NYHET1 juni 2015

Många tänder på Attendo

Att sätta sig ned framför Rebecca och Camilla är som att ta plats mitt i ett kraftverk. Energin sprutar och tändningen är total hos regionchefen Rebecca Frylmark-Berg och hennes biträdande regionchef Camilla Aho vid Attendo Hemtjänst.

-Vi är ett stort företag med en platt organisation och ett mycket nära förhållande till våra kunder. Kontinuiteten i kundrelationen skapar en hög kvalité. Det är ingen tillfällighet att Attendo Hemtjänst i Västerås har gått från 300 kunder i LOV-starten 2008 till drygt 1200 i dag, säger Rebecca och Camilla i mun på varandra.

Det är alltså ett riktigt radarpar som möter upp på Norra Källgatan 17. Hela tretton år tillsammans i en fantastisk arbetsgemenskap har skapat framgången tillsammans med en kunnig och hängiven personal. Attendos region omfattar elva enheter i Västerås, två i Södertälje, tre i södra Stockholm och en i Enköping. Hemtjänsten utförs i det dagliga (och nattliga) av 1000 medarbetare.

Innan Västerås stad tog beslutet att införa LOV (Lagen om valfrihetssystem) inom hemtjänsten kunde inte hemtjänstkunden välja. Man var hänvisad till en utförare. Skillnaden mot förhållandet idag är dramatisk. Verksamheten är kundstyrd istället för som tidigare styrd av rullande scheman för personalen. Hur hemtjänsten skall utformas är något som Attendos kunder styr. Omsorgsarbetet hanteras av undersköterskor medan rena städuppgifter utförs av personal med lokalvårdarutbildning.

-Rekryteringen av undersköterskor är ett riktigt drama. Vi tar till alla möjliga åtgärder för att hitta rätt personal. Attendo kör sitt eget upplägg vid rekryteringen. Man inbjuder till informationsmöte om företaget, verksamheten och värdegrunden för 15-20 sökande. Därefter följer speedintervjuer med alla som sökt arbete. Alla får en egen intervju, vilket ju gör vårt nät synnerligen finmaskigt, säger Rebecca.

- Vi har inte råd att missa en enda pärla, säger Camilla. Många av våra sökande är utlandsfödda. Vi vill absolut ha igång dem hos oss men då innebär det att vi också måste satsa på språkutbildning och lära en del av tjejerna att cykla. Vi har tagit kontakt med en trafikskola för att se om vi kan hitta upplägg som underlättar för de som inte har körkort.

Attendo har också betalat certifieringsutbildning för personal som arbetar med boendestöd.

Kunder som har en maximal hemtjänstinsats (”dygnet runt”) går runt på 2 ordinarie dagpersonal, 2 kvällspersonal, 2 nattpersonal och 3-4 som kompletterar på helgerna. På Attendo arbetar personalen var tredje helg. Att det handlar om max tio medarbetare för en ”maxkund” är något som uppskattas mycket. För en genomsnittlig Attendo-kund handlar det om ca 4 olika personer som kommer till bostaden. Det finns vittnesmål från nya kunder att man tidigare har haft 20-30 olika personer för sin hemtjänst. Naturligtvis helt otillständigt och närmast kränkande kan man tycka.

Västerås stad är en helt fantastisk kommun att verka i. Man ligger hela tiden i framkant när det gäller utveckling av hemstjänstverksamhet. Biståndshandläggaren kan fixa bildtelefoni om kunden vill det. Den som behöver kollas upp under natten kan få den tjänsten elektroniskt. Man behöver inte kliva in i sovrummet och väcka den som sover. Det är en winn-winn för alla – inte minst också för miljön eftersom man inte behöver köra i onödan.

-Vi har fixat så att en större dagligvarubutik har lagt upp sitt sortiment digitalt. Med hjälp av en ”padda” kan den som vill välja och vraka utan att ta sig till butiken. Trivselträffar anordnas i vår egen regi för att bryta isolering. Helt nyligen anordnade också vi en konsert. Det kom 500 personer, säger Camilla leende.

På Attendo upplevs diskussionen om vinster i välfärden som animerad. Vad det egentligen borde handla om är kvalité. Den som inte levererar utlovad kvalité överlever inte. Det gör att förnyelse och kreativt tänkande i hemtjänsten blir överlevnadsvillkor.

-Vi är med och bidrar till den positiva utvecklingen. Vi tillför hela tiden något nytt. Våra anställda har bra löner och justa villkor. Delade turer är sällsynta. I vår ersättning från Västerås stad ingår dubbelbemanning i vissa lägen samt distribution av matlådor. För detta utgår 375: -/ timma vilket är halva pengen i förhållande till vad många kommuner kostar när man kör i egen regi. Där har du den ekonomiska vinsten, avslutar Rebecca Frylmark-Berg.

Håkan Freijd

EntreprenörskapVälfärd
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist