NYHET4 juli 2016

Sommarjobbet som dörröppnare ut till arbetslivet

Jag var inte mer än fem till sex år gammal när jag fick börja hjälpa till och expediera över disk. Det föll sig naturligt och kändes både spännande och roligt. Service och handel var en självklar del i min vardag när jag växte upp och ledde mig till mitt första sommarjobb.

Foto: Krisztina Andersson

Jag var inte en tvärhand hög där jag stod bakom disken och räknade ihop kundernas notor. Många blev imponerade över att jag var så snabb med att ställa upp talen och räkna rätt, fast jag var så liten. Men jag tyckte det var kul och kände mig stolt, det kändes som jag jobbade på riktigt. Extra kul var det när jag fick följa med pappa ut och leverera varor till kunderna. Antingen tog vi cykel eller körde med vår varubil.

Mina föräldrar drev lanthandel i Esketorp utanför Ronneby. Byn var liten, alla kände alla och affären var inte bara en affär där man handlade utan var också en viktig social knutpunkt för byns invånare. Det var här man träffades, stämde av hur det var med grannen, om någon var sjuk eller hade gift sig, fått barn eller gått bort. Den tidens Facebook kanske man kan säga. De stora livsmedelskedjorna och varuhusen var ännu inte etablerade och de flesta gjorde sina stora inköp i vår affär.

Vi hade allt ifrån mejerivaror och charkprodukter till trätofflor, spik och verktyg.

Man levde tätt med butiken, vi bodde ju i samma hus. Pojkrummet låg alldeles intill butikslokalen och jag hörde ofta det lite dova sorlet av röster från affären på eftermiddagarna när man hade kommit hem från skolan och låg och läste Fantomen på rummet.

Även om man på den tiden inte pratade i termer som ”värdskap och bemötande” var det precis det som det hela handlade om. Vi skapade relationer och förtroende genom hög service och ett gott värdskap. Det var inget som hade bestämts i förväg, det föll sig naturligt.

Foto: Krisztina Andersson

Jag tror säkert att mina uppväxtår har präglat mina framtida yrkesval, för det är något med service som lockar mig. Stoltheten och känslan av tillfredsställelse när jag i mitt arbete i dag träffar kunder och gör ett bra jobb, ger samma tillfredsställelse och stolthet som när jag stod bakom disken i vår lanthandel som femåring.

Så när det var dags för mitt första riktiga stora sommarjobb utanför Esketorp och vår lanthandel så var det egentligen inte så konstigt att valet föll just på ett jobb inom service och handel. Det var efter första året på gymnasiet som jag knatade upp till dåvarande personalchefen på Domus i Ronneby och bad om att få sommarjobba på lager- och varumottagningen. Min klassföreståndare hade ställt upp som referens och jag fick jobbet.

Sommarjobbet var viktigt för mig, det gav mig extra pengar på fickan så jag kunde bekosta grejer till moppen och annat som var viktigt för en 16-åring. Men framför allt öppnade sommarjobbet dörren ut i arbetslivet. Arbetslivet är något helt annat än skolan, arbetslivet är ”skarpt läge”. Det är där man får testa sina kunskaper, jobba i team och lära sig arbetsgemenskap och ansvar, vara viktig i ett sammanhang. Man får kanske göra sådant som man aldrig trodde att man skulle få prova på eller inte trodde att man ens kunde. Arbetslivet utmanar och stärker.

Sommarjobbet ledde mig vidare till min första fasta anställning som dekoratör och aktivitetsansvarig på Domus i Karlskrona. Jag var 20 år och hade precis avslutat värnplikten som på den tiden var obligatorisk för alla killar.

Och det var också sommarjobbet som ledde till vad som är relevant för det jag jobbar med nu snart 40 år senare, marknadsföring och reklam. Service.

I dag pratar vi i termer som ”värdskap och bemötande”, kundvård och social kompetens, viktiga hörnstenar för att bygga hållbara och varaktiga relationer även i affärslivet.

Jag har aldrig varit någon kaxig typ, känt osäkerhet i många situationer precis som alla andra, men det var ingen annan än jag själv som gick upp till dåvarande personalchefen och sökte sommarjobb för 43 år sedan. Och det kommer jag aldrig att glömma.

Till unga arbetssökande vill jag säga; Var inte rädd för att besöka företag och arbetsplatser, berätta vem du är, vad du kan och vad du vill. Bestäm dig för inom vilket område eller bransch du vill rikta in dig på och ge inte upp.

Efter fyra eventuella nej väntar ett femte JA bakom hörnet. Och det är ingen annan än du själv som har fixat det.

Jörgen Andersson, mediesäljare, Gota Media, Karlshamn

Arbetsmarknad
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist