NYHET15 oktober 2015

Beröm för bra jobb måste vara mer än att slippa skäll

Får vi inget skäll har vi gjort ett bra jobb. En del anställda tvingas nöja sig med den formen av beröm, men medarbetare behöver bli bekräftade på riktigt. Bekräftelse är en hörnpelare i allt ledarskap.

Foto: Isabelle Galte Schermer

Det förklarade Lars Svorse från utbildnings- och konsultbolaget Lovak på Svenskt Näringslivs seminarium i Stockholm om ledarskap för varaktig framgång.

Han pekade på att ledarskap går ut på att förklara vad en bra prestation är, att sedan skapa förutsättningar för att nå målen och att därefter ge medarbetarna den nödvändiga bekräftelsen.

Lars Svorse betonade att människor i olika grupper inom en organisation, exempelvis ledningsgrupper, många gånger har mycket skiftande uppfattningar om det gemensamma uppdraget.

-Ni tror kanske att uppdraget alltid är kristallklart. Så är det inte. Jag har sett många snygga affärsplaner instoppade i bokhyllan.

Långsiktig kundlojalitet ett minne blott

Lars Svorse målade upp en organisationsbild med kunden i centrum omgiven av kapital i fyra olika tappningar. Symbolkapitalet representerar profilen utåt, strukturkapitalet står för hårdvaran med levande affärsplaner som medarbetarna förstår, utvecklingskapitalet innefattar sådant som omvärldskontroll och förbättringsvilja och relationskapitalet består av värderingar och förhållningssätt.

Lars Svorse underströk att den tid är förbi då företag ofta kunde utgå från kundernas långsiktiga lojalitet, ibland beroende på bristande eller obefintlig konkurrens som när Televerket fortfarande existerade eller i andra fall därför att bilhandlaren vågade kalkylera med att Andersson kom in för att köpa en ny Volvo vart femte år.

-Idag kan inget företag räkna med kunder som ständigt kommer tillbaka. Vi måste sälja in oss varje gång, poängterade Lars Svorse och framhöll att det i sin tur innebär att alla, precis alla, på företaget med sin pusselbit måste fungera som säljare.

-Varenda medarbetare bidrar till kundens totalupplevelse. Individens ansvarstagande är en förutsättning för verksamhetens framgång, fastslog Lars Svorse.

Han påminde om den osäkerhet som den ständiga förändringen och utvecklingen medför.

-Tänk bara på jordbrukssamhället som blev industrisamhället som blev tjänstesamhället som med hundraprocentig säkerhet kommer att utvecklas till något annat. Det enda vi vet med säkerhet är att vi inte har en susning om framtiden. Det kräver en ständig beredskap inför förändringar så att vi inte som Facit, Kodak och Nokia till varje pris försöker hålla fast vid det gamla och invanda, konstaterade Lars Svorse.

Sören Karlsson

Arbetsgivarfrågor
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist