NYHET1 september 2015

”Vi odlar en kultur att enkla jobb inte behövs”

Mitt första jobb var som 17-åring på ett städbolag. Där jobbade jag på helger och kvällar med kontorsstäd, att samla kundvagnar på IKEA och att diska i Pågens personalkök. Nu är jag egen företagare. Oavsett hur många smarta jobb som finns därute så behövs även de enkla.

Jag var bara 19 när jag blev egen företagare och startade upp Ultra Clean med min familj. Vi städade mycket själva i början, innan vi kunde börja anställa. Idag har vi 160 medarbetare i företaget. Jag har ett brinnande intresse för servicebranschen och människorna som jobbar i den. Speciellt har jag velat hjälpa människor som har svårt att få jobb i Sverige. Då jag själv har utländsk bakgrund har det varit naturligt för mig. Jag blev stolt över att få priset som "Årets jobbkomet 2012”.

Vi vill bli Malmös bästa och modernaste städföretag. Men robotar kan inte ersätta alla jobb, så därför är min bransch beroende av att hitta medarbetare. Tyvärr så är det svårt att attrahera ungdomar att börja jobba hos oss. Jag tycker att det är synd. Det är en bra start i arbetslivet, det är bra betalt också – ingångslönen är 21 110 kronor i månaden och vi har kollektivavtal med goda villkor.

Problemet är att vi odlar en kultur i Sverige att enkla jobb inte behövs – vi ska satsa högre upp i näringskedjan. Självklart ska vi utveckla Sverige som en kunskapsnation där vi satsar på att skapa så mycket tjänster så högt upp i näringskedjan som möjligt, men alla jobb kan inte vara där. Jag jobbar i en bransch som behövs, oavsett hur många smarta jobb som finns därute. Alla behöver ha rent och snyggt i sina hem och på sina arbetsplatser.

Jag undrar vart arbetsmarknaden är på väg när vi å ena sidan vill höja kvalitet och krav, men å andra sidan inte är beredd att betala marknadsmässiga löner. Lägg därtill minskat RUT och ROT vilket kommer att återföra en massa jobb från vit till svart sektor. Det är kortsiktigt och dumt, tycker jag.

Samtidigt som vi vill ha bättre och mer intellektuellt krävande jobb så pressas priserna på lågstatusjobb. De offentliga upphandlingarna är så pressade att många firmor idag bara tar in bidragsmedarbetare för att kunna offerera ett så lågt pris att de vinner upphandlingen. Jag kämpar varje dag för att matcha pris och kvalitet. Jag är nämligen övertygad om att det går att erbjuda bra tjänster till marknadsmässiga priser.

Jag är stolt över mitt städföretag och mina medarbetare. Vi vill utveckla vårt företag och vår bransch till att bli ännu bättre och smartare. Jag ser ny teknik som en spännande tillgång för att utveckla nya tjänster. Kanske kan det bidra till att attrahera fler medarbetare? Idag har jag stort CSR-fokus i min verksamhet. Exempelvis erbjuder jag de av mina medarbetare som är nya i Sverige att lyssna på svenska språkkurser i sina hörlurar när de jobbar. Jag tycker att det är viktigt att få in våra invandrare i sysselsättning snabbt, så att de kan arbeta sig in på arbetsmarknaden och hitta de jobb de vill sysselsätta sig med. För att lyckas med det, måste vi alla agera snabbt och mycket smartare än idag.

Städbranschen är liksom flertalet andra enkla jobb en inkörsport till arbetslivet för många. Därför tycker jag att det är viktigt att inte bara se det som kostnad som ska pressas, eller bransch där vi ska ta bort subventioner (läs RUT). För att lyckas etablera Sverige som nation där vi satsar på de svåra jobben, måste vi börja med att underlätta för de enkla.

Jovan Diec, Ultra Clean AB Malmö

EntreprenörskapArbetsgivarfrågorArbetsmarknadKonkurrens
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist