NYHET30 augusti 2016

Kilometerskatten riskerar slå ut produktion i norr

För industriföretaget Franke Futurum innebär en kilometerskatt att företaget snabbt tappar i konkurrenskraft, inte minst gentemot andra produktionsenheter inom den egna koncernen. "Det är inte vi som bestämmer fullt ut, vi kan inte själva styra över alla beslut och åtgärder", säger vd:n Stefan Lindqvist.

Vägslitageskatteutredningen har presenterat ett förslag som innebär en skatt på 24 kronormilen för tunga lastbilar. Samma skatteuttag ska gälla i hela vägnätet, ingen skillnad mellan stad och glesbygd.
– Om det här genomförs försämras vår konkurrenskraft. Både externt och internt. Priserna är redan så pressade i vår bransch att det inte går att ta ut de ökade kostnaderna på kunden. Vi måste ta upp kostnaden inom företaget. Ökar kostnadsmassan så försämras konkurrenskraften och det blir väldigt svårt att kompensera för det, säger Stefan Lindqvist, vd på Franke Futurum. Franke Futurum i Byske utanför Skellefteå är Nordens ledande tillverkare av köksventilationsprodukter. Företaget omsätter 290 miljoner kronor och har cirka 170 anställda. De skickar större delen av sin produktion söderut med lastbil. Om förslaget går igenom innebär det ökade kostnader för dem. Företaget ingår i en internationell koncern med utländska ägare och transportkostnaderna är en sak som följs upp regelbundet. – Våra transportkostnader är relativt höga i förhållande till vår omsättning. Sverige är ett långt land med stora avstånd och ganska långa transporter och kilometerskatten ger en klart negativ påverkan, säger Stefan Lindqvist.
Försämrad intern konkurrensk
raft
Ägarna jämför kontinuerligt Franke Futurms nyckeltal med de andra bolagen inom koncernen. Stefan Lindqvist största farhåga med kilometerskatten är försämrad intern konkurrenskraft. – Extern konkurrens kan man bemöta på olika sätt, utveckla nya produkter, smartare lösningar och så vidare. Men inom koncernen är det inte vi som bestämmer fullt ut, vi kan inte själva styra över alla beslut och åtgärder. Ytterligare pålagor försämrar konkurrenskraften internt. Stefan Lindqvist menar att det finns många fördelar som talar för tillverkning i norra Sverige. – Det finns en rad fördelar med vår verksamhet här: vi har ett mycket stabilt företag med stark ställning på marknaden, personalen har hög kompetens, mycket erfarenhet och personalomsättningen är låg.
Analys om konsekvense
r behövs
Regeringens huvudargument för att införa kilometerskatten är att transporterna sliter på vägarna. Den vill stimulera att fler godstransporter går på järnväg och via sjöfart. Stefan Lindqvist har förståelse för grundtanken, att miljömässiga alternativ behöver utvecklas, men inte att det ska ske på bekostnad av att företag tappar konkurrenskraft och att arbetstillfällen på sikt kanske försvinner försvinner. – Det måste finnas förutsättningar att bedriva verksamhet även i norra Sverige. Som det ser ut idag är vi helt beroende av lastbilstransporter, vi har inga fullt ut fungerande alternativ. Vill regeringen att Sverige ska befolkas utanför storstäderna måste de också mer noggrant se hur ett sådant här förslag påverkar oss som bor och verkar i norra Sverige. Jag tror inte att regeringen har tänkt igenom vilka konsekvenser det här förslaget kan få. Det behövs en djupare analys, säger Stefan Lindqvist. Vägslitageskattekommitténs slutbetänkande kommer den 9 december.

Skatter
Skriven avRedaktionen
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist