Genom Key Solutions får William Moulod chansen att ge ungdomar en karriär och en stärkt självkänsla. Säljföretaget har gått i bräschen med sitt långsiktiga tänkande. Resultatet är låg personalomsättning och trogna kunder.
Säljbranschen har länge haft ett dåligt rykte om sig som arbetsgivare. Det var något som William Moulod och hans kompanjoner ville ändra på när de startade Key Solutions för sex år sedan. De hade själva jobbat som säljare i flera år och såg en affärsmöjlighet i att bygga ett seriöst säljbolag med rättvisa villkor och karriärmöjligheter.
– Många säljbolag har ett väldigt kortsiktigt tänkande. Vi ville i stället tänka långsiktigt och bygga ett bolag med gott rykte och lojala medarbetare som stannar. Och det var vi först med i Sverige, säger William Moulod, chef för huvudkontoret i Västerås.
Grundtanken är att de anställda ska få chansen att utvecklas och göra karriär i företaget. De anställda får en sälj- och affärsutbildning på totalt ett år för att lära sig grunderna och sedan kunna sälja vilken produkt som helst.
Alla börjar som säljare och kan sedan gå vidare och bli säljcoacher och säljchefer. En karriärtrappa definierar vilka kriterier som ska vara uppfyllda för att ta nästa steg.
– På så sätt har skapat vi ett tydligt och rättvist system som är oberoende av bakgrund, hur gammal du är eller hur du ser ut.
Förra året utsågs Key Solutions till Sveriges tredje bästa arbetsplats för medelstora organisationer av Great Place to Work. Och i år blev det en andraplats i Sverige och en tredjeplats i Europa för små och medelstora företag.
– Det betyder oerhört mycket för oss. Vi var det första säljbolaget någonsin att rankas så högt. Det känns jättekul!
I stort anser William Moulod att det svenska företagarklimatet är bra, men han efterlyser en större förståelse för att exponeringen mot den globala marknaden ökar.
– Mycket i ”den svenska modellen” baseras på hur världen såg ut för 30-40 år sedan då alla jobbade på några få storbolag. Men idag ser det inte alls ut så.
Det finns ett stort tunnelseende när det gäller företagande, konstaterar han, och nämner som exempel debatten om att ta bort halveringen av restaurangmomsen.
– Fokus är väldigt fel när de bolag som drar in skattepengar attackeras. Tvärtom borde de här företagen stärkas för att på så sätt stävja utanförskapet för de som inte har jobb.
Karin Myrén
Småföretagsfrågor