NYHET1 juli 2016

Kilometerskatten slår mot åtta av tio företag

De långa avstånden i Sverige gör att de flesta företag är beroende av vägtransporter. Nu vill regeringen införa en så kallad kilometerskatt, vilken kommer att slå hårt på företagens lönsamhet och konkurrenskraft. 8 av 10 tillfrågade företag kommer att påverkas direkt om förslaget blir verklighet. Det framgår av svaren i Svenskt Näringslivs företagarpanel. ”Det är inte rätt väg att gå, det utarmar landsbygden”, säger Jan-Olov Nordström, regionchef i Norrbotten.

Foto: Per Pettersson

Regeringen vill införa en vägslitageskatt, även kallad kilometerskatt. Frågan utreds just och ska presenteras senast den 9 december. Förslaget just nu innebär att lastbilar med släp ska beskattas med omkring 24 kronor per mil. För mindre lastbilar gäller omkring 17 kronor per mil.

Enkätsvaren från den senaste företagarpanelen talar klarspråk. Företagarna är starkt kritiska och en överväldigande majoritet vittnar om hårda konsekvenser överlag. Fler än 4 av 10 av de svarande företagen menar att lönsamheten kommer att försämras av den föreslagna kilometerskatten. Det eftersom de höga kostnaderna kommer behöva kompenseras med högre priser hos konsumenterna i de flesta fallen.

– Vi har mött företagare som säger att de kan förlora upp till 10 miljoner kronor och mer per år, utan möjlighet att ta igen det. Många företagare är oroade, för de har inte pengarna för ännu en till skatt. Kilometerskatten är ett direkt slag mot företagens konkurrenskraft, och utarmar landsbygden, säger Jan-Olov Nordström, regionchef i Norrbotten.

Svenska företags konkurrenskraft ur ett internationellt perspektiv påverkas också av förslaget, vilket visar på oro bland företagarna. Även här säger 8 av 10 företagare att de tror att svenska företags internationella konkurrenskraft kommer försämras markant eller nämnvärt av den nya skatten.

– Det här en direkt konkurrensnackdel, framförallt för företag i norra Sverige. I ett längre perspektiv finns risk att företag läggs ned eller flyttar, säger Jan-Olov Nordström.

Regeringens syfte att få fler företag att flytta transporterna från vägarna till sjöfarten eller järnvägen faller platt, enligt enkätsvaren. 6 av 10 företagare menar att de inte har möjlighet att flytta transporterna från lastbilar.

– Det är mycket som inte går att frakta rationellt på järnväg och järnvägen går heller inte till alla platser den skulle behöva. Det ska inte företagen straffas för, säger Jan-Olov Nordström.

Fotnot:
Läs mer och stötta kampen mot kilometerskatten på Facebook.

Infrastruktur
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist