NYHET11 juli 2016

Väl fungerande konkurrens bygger Sverige starkare

Konkurrens leder till innovation, ekonomisk tillväxt och ökad konkurrenskraft. Detta råder det ingen tvekan om och ekonomerna i Världsbanken, inom EU och OECD är alla helt eniga.

Göran Grén, jurist på Svenskt Näringsliv
Foto: Ulf Börjesson/Ernst Henry Photography AB

Även regeringen är med på noterna och skriver i budgetpropositionen att ”Goda ramvillkor för företag och företagande är därför av central betydelse för utvecklingen i landet. Genom öppna och väl fungerande marknader med effektiv konkurrens skapas förutsättningar för ett konkurrenskraftigt och innovativt näringsliv som kan anpassa sig till nya förutsättningar och konkurrera på marknader utanför Sverige.

Logiskt sett så borde det alltså finnas ett starkt och utbrett intresse att värna en väl fungerande konkurrens för att ännu bättre kunna möta morgondagens utmaningar och behov. Tyvärr så ser inte verkligheten och den vardag som företagen möter ut så. De flesta kommuner har policydokument med mera som beskriver behovet av ”fler och växande företag”, ”vikten av ett företagsklimat i världsklass”, ”arbeta för att fler och växande företag ska etablera sig i kommunen som bygger för framtiden”. Samtidigt så undergräver flertalet kommuner förutsättningarna för det privata näringslivet att kunna konkurrera på lika villkor.

Det sker ofta genom att kommunen agerar som en aktör på marknaden dock med andra villkor jämfört med näringslivet. Det förekommer också att kommuner går in och tar över en fungerande marknad. Här finns många exempel: brandskydd, utbildningsområdet, eventverksamhet, bredbandsutbyggnad, SPA och gymverksamhet etc. Det som kanske är än mer beklämmande i detta sammanhang är att företagen som drabbas oftast inte klagar eller vill stöta sig med kommunen eftersom man är rädd att straffas i ett senare skede eller få problem med tillstånd etc.

Denna utveckling som växt sig starkare de senaste åren är verkligen skrämmande. Är det Sverige 2016 som företagen beskriver? Svaret är dessvärre ja.

Skillnaderna mellan kommuner och regioner skiftar också kraftigt. I vissa fall skiljer det inte mer än 10 km mellan två kommuner, men synen på hur det offentliga ska förhålla sig till en fungerande marknad och vad som tillhör det kommunala kärnuppdraget skiljer sig som dag från natt. I vissa fall så strider det offentliga agerandet mot gällande konkurrensregler och Konkurrensverket har agerat. I andra fall handlar det helt enkelt om olämpligt och ogenomtänkt agerande, som dock leder till allt sämre förutsättningar för ett fungerande näringsliv.

Det ideologiska inslaget är idag helt uppenbart och det i sig kan man naturligtvis diskutera, men den diskussionen borde väl ändå bygga på fakta och konkreta ekonomiska kalkyler och att i slutänden ge medborgarna bästa möjliga kvalitet för lägsta möjliga kostnad. Tyvärr så handlar den politiska retoriken idag ofta om att företag kostar pengar, men att samma verksamhet i kommunal regi framställs som nästintill gratis.

Med de utmaningar som Sverige står inför idag, imorgon och de kommande åren så behöver vi jobba mer tillsammans, inte mot varandra. Varför skapa en atmosfär där man ser varandra som ett ”hot”, snarare än som gemensam resurs? Genom att låta verksamheter konkurrera på lika villkor så bygger vi tillsammans Sverige starkt, får valuta för våra skattemedel och skapar förutsättningar för att möta morgondagens utmaningar.

Konkurrens
Skriven avGöran Grén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist