé.
Foto: Krisztina Andersson

Nyckeln till framgången har varit samarbetet och dialogen, menar de unga entreprenörerna.

– Självklart har vi haft olika åsikter i vissa frågor men ingenting som vi inte har kunnat lösa. Vi har diskuterat igenom saker och ting och när vi har brainstormat har vi gått vidare med varandras idéer, säger Elin Olsson.

Att synas på sociala medier och representera företaget via mässor och företagsaktiviteter har varit viktiga byggstenar i affärsstrategin.

– Vi lät göra en reklamfilm om Pico där vi själva skrev manuset för att verkligen nå ut med vårt budskap och marknadsföra produkten. Det blev oerhört lyckat, säger Erik Wogén.

UF-året har varit en mix av såväl glädjeämnen som ibland uppförsbackar, precis som det är för de flesta företagare.

– Det är som någon har sagt, flygplan lyfter även i motvind och det är ju så det är. Det viktiga är att försöka ha en positiv syn även när det känns kämpigt. Den stora utmaningen har varit att nå upp till våra höga mål. Vi satte medvetet höga försäljningsmål för att vi verkligen skulle kämpa. Det var vår försäljningsstrategi och vi lyckades, säger Erik Wogén.

I höst fortsätter Elin Olsson på gymnasiet för att läsa sitt tredje och sista år medan killarna fortsätter med eftergymnasiala utbildningar i Lund. Företaget kommer de att driva vidare som aktiebolag.

– Vi är just nu igång med att starta aktiebolag och ska driva företaget vidare vid sidan om våra studier. Det kommer att gå bra, vi fixade det ju under UF-året så vi vet att vi kan. Under UF-året omsatte vi drygt 115 000 kronor och vinsten har vi kunnat sätta in direkt som aktiekapital i vårt aktiebolag. Det är vi glada och stolta över, det är ju en extra trygghet för oss som sporrar oss vidare, säger Jonatan Arnlund.

Erik Wogén, Elin Olsson och Jonatan Arnlund.
Foto: Krisztina Andersson

Att driva eget företag är något som alla tre vill fortsätta göra. Och de har fått en bra start. UF-året gav dem kunskap om företagande och entreprenörskap men också stärkt självbild och kraft att våga lita till sina idéer och drömmar. Det absolut bästa med att driva företag är friheten att forma sina egna mål och sin verksamhet och tillfredsställelsen när man når det man har kämpat för.

– När man ser att det man har arbetat för är möjligt att nå, då är det är en speciell känsla. Sedan ska man ju inte sticka under stol med att det är roligt att tjäna pengar även om det är många timmars arbete som ligger bakom, säger Erik Wogén.

Att våga ta steget och satsa är ett av råden som de unga entreprenörerna vill ge andra som är i företagstankar.

– Tidigare har man mest sett risker med att driva eget företag, nu ser man möjligheterna på ett helt annat sätt. Det kan kännas svårt och stort i början men när man väl är förbi hindren och det börjar rulla på är det jättekul. Våga hitta det utmärkande och stick ut med din affärsidé, lyssna på dem som har erfarenhet och underskatta aldrig vikten av ett brett kontaktnät. Våga vara självkritisk och se både styrkor och svagheter hos dig själv. Och framför allt, ha kul, säger Elin Olsson.

Krisztina Andersson

Fakta om Pico

  • Import och försäljning av automatiserad rulle som underlättar hanteringen med trassliga hörlurar. Produkten säljs som give-away och som kontorsmateriel.
  • Under UF-året tog Pico UF emot flera utmärkelser och blev vinnare i den regionala tävlingen i kategorierna; Årets monter, Årets säljare (Elin Olsson), Årets vara och Årets företag.
  • Pico UF gick vidare till SM i Ung företagsamhet i Stockholm där företaget kom på andra plats i kategorin Årets vara.
  • UF-företaget har nu blivit aktiebolaget - Giweo Trading AB.
Entreprenörskap
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist