NYHET20 juli 2016

ICA-butiken som fostrar Trosas ungdomar

Trosa kommuns näst största privata arbetsgivare är inte bara en matvaruaffär, utan också en väg in på arbetsmarknaden för många ungdomar. Linda Steiner driver ICA Trossen med sina syskon Jenni och Daniel och förutom butiken har de ett starkt samhällsengagemang gemensamt.

Foto: Ronja Nyman

I dagsläget sysselsätter butiken 118 personer, varav hälften är extrajobbare. Det är en ung personalstyrka, där 86 av medarbetarna är under 25 år. Linda beskriver Trossen som en större närbutik vars omsättning ökar markant under sommarmånaderna. Hon tror att kunderna uppskattar utbudet med flertalet lokala leverantörer samt det personliga bemötandet.

Varifrån kommer engagemanget att anställa ungdomar?

– Trossen har funnits i 22 år och våra föräldrar drev verksamheten innan vi tog över. De har alltid sett värdet i att satsa på ungdomar – dels att hjälpa dem till ett första jobb och dels för att det ger så mycket tillbaka i form av duktiga framtida medarbetare. Vår butikschef och nästintill alla avdelningschefer har börjat som sommarjobbare här.

Hur ser rekryteringsprocessen ut?

– Vi samarbetar inte med Arbetsförmedlingen när det gäller rekrytering, eftersom de levererar i princip en lista med namn och personnummer. Det är inte intressant för oss. Vi rekryterar enbart på spontanansökningar, då det personliga mötet är avgörande. Kommer någon och hälsar på kan vi få en snabb uppfattning om personen samt om det är intressant med vidare kontakt. Trots att vi får in 100-tals ansökningar varje år får alla återkoppling. Det tror jag är jätteviktigt.

I Svenskt Näringslivs senaste rekryteringsenkät, svarar företagen ”ansvarstagande, pålitlig och serviceinriktad” på frågan om vilka förmågor eller egenskaper man anser ha störst betydelse vid en rekrytering. Linda Steiner är inne på samma linje.

– Det viktigaste är personligheten samt hur personen är i kontakten med andra människor. Att vara utåtriktad är en fördel, men bara för att man är lite tillbakadragen betyder inte det att man inte kan jobba hos oss. Lite ödmjukhet och vilja att lära sig kommer man långt med och vi lägger dessutom väldigt mycket tid på upplärning.

Är alla ungdomar mogna för ett sommarjobb?

– Nej. Vissa av ungdomarna ägnar sig åt många aktiviteter på fritiden, vilket ofta gör att de blir duktiga medarbetare, men att de inte alltid prioriterar som vi vill. På Trossen arbetar vi som ett team där varje kollega är viktig och det måste kunna gå att räkna med att en medarbetare dyker upp vid avtalad tid. I kundkontakten kan man ibland behöva hantera personer som inte är jättetrevliga och därmed sätta sitt ego åt sidan lite, för företagets skull. Vissa har lättare att hantera det än andra.

– Jag upplever att många ungdomar är vana att få omedelbar feedback på allt de gör, vilket inte alltid är så det ser ut i arbetslivet. Vi har en otroligt viktig uppgift att hjälpa ungdomarna inför framtiden, genom att släppa in dem och få dem att känna sig delaktiga. Responsen har varit otroligt positiv från såväl kunder och föräldrar som ungdomarna själva.

Berätta om upplärningen!

– I samband med anställningen får de nyrekryterade med sig ett gediget material som vi själva tagit fram, med information om bland annat sekretess och trivselregler. De får dessutom genomföra några enkla webbutbildningar, som exempelvis kan handla om livsmedelshygien och försäljning av alkohol och tobak. Efter rundvandringar på plats får de börja i kassan – först iaktta hur vi gör och sedan prova själva. Det brukar inte dröja så länge innan de kan stå på egna ben.

– De som är under 18 år får med sig ett brev med information hem, där de ska diskutera med föräldrarna vad som krävs av dem som anställda samt vad de kan förvänta sig av ICA Trossen. Min erfarenhet är att om man lägger ner mycket tid får man mycket tillbaka.

Hur ser framtidsutsikterna ut för unga inom er bransch?

– Höjningen av arbetsgivaravgiften för unga är en oerhört het fråga som kommer vara avgörande för hur vi rekryterar framöver. Tyvärr kommer ungdomarna inte stå sig i konkurrensen då de inte har erfarenhet samt oftast en längre upplärningsperiod än vuxna.

Ronja Nyman

Arbetsmarknad
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist