NYHET24 maj 2016

Bäst i landet på företagsservice

Service är vårt vapen. Så löd en slogan som Posten hade förr. Den skulle Mönsterås kommun kunna ta över när man nu ökar ytterligare i nöjdhet när företagen bedömer Kommunens service till företagen. Företagen i Mönsterås ger nämligen servicen landets högsta betyg." Det är inte utan att man blir lite stolt över att just min kommun är bäst", säger Kenth Rydhage, vd på ABC-Karossen i Mönsterås.

Kenth Rydhage, vd på ABC-Karossen i Mönsterås.

– Det är extra roligt att Mönsterås fortsätter att ligga högt i undersökningarna. Det visar på långsiktigt och uthålligt arbete, fortsätter Kenth Rydhage.

Han tror att en del av förklaringen ligger i att politiker och tjänstemän arbetar hårt för att vara nära företagen och arbeta med smidighet och snabbhet i beskeden. Mönsterås kommun gör inte alltid exakt som företagen vill, men man ställer sig väldigt välvilligt till att hitta lösningar genom dialog och kompromisser.

Kenth Rydhage har själv erfarenheter av hur servicen fungerat till exempel när man byggt ut sina lokaler eller ställt upp lagerhallar. Frågorna har korta ledtider, kommunen lyssnar och förstår och det ges tydliga besked. Dessutom är det alltid glasklart vem det är som hanterar ärendet. Den hanteringen gör att man litar på kommunen och ger dem goda omdömen, säger han.

– Ett gott näringslivsklimat handlar inte bara om att politiker och tjänstemän gör ett gott jobb, utan det gäller även att vi företagare trivs med varandra och kan samarbeta. Och det kan vi verkligen göra i Mönsterås avslutar Kent Rydhage.

Varför lyckas Mönsterås?
Roland Åkesson (C) är kommunstyrelsens ordförande i Mönsterås. På frågan om vad det är som gör att Mönsterås får så goda omdömen från företagen svarar han med bestämdhet att det är ett långsiktigt och hårt arbete som har en tydlig grund. En grund som handlar om en förståelse för att företagandet är viktigt. Han menar att politikerna och tjänstemännen måste förstå sambandet mellan tillväxt och ett gott företagsklimat.

– Vi har ett tydligt verktyg i vårt arbete med företagsklimat och service. Det handlar om att vi politiker har satt mål som varje förvaltning sedan redovisar och följer upp flera gånger per år. På så sätt aktualiseras frågorna och ingen kan säga att man inte visste att detta var viktigt, säger Roland Åkesson. Han fortsätter:

– Politiken prioriterar och visar på färdriktning, medan våra kompetenta medarbetare arbetar med smidighet och serviceanda. Medarbetare som blir för fyrkantiga kan vara förödande.

Mönsterås kommun har genomfört utbildningar, haft inspirationsföreläsningar och seminarier för att lyfta frågor om service och bemötande, men som Roland Åkesson säger; ”konferenser i all ära, men det är i vardagen det ska funka”. Några andra framgångsfaktorer som man sett i Mönsterås handlar om att det är viktigt med närhet till företagen och att vara tillgänglig. Att komma ut på företagsbesök och få en vardagskontakt med företagen är något av det bästa med att vara politiker enligt Roland Åkesson och lägger till:

– Nu får vi se framåt och fortsätta arbetet. Gott företagsklimat är nämligen inget som är garanterat även om man legat högt tidigare, lägger vi av blir fallet bara större.

Ta del av enkätresultaten

Johnny Rönnfjord

Lokalt Företagsklimat
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist