NYHET30 augusti 2016

Höganäs bäst på näringslivsinformation

Knappt var tionde företag i Skåne har god kunskap om kommunens näringslivsarbete. Bäst på att informera är Höganäs följt av Kävlinge och Burlöv. Det visar Svenskt Näringslivs stora enkätundersökning om företagsklimatet.

– Det är problematiskt att alla kommuner inte lyckas nå ut med information om sitt näringslivsarbete. Om det stannar i kommunhuset går stora delar av den positiva effekten förlorad, säger Rolf Elmér, regionchef Svenskt Näringsliv Skåne.

I 2016 års enkät om företagsklimatet i Sveriges kommuner har Svenskt Näringsliv som extrafråga om man som företagare känner att man har kunskap om kommunens arbete med att förbättra företagsklimatet.

– Bakgrunden till extrafrågan är att vi ofta träffar kommuner som hävdar att de gör mycket för att förbättra företagsklimatet men att de trots det får dåliga betyg i enkäten, säger Rolf Elmér.

Endast åtta procent av de företagare som besvarat frågan uppgav att de i hög utsträckning har kunskap om hur kommunen arbetar med att förbättra företagsklimatet. 45 procent svarade att de till viss del har kunskap. Av de kommuner som har flest företagare som svarat positivt toppar Höganäs och därefter Landskrona och Kävlinge.

34 procent svarade att de inte alls har någon kunskap. På kommunnivå varierar andelen som svarade ”Nej, inte alls” från 22 procent i Kävlinge till 48 procent i Perstorp.

Varje år frågar Svenskt Näringsliv också om hur företagare upplever kommunens information i allmänhet. I Skåne toppar Höganäs följt av Kävlinge och Burlöv. Sämst upplever företagen att det är i Trelleborg, Svedala och Perstorp.

– Allmänt kan man säga att kommuner har svårt att nå ut med sin information. Av Sveriges 290 kommuner är det endast fyra som når upp till betyget ”Bra” (4,0) på den sexgradiga skalan där 1 betyder Dåligt och 6 är Utmärkt, säger Pontus Lindström, projektledare på Svenskt Näringsliv.

Höganäs strategiska arbete med att informera företagen om vad som pågår och vad man arbetar med har gett resultat och kommunen får nu fina betyg av ortens företag. Det framkom vid vårt besök där.

– Höganäs har sina återkommande Stadshusluncher samt andra informationsträffar och man informerar även genom ett stort antal företagsbesök och ett nyhetsblad. Dessutom har man en väl disponerad hemsida som uppmanar till dialog, säger Eva Frisk, bitr. regionchef Svenskt Näringsliv Skåne.

Läs mer på: foretagsklimat.se

Mer om näringslivsinformation

Det händer mycket i en kommun som är till fördel för företagen, men som de inte får veta eftersom kommunerna inte informerar om det. Det är viktigt att sprida informationen. Ett nyhetsbrev ska vara anpassat till läsaren och ta upp relevanta nyheter på ett tydligt och kortfattat sätt. Exempel på nyheter är aktuella händelser, information om nya beslut och presentation av nyetablerade företag. Även tips om kurser och utbildningar, hänvisningar till intressanta länkar och inbjudningar till möten och träffar är bra information till företagen.

Det finns inga regler om hur ofta ett nyhetsbrev bör skickas ut, men det är viktigt att det sker kontinuerligt för att behålla en god kontakt.

Twitter, Facebook och Instagram är allt vanligare hos kommuner. Vissa kommuner utser en person som sköter dessa kanaler, andra använder sitt konto som en ren informationskanal. Det viktiga är att ha en tydlig strategi bakom arbetet och ha klart för sig på vilket sätt man vill nå ut till företagen och vad man vill signalera.

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist