NYHET8 mars 2016

Apotea-Pär ger unga jobb

Pär Svärdson ser möjligheter där ingen annan gör det och vågar satsa utanför storstaden. Efter Adlibris kom det stadigt växande e-handelsföretaget Apotea. Våren 2012 hade Apotea två anställda, idag är man 110.

Foto: Alex och Martin

Hur ser din företagarresa ut?

– Beslutet att starta eget växte fram redan i förskoleklass då jag hade en djuraffär i garaget till mina föräldrars hus. Speciellt många kunder blev det inte, men kul hade jag. När jag sedan var 14 år startade jag ett eget aktiebolag som inte heller det blev särskilt stort, men jag tyckte det var väldigt kul. Efter universitetsstudierna blev jag konsult, men startade så småningom Adlibris år 1997 med några vänner. Sedan dess har jag arbetat med diverse olika näthandelsbutiker, däribland Apotea som är den jag främst ägnar mig åt idag.

Om du ser tillbaka på det senaste året, vad av det du gjort som företagare är du mest stolt över och varför?

– Apotea.se växer varje dag och jag är stolt över att kunna skapa jobb, speciellt till unga människor. Företaget har anställt 85 personer varav 65 är under 25 år bara det senaste året. Dessutom har apotea.se blivit partnerföretag med SOS Barnbyar och kan nu hjälpa 100 barn med sin försörjning.

Vilka egenskaper gör enligt dig en person företagsam?

– Jag tror det finns väldigt många människor som är väldigt företagsamma i en vidare bemärkelse, men som tyvärr ofta inte använder sin företagsamhet. Jag tror det krävs hög energinivå, man måste vara villig att kämpa lite! Utöver det ett ganska stort mått av envishet. Men att driva företag är också väldigt roligt! Det är inte så olikt att vara hantverkare – man bygger något och kan sedan se vad man har byggt. På så sätt är företagande ganska praktiskt. Jag tror också det är bra med en förmåga till kalkylerande risktagande. En företagsam person lägger sig någonstans i mitten mellan de som tar jätterisker och de som inte tar några som helst risker.

Vad skulle kunna få dig att anställa fler?

– Tillväxt är ju det som skapar anställningsmöjligheter, så det är viktigt att ha ett gynnsamt företagsklimat för små och medelstora företag. Specifikt för apotea.se är att vi behöver anställa fler farmaceuter. Tyvärr är det ett bristyrke idag.

Hur tror du att vi kan fler företagsamma personer som väljer att starta och driva företag?

– Jag tror det är viktigt att lyfta de goda exemplen. Företagande behöver också avdramatiseras. Man måste ju inte ha världens bästa affärsidé för att driva ett lönsamt företag, men ibland framställs företagande som Microsoft eller inget. Det kan jämföras med arbetsmarknaden – vill man ha ett jobb måste man ju inte söka jobb som vd för General Motors. Där ser jag en tröskel som borde minskas.

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist