NYHET20 september 2016

Att lyssna med stora öron gav resultat i Hallstahammar

Sedan bottennoteringen 2008 med plats 218 bland landets 290 kommuner i Svenskt Näringslivs ranking har företagsklimatet i Hallstahammar för det allra mesta gått i rätt riktning.

Foto: Sören Karlsson
Foto: Sören Karlsson

-A och O har varit dialogen med företagen. Det handlar om att lyssna med stora öron och att vara ödmjuk. Längre tillbaka var kontakterna mellan kommunen och företagen minimala. Det rådde en anda av ”vi och dom”, säger Madeleine Ahlqvist, näringslivschef i Hallstahammar sedan två och ett halvt år tillbaka efter att tidigare varit näringslivsutvecklare i Västerås.

En kanske avgörande faktor för att lyfta företagsklimatet blev tillkomsten av Hallstahammar Promotion, som kan beskrivas som näringslivets forum för samverkan. Det är företagen som bestämmer inriktningen, men Madeleine Ahlqvist är tillsammans med kommunstyrelsens ordförande Catarina Pettersson och kommunchefen Carin Becker-Åström ständigt adjungerade till Hallstahammar Promotion.

-Vi gick från en situation där kommunen skötte sitt och företagen sitt. Skotten mellan oss var ganska vattentäta. Idag har det blivit hur naturligt som helst för företagen att ta kontakt med oss. Dialog och samarbete är en självklarhet, konstaterar Madeleine Ahlqvist.

En hörnpelare i det näringspolitiska arbetet är också hennes och Catarina Petterssons många företagsbesök liksom de bransch- och områdesträffar som kommunen bjuder in till.

-Alla parter har nytta av de nätverk som skapas, menar Madeleine Ahlqvist.

Hon knyter stora förhoppningar till ett projekt för solo- och mikroföretagare, ett projekt som inleddes i våras, som drivs av Almi Företagspartner Mälardalen och som finansieras av Europeiska Socialfonden. Närmare 30 företag deltar och det finns möjlighet för fler att ansluta sig.

-Syftet är att affärsutveckla det egna företaget. Kravet för att få vara med i Solo-Mikro är att man har viljan att utveckla verksamheten och att utvecklas som ledare, förklarar Madeleine Ahlqvist.

Det råd hon vill ge till alla de kommuner i Västmanland och i övriga Sverige som ligger långt efter Hallstahammar i rankingen är att vara lyhörd för företagens synpunkter.

-Sedan tycker jag att vi är rätt prestigelösa. Då är det lättare att nå resultat, poängterar Madeleine Ahlqvist.

För en tid sedan fattade politikerna i Hallstahammar beslut om en ny version av näringslivsprogrammet med indikatorer som ska uppfyllas.

-Det som är nytt är bland annat målet att sträva efter mångfald i företagsfloran. Mer bredd i företagandet ökar riskspridningen för kommunen, säger Madeleine Ahlqvist.

Hon påpekar samtidigt att det är farligt att bara utan vidare eftertanke strikt följa olika handlingsplaner.

-Vi måste först och främst hela tiden ta reda på vad företagen vill ha. Det kräver i sin tur en ständig dialog, understryker Madeleine Ahlqvist.

Företagen hoppas på fortsatt dialog

-Det har hänt något med företagsklimatet i Hallstahammar. Kommunen engagerar sig mer och mer och har en aktiv dialog med företagen med frukostmöten och andra aktiviteter. Man gör mycket för att främja företagens utveckling, menar Sara Rebermark på Circle K (tidigare Statoil) vid E 18 i Hallstahammar.

Det var hennes far Kåre Strömberg som öppnade mack här 1991. När han hastigt gick bort 2009 valde Sara att driva verksamheten vidare. Idag har företaget sju fast anställda medarbetare plus några timanställda.

I maj i år valdes Sara Rebermark till Årets Företagare i Hallstahammar.

-Det har betytt massor för oss. Vi fick mycket goodwill genom utmärkelsen, säger hon.

Tidigare begränsades hennes kontakter med kommunen i stort sett till de personer som hanterar miljöärenden. Nu har kontakterna vidgats till bland andra kommunalrådet Catarina Pettersson och näringslivschefen Madeleine Ahlqvist.

-Jag hoppas på en bra och konstruktiv dialog även i fortsättningen och att kommunledningen inte slutar lyssna på oss företagare, betonar Sara Rebermark.

För 11 år sedan köpte Marianne Koskela och hennes man Jarmo anrika Kolbäcks Gästgivaregård med en historia tillbaka till 1670. Här finns restaurang, hotell och konferensanläggning.

-Jag är inte alls imponerad av företagsklimatet i Hallstahammars kommun. Det var bättre för några år sedan än vad det är idag, tycker Marianne Koskela.

En invändning hon har är att kommunledningen mest intresserar sig för centralorten Hallstahammar.

-Vi i Kolbäck får inte riktigt vara med i gänget. Det är en mentalitet som inte är så trevlig.

Men för det egna företagets del är Marianne Koskela nöjd.

-Vi kämpar på och det här är vårt bästa år sedan vi tog över, säger hon.

Sören Karlsson

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist