NYHET21 juni 2016

Utebliven feedback hämmar utveckling

I Uppsalaregionen tvekar företagare att lämna in klagomål till sin kommun eftersom det kan påverka deras verksamhet negativt. Det visar Svenskt Näringslivs stora enkätundersökning om företagsklimatet.

Anna-Lena Holmström regionchef Svenskt Näringsliv Uppsalaregionen.

Enkätundersökningen om företagsklimatet i Sveriges kommuner innehåller varje år ett par extrafrågor. En av dessa rörde om företag någon gång känt tvekan att lämna klagomål till sin kommun på grund av oro för att det skulle komma att påverka företaget negativt.

Svenskt Näringsliv träffar ofta företagare som berättar att de är missnöjda med hur hemkommunen hanterar olika frågor, men som inte offentligt vill uttrycka sitt ogillande. De är oroliga för negativa effekter som ska slå tillbaka på företaget. Det är bakgrunden till att Svenskt Näringsliv i år valt att lyfta in frågan i undersökningen.

-Oron handlar många gånger om att företagen tror att om de upplevs som besvärliga av sin kommun så kan det påverka framtida tillsyns- och tillståndsärenden eller deltagande i offentlig upphandling på ett negativt sätt säger Anna-Lena Holmström regionchef Svenskt Näringsliv Uppsalaregionen.

Andelen som på frågan om de tvekat att lämna klagomål svarat ”Ja, flera gånger” eller ”Ja, någon gång” skiljer sig stort mellan kommunerna. Heby kommun är bäst i Uppsalaregionen med 21 procent som tvekar, medan Östhammars kommun har en mer än dubbelt så hög andel tvekande företagare, 45 procent. Uppsala kommun ligger straxt över riksgenomsnittet med 34 procent.

-En kommun som vill förbättra sitt företagsklimat och ge sina företag bästa möjliga förutsättningar att finnas kvar, växa och anställa behöver ta del av konstruktiv kritik för att kunna utvecklas. Mycket värdefull feedback går förlorad om företagen inte vågar delge sina synpunkter, säger Anna-Lena Holmström

Ta del av enkätresultaten och mycket annan information på www.foretagsklimat.se. Den 20 september släpps Svenskt Näringslivs årliga ranking av företagsklimatet i Sveriges kommuner.

Fakta

Andelen som svarat att det tvekat att lämna klagomål någon gång eller flera gånger

21

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist