Har du någon gång stått i en beroendeställning till en person och samtidigt känt att du inte har behandlats schysst? Kanske en lärare i skolan, en tränare i fotbollen, en chef på jobbet. Tänkte du då på att om du klagar på hur du behandlats så skulle denna person nästa dag fortfarande vara den som bestämmer över dig?
Precis så känner många företagare inför kommun. Företagare har återkommande behov av att ha kontakt med kommunen. Det kan röra sig om tillståndsgivning, tillsyn, upphandling, politiska ärenden eller annat. 2 av 3 företagare har kontakt med kommunen varje år.
Tyvärr är det inte alltid som företagaren upplever att de har behandlats korrekt. När sådan sker vore det för allas bästa bra om företagaren återkopplade till kommunen så att eventuella frågetecken kan rätas ut och fel korrigeras.
Företagarna tvekar dock i rädsla för att det i framtiden ska få negativa konsekvenser för dem. I Svenskt Näringslivs undersökning av företagsklimatet i landets kommuner ställdes följande fråga: Har du någon gång känt tvekan att lämna klagomål till kommunen med risken att denna kommer påverka ditt företag negativt?
Överlag är det 3 av 10 företag som ofta eller vid något tillfälle tvekat att lämna klagomål. I Nyköping och Flen är andelen nästan 4 av 10 företag. Även i Oxelösund och Gnesta är andelen tydligt högre än snittet i riket.
Detta är främst en fråga om rättssäkerhet och lika möjligheter för alla företag. Kommunen ska i sin myndighetsutövning tillämpa lagen korrekt och tidigare ärenden eller händelser som inte hör till ärendet ska inte påverka ett beslut.
Det är emellertid också så att kommunen samtidigt missar en viktig källa av information som kan bidra till att myndighetsutövandet blir mer effektivt och att upphandlingen blir mer kostnadseffektiv och ger mer valuta för pengarna.
Katrineholm är den kommun där lägst andel av företagen uppger att de har tvekat att lämna klagomål. 25 procent av företagen uppger att de ofta eller vid något tillfälle tvekat – även detta är alldeles för mycket.