NYHET23 mars 2015

Ny näringslivschef ska göra Landskrona attraktivt

"Under alla år jag bott i Landskrona har jag känt att det är en stad med otrolig potential och med oförtjänt dåligt rykte. Det vill jag förändra", säger Anna Classon, Landskronas nya tillväxt- och näringslivschef.

Anna Classon kommer från vd-posten på MPG Miljöprodukter AB, företaget som hon drivit under tio år. Innan dess jobbade hon som marknadsföringsansvarig på Semcon AB. Vi kontaktade Anna Classon för att få en bättre bild av henne som person och höra vad hon har att säga om näringslivet i Landskrona. Läs vår intervju med henne här nedan.

Vem är Anna Classon?
Jag är 44 år och bor sedan 17 år i Landskrona. Min familj består av min man, våra fyra barn, våra hästar och vår hund. Trots att varken min man eller jag har arbetat i staden tidigare har vi valt att bo här för att det är en bra plats för våra barn att växa upp på. Här har vi bra skolor, en vacker stad och en fantastisk miljö med fiskeläge och strandpromenad.

Varför tog du jobbet som tillväxt- och näringslivschef i Landskrona?
Under alla år jag bott i Landskrona har jag känt att det är en stad med otrolig potential och med oförtjänt dåligt rykte. Det vill jag förändra. Jag vill att fler företag ska se Landskrona som en attraktiv stad att verka i.

Vilken är den största utmaningen för näringslivet i Landskrona?
Att fler företag ska se möjligheterna med lokalisering i Landskrona. Läget är strategiskt och unikt för alla företag som är beroende av god logistik. Det finns en stor konkurrensfördel i och med nära tillgång till väg, järnväg- flyg och sjötransport. Landskronas varumärke är avgörande för att företag ska vilja etablera sig på orten och jag tror att det som nu börjar ta form med nya spännande boendemiljöer precis i strandkanten, stora satsningar på skola och satsningar på kultur genom Fröfabriken Creative Space, för etablerade konstnärer, bidrar till att sätta Landskrona på kartan. Nyföretagandet är högt och jag tror att Landskrona med småstadens fördelar, bra infrastruktur och företagshus som Linc bidrar till att fler företag vill etablera sig här. En utmaning är också att attrahera fler kunskapsintensiva tjänstenäringar att etablera sig i Landskrona.

Hur vill du arbeta för att förbättra företagsklimatet i kommunen?
Jag vill skapa nära relationer med företagarna i Landskrona. Genom personliga möten och tätare kontakter får man lättare en klar bild vad företagens behov är och har chansen att bättre tillgodose dem. Bra service, förtroende, goda relationer och ett konstruktivt samarbete med företagarna är det som jag kommer att jobba på.

Biljana Matic

Fakta

I vår ranking över företagsklimatet i alla kommuner 2014 ligger Landskrona på plats 130. Läs mer om rankingen och Landskronas resultat www.foretagsklimat.se/landskrona

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist