NYHET6 juli 2016

Trafikfarlig arbetsplats

"Vägarna utanför storstadsregionerna tillhör inte de högst prioriterade investeringarna när beslutsfattarna fördelar resurserna för vägunderhåll och vinterväghållning. Det får konsekvenser för åkeriföretagen och det är vår arbetsplats det handlar om", säger Trygve Bengtson, vd för Trygve Bengtsons Åkeri i Sölvesborg.

Foto: PERNILLA-BOKMAN

Trygve Bengtson har drygt 35 års erfarenhet som lastbilschaufför och driver sedan flera år ett åkeriföretag med ett 60-tal anställda. Åkeriet utför transporter av skogsprodukter och trafikerar dagligen vägarna mellan Blekinge och Kronoberg för att lasta eller lossa gods till företagen. Trygve Bengtson är starkt kritiskt till hur vägarna sköts och resurserna fördelas.

– Vi bor och verkar i ett hörn av Sverige. De dåligt underhållna vägarna är en ren trafikfara, säger Trygve Bengtson.

Alltför smala vägbanor, gropiga och tjälskadade vägar och bristande vinterväghållning är vardag för yrkeschaufförerna.

– Med full last väger lastbilen 64 ton, det blir 130 ton när två tunga lastbilar möts på de smala vägarna. Det finns inget utrymme att spela på. Vintertid är det en ren livsfara, vi blir varje år av med backspeglar och annat som stryker med när fordonen möts på vägarna. Lösningen kan inte vara att sänka farten hela tiden, man måste också våga prioritera och satsa på vägförbättrande åtgärder. Se till att bredda vägarna, 20 centimeter på varje sida hade gjort stor skillnad och minskat risken för olyckor, säger Trygve Bengtson.

Trygve Bengtson.
Foto: Krisztina Andersson

Han ifrågasätter också metoden att använda saltlake istället för grus och salt som halkbekämpande medel på vintervägarna.

– Om det är för lite salt i blandningen så fryser det direkt på vägbanan igen. Visst, jag förstår att det finns en miljöaspekt i att minska på saltet men det måste finnas rimlighet också. Det handlar om människors liv och säkerhet ute i trafiken, säger Trygve Bengtson.

Dåligt underhållna vintervägar ökar inte bara olycksrisken utan innebär också att transporterna tar längre tid och med förseningar följer ökade övertid för personalen och därmed ökade kostnader.

– Det är inte hållbart för varken den enskilde chauffören, åkeriföretaget eller samhället. Det handlar hela tiden om prioriteringar och pengar. Men vad kostar det inte med olyckor om man ser utifrån det perspektivet? I prioriteringarna glöms landsvägarna bort, vi betalar enormt mycket pengar i skatt i form av arbetsgivaravgifter och bränsleavgifter. Det minsta man kan begära är att ha en trygg arbetsplats. Låt våra politiker åka med i lastbilarna så att de förstår allvaret och vilka riskerna är med för dåligt underhållna vägar, avslutar Trygve Bengtson.

Krisztina Andersson

Infrastruktur
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist