NYHET29 augusti 2016

Sluta ruva på informationen

Endast var tionde företag i Sverige har god kunskap om kommunens näringslivsarbete. Många kommuner gör mycket som är bra. Men när informationen inte når utanför kommunhusets väggar går de positiva effekterna förlorade.

I 2016 års enkät om företagsklimatet i Sveriges kommuner har Svenskt Näringsliv ställt en extrafråga om ifall man som företagare känner att man har kunskap om kommunens arbete med att förbättra företagsklimatet.

Endast åtta procent av de drygt 30 000 företagare som besvarat frågan uppgav att de i hög utsträckning har kunskap om hur kommunen arbetar med att förbättra företagsklimatet. 47 procent svarade att de till viss del har kunskap och 34 procent svarade att de inte alls har någon kunskap. I vårt län varierade det kraftigt mellan kommunerna. Det var 45 % i Alvesta och 21 % i Ljungby som svarade att man inte alls kände till kommunens arbete för ett förbättrat företagsklimat.

Varje år frågar Svenskt Näringsliv också om hur företagare upplever kommunens information i allmänhet.

– Det är sorgligt att kommunerna har så svårt att nå ut med sin information. Fler borde nog höra av sig till Markaryd för att höra hur de gör. De är nämligen en av endast fyra kommuner bland landets 290 kommuner som når upp till betyget ”Bra” (4.0 och uppåt), säger Johnny Rönnfjord, bitr. regionchef på Svenskt Näringsliv.

TIPS TILL KOMMUNER

Det händer mycket i en kommun som är till fördel för företagen, men som de inte får veta eftersom kommunerna inte informerar om det. Det är viktigt att sprida informationen. Ett nyhetsbrev ska vara anpassat till läsaren och ta upp relevanta nyheter på ett tydligt och kortfattat sätt.

Exempel på nyheter är aktuella händelser, information om nya beslut och presentation av nyetablerade företag. Även tips om kurser och utbildningar, hänvisningar till intressanta länkar och inbjudningar till möten och träffar är bra information till företagen.

Det finns inga regler om hur ofta ett nyhetsbrev bör skickas ut, men det är viktigt att det sker kontinuerligt för att behålla en god kontakt.

Twitter, Facebook och Instagram är allt vanligare hos kommuner. Vissa kommuner utser en person som sköter dessa kanaler, andra använder sitt konto som en ren informationskanal. Det viktiga är att ha en tydlig strategi bakom arbetet och ha klart för sig på vilket sätt man vill nå ut till företagen och vad man vill signalera.

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist