SEMINARIUM / MÖTE Län: Östergötlands län

Vad gäller för utländsk arbetskraft i Sverige?

Svenskt Näringsliv ordnar i samverkan med flera medlemsorganisationer  ett seminarium om vilka regler som gäller för utländska medarbetare från EU/EES-området respektive från tredje land, samt vad som gäller för utstationerad arbetskraft i Sverige.

På programmet står vad som gäller för löner och andra villkor, tillstånd att arbeta, skattskyldighet, socialförsäkring och kollektivavtalade försäkringar.
Medverkande är representanter för Migrationsverket, Skatteverket, Svenskt Näringsliv och Svenskt Näringslivs försäkringsinformation. Varje pass har utrymme för frågor

Program:

Kl. 13.00 Välkommen!
 
Vad gäller för lön och andra anställningsvillkor? Ola Brinnen, arbetsrättsjurist/Karin Ekenger, arbetsmarknadsexpert, Svenskt Näringsliv.
 
Regler för arbets- och uppehållstillstånd i Sverige, hur ansöker man mm. Maria Jonsson
/Amanda Pärlefors Manden, beslutsfattare, Arbetstillståndsenheten, Migrationsverket i Uppsala resp. Norrköping.
 
Kl. 14:30 Kaffepaus
 
Vilka regler gäller för skatter och avgifter för utländsk arbetskraft i Sverige? Pia Blank-Thörnroos, rättslig expert, Skatteverket.
 
Vad gäller för socialförsäkring  och kollektivavtalade försäkringar för utländsk arbetskraft? Martin Rydhem, Svenskt Näringslivs Försäkringsinformation.

Kl. 16:00 Avslutning



logos_ua2

Datum och tid

  • Tisdag 18 oktober 2016, kl. 13:00 – 16:00

Plats

Näringslivets Hus, Ågatan 9, Linköping

Kontaktpersoner

  • Annika Bröms »
Karin Ekenger
  • Karin Ekenger »