NYHET10 oktober 2016

Räkna med Kikora

Peter Skog driver Kikora AB i Västerås sedan april 2015. Affärsidén är att underlätta matematikinlärning med hjälp av Kikoras egna digitala läromedel.

Att ta tillvara på möjligheterna som följer i den digitala utvecklingens spår är något som länge lockat Peter och är idén som möjliggjort Kikoras framgång.

- Som 11-åring fick jag upp ögonen för datorer och tv-spel, ett intresse som växte sig starkare parallellt med hastigheten på husets internetuppkoppling. Jag har sedan i hela mitt vuxna arbetsliv jobbat med IT, både digital infrastruktur, hårdvara och mjukvara. När jag 2014 fick chansen att driva Kikora AB såg jag det som en fantastisk möjlighet.

Han hoppas att fler personer ska våga ta steget ut och bli företagare utifrån egna intressen och drivkrafter. Han menar att det dels krävs ett bra företagsklimat, men också att företagande uppmuntras i högre utsträckning.

- Med stöd från ett väl fungerande näringsliv, där det finns lokala samarbets- och utvecklingsmöjligheter, god kommunikation och infrastruktur så vågar man ta chansen att starta eget. Men det är också viktigt att man tidigt i sin utbildning får kunskap om vad som krävs för att bli företagare. Det är jättebra att det satsas mer och mer på UF-företagande.

Matematik ska inte vara svårt och tråkigt

Han anser att det just nu är väldigt spännande att jobba med utbildning eftersom det är en bransch som är inne i ett kulturombyte till en mer digital vardag samtidigt som det finns en stor efterfrågan på goda utbildningsalternativ.
- Långsiktigt vill jag att alla elever i svensk skola ska få en positivare inställning till matematik, att de ska förstå att det inte behöver vara svårt och tråkigt att lära sig räkna. Det är otroligt svårt för lärare idag att stimulera alla elevers kunskapsbehov, både de som behöver extra hjälp och de elever som behöver utmanas.

Med Kikora, menar Peter, kan undervisningen bli bättre anpassad för varje enskild individ. Företagets läromedel täcker nämligen all matematik från mellanstadiet till gymnasiet och innehåller mer än 30 000 träningsuppgifter, vilket ger användarna möjlighet att öva på den nivå och de områden de anser sig behöva.

- Jag vill att alla elever ska kunna öva matematik på sina egna villkor och uppleva vårt läromedel som en viktig byggsten i sin utbildning.

Det bästa med att driva företag är enligt Peter Skog att få utveckla goda kundförhållanden. Genom att lyssna på kunder som är intresserade, som föreslår utvecklingsmöjligheter och som delar med sig av sina positiva erfarenheter kan produkterna ständigt förbättras.

- Då kan man rakryggad ställa sig bakom företagets produkt, avslutar han.

Tony Gunnarsson

EntreprenörskapUtbildning
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist