Allvarlig brist på lärare i naturvetenskap och teknik

NYHET Publicerad

FRAMTIDENS LÄRARUTBILDING Lärarutbildningarna i teknik och naturvetenskap saknar studenter. Om inte trenden vänder kan det få allvarliga konsekvenser för Sverige som kunskapsnation. Nyligen anordnade Teknikföretagen en hearing för att rikta fokus på problemet.

Lärarutbildningen är den största högskoleutbildningen i Sverige med cirka 42 000 studenter. Men platserna är långt många fler; bara 63 procent utnyttjas. Ser man till antalet antagna till lärarutbildningarna, med inriktning på teknik och naturvetenskap, är andelen ännu lägre. Bara 40 procent av platserna med inriktning på matematik fylldes 2008. Motsvarande andel för inriktningarna på kemi och fysik var 10 procent respektive 25 procent.



– Andelen examinerade lärare i matematik och naturvetenskap kommer att minska ytterligare och andelen män kommer att gå mot noll, säger Pierre Bastin, enhetschef för antagningsproduktion på Verket för Högskoleservice (VHS).



Ett problem kan vara att lärarutbildningarna försöker hitta nya inriktningar för att locka studenter.



– Idag finns ett enormt utbud och man kan se att blivande studenter har svårt att orientera sig bland lärarutbildningarna inom matematik och naturvetenskap. Då väljer de andra inriktningar, menar Pierre Bastin.



Framtidens rekryteringsbehov

Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) har utrett hur demografiska aspekter kommer att påverka rekryteringsbehovet till framtidens lärarkår. 38 procent av lärarna går i pension under den kommande tioårsperioden. Bland gymnasielärarna är var femte lärare över 61 år.

Att bedöma framtidens rekryteringsbehov är dock svårt på grund av bristfällig statistik. SKL kan dock visa att det finns en tydlig obalans mellan lärare som behövs och lärare som utbildas. Det finns dessutom en stor risk för överskott av lärare i de allmänna ämnena, samtidigt som ett stort underskott av yrkeslärare, lärare inom matematik och naturvetenskap, förskolelärare och fritidspedagoger.



Magnus Helldén är kemi- och biologilärare vid Katedralskolan i Lund och medverkade, som pedagog, i SVT:s Klass 9 a, Han tror att man måste börja med att öka intresset för ämnena hos eleverna, för att locka unga att bli lärare inom teknik och naturvetenskap. Det i sin tur kräver att lärarna har gedigna ämneskunskaper, något de måste få på lärarutbildningen.

– Jag tror att det grundläggande felet är att vi skummar för mycket på ytan, eleverna blir inte intresserade då, menar Magnus Helldén.

Måste sluta överutbilda

Per Wadman, Lärarnas Riksförbund, instämmer. Enligt förbundets undersökningar har så många som 40 procent av lärarna i årskurs 7-9, i vissa delar av landet, ingen som helst ämneskunskap i det ämne de undervisar. Då blir det svårt att hålla en undervisning, som kan engagera och entusiasmera eleverna.

Dessutom måste intagningskraven till lärarutbildningarna skärpas, menade deltagarna i Teknikföretagens konferens.

– För länge sedan var det svårare att komma in på lärarutbildningen än på läkarutbildningen. För att höja statusen måste vi tydliggöra och specialisera utbildningen och sluta att överutbilda. Vi tar in för många lärarstudenter och vi släpper ut för många lärare, menar Per Wadman, förste vice ordförande i Lärarnas Riksförbund.

Höjd status och tydlig lärarroll

Attitydundersökningar bland elever visar att läraryrket väljs bort på grund av faktorer som låg lön, en rädsla för att få ägna sig åt annat än ämnesundervisning, sega långa processer, oklara ingångar, det vill säga en osäkerhet om vad man blir när man är klar, och för ytliga ämneskunskaper.

Enligt panelen, som deltog i konferensen, måste läraryrkets status höjas, lönerna öka, lärarrollen tydliggöras och lärare måste få vara lärare. Först då kommer unga lockas till läraryrket. Dessutom behöver möjligheten till karriärvägar ses över då många unga upplever att man genom att välja läraryrket låser fast sig i en och samma yrkesroll.

Mikaela Almerud

Nyheter

NYHET Publicerad:

"Företag måste berätta vad de behöver"

YRKESHÖGSKOLAN Sedan IT-företaget Redmind började samarbeta med Nackademin har 50 studenter praktiserat i företaget. Samtliga har fått arbete direkt efter utbildningen, 20 har anställts av Redmind. ”Utan näringslivets engagemang, skulle det inte finnas bra utbildningar”, säger företagets grundare och ägare Pablo Garcia.
NYHET Publicerad:

Godistillverkning triggar intresset för kemi

NATURVETENSKAP Johanna, Filippa och Loella var några av de ungdomar som deltog i Perstorp Gymnasiums sommarskola i kemins tecken. ”Naturvetenskap verkar lika intressant som jag trodde”, säger Filippa. Den vetskapen kommer nu att påverka hennes val av gymnasieprogram.
NYHET Publicerad:

Ny utmärkelse för kvinnliga ledare

KOMPETENSFÖRSÖRJNING De kvinnliga studenterna finns på KTH, möjligheterna finns ute bland företagen. Nu ska en ny utmärkelse, Female Leader Engineer, ge dem möjlighet att mötas och framför allt öka tillgången på kvinnliga ledare.
NYHET Publicerad:

Tekniklärare extremt viktiga för svenska industrin

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Några av landets mest engagerade tekniklärare deltog i en konferens på Teknikföretagen i augusti. Workshops, föreläsningar och studiebesök stod på agendan under två fullspäckade dagar. "Vi har verkligen fått en nytändning inför skolstarten", säger Marita Gustavsson från Närlundaskolan i Askersund.
NYHET Publicerad:

Lärlingar välkomna till sågverksindustrin

VUXENUTBILDNING En helt ny, skräddarsydd lärlingsutbildning riktad mot sågverksindustrin. Den startar i Skellefteå i höst och både skolorna och företagen räknar med att den ska leva vidare och kunna minska det skriande personalbehovet inom träbranschen.
NYHET Publicerad:

Företagen efterlyser ökad kvalitet i skolan

Endast 12 procent av företagen anser att skolan lyckas förbereda eleverna för yrkeslivet. Det visar en undersökning bland Svenskt Näringslivs medlemsföretag. Undersökningen visar också att företagen är oroliga över arbetsklimatet i skolan.
NYHET Publicerad:

Fortum satsar på fortbildning av lärare

NATURVETENSKAP & TEKNIK I höst är det dags igen. Fortums satsning på att fortbilda lärare från Karlstads kommunala grundskolor fortsätter. De kommer att få träffa några av Sveriges främsta professorer och experter inom energi och hållbar utveckling.
NYHET Publicerad:

Samarbete tog Åtvidaberg till toppen

SAMVERKAN För tredje året i rad toppar Åtvidaberg rankingen över lokalt företagsklimats kategori ”Skolans attityder till företagande”. Från mindre smickrande placeringar för bara några år sedan dominerar numera den östgötska kommunen listan. Lösningen stavas dialog och samarbete mellan skola och näringsliv.
NYHET Publicerad:

Civilingenjör ja, men helst lärare

PEDAGOGIK Jenny Widmark har egentligen alltid velat bli lärare men en civilingenjörsexamen i molekylär bioteknik kom emellan. Men nu har hon sadlat om och gjort verklighet av sina yrkesdrömmar. Och hon är inte ensam.
NYHET Publicerad:

Satsa lågstadiemiljarderna på lärarna

KOMMENTAR Lågstadielyftet är ingen dum tanke, men mer pengar är inte lösningen på skolans problem. I stället måste resurserna hamna rätt. Vi får hoppas att Alliansens nya satsning används för att rekrytera och belöna skickliga lärare. Det skriver Fredric Skälstad, skolpolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Bättre arbetslivskoppling lockar fler internationella studenter

KOMMENTAR Antalet internationella studenter i Sverige ökar igen. Men andelen är fortfarande låg. En orsak är den svaga kopplingen till arbetsmarknaden och den upplevda möjligheten till jobb efter utbildningen. Det skriver Mikaela Almerud, skolexepert i en kommentar.
NYHET Publicerad:

Näringslivskopplad fortbildning för lärare

TEKNIK & NATURVETENSKAP "Intresset för energi och hållbar utveckling föds i skolbänken, och för att få inspirerade elever, behövs kunniga och motiverade lärare ", säger Johan Lindehag, VP på Fortum Distribution. Det är förklaringen till att Fortum, Karlstads kommun, IVA och KVA går samman för att fortbilda cirka 600 lärare mellan 2014-2016 i Karlstadregionen.
NYHET Publicerad:

Fadderföretag ger elever ovärderlig kunskap

SAMVERKAN I höst kommer eleverna på Karlfeldtsgymnasiets ekonomiprogram att få faddrar i det lokala näringslivet. "Genom att lära känna ett företag ordentligt, hoppas vi att våra elever ska bli så konkurrenskraftiga som möjligt", säger läraren Lennart Hammargren.
NYHET Publicerad:

Tydliga krav garanterar kvalitet på byggprogram

GYMNASIESKOLAN I mer än två år tillbaka har gymnasieskolor med bygg- och anläggningsprogram kunnat ansöka om att bli branschrekommenderade av Byggnadsindustrins Yrkesnämnd, BYN. Den senaste utmärkelsen gick till Alströmergymnasiet i Alingsås som blev en branschrekommenderad skola i februari.
NYHET Publicerad:

Akademisk utbildning med fokus på jobb

SAMVERKAN I höst startar Mittuniversitetet en ny treårig programutbildning, "Turism och destinationsutveckling". Längre praktik, entreprenörskap och projektledning är nya inslag i utbildningen som ska rusta studenterna ännu bättre för arbetslivet. Till utbildningen knyts också ett namnkunnigt branschråd.
NYHET Publicerad:

Reklamfilm ska locka elever till UF-skola

SKOLAN & ENTREPRENÖRSKAPET I maj förra året blev Bildningscentrum Facetten utvald till årets UF-skola. Visma stod tillsammans med TV4 i Östergötland och mediebyrån Scream för priset: reklamtid värd 250 000 kronor. Nu har filmen visats 342 gånger i TV4 i Östergötland och Kanal 7.
NYHET Publicerad:

Teknikettor visar praktiskt handlag

SAMVERKAN Alströmergymnasiet i Alingsås satsar på nära samverkan med näringslivet för att ge eleverna inblick i vad företag gör. Teknikettan heter programmet där förstaårseleverna hugger tag i tekniska utmaningar från företag.
NYHET Publicerad:

Prisas för förmågan att väcka ungas drivkraft

SKOLAN & ENTREPRENÖRSKAPET Entreprenöriellt lärande i skolan krävs för att Sverige ska få ett konkurrenskraftigt utbildningssystem. "Kunskap är viktig och entreprenörskap är rock’n’roll", säger Chris Hansson, lärare på ProCivitas i Helsingborg. Nyligen tilldelades han ett av Kungliga Vitterhetsakademiens årliga lärarpriser.
NYHET Publicerad:

Företagarna räddade kvar industriprogrammet

KOMPETENSFÖRSÖRJNING När industriprogrammet vid Härjedalens gymnasium hotades av nedläggning blev det uppror bland företagen i området. Tack vare deras engagemang räddades utbildningen kvar. "Annars hade jag antagligen varit tvungen att flytta verksamheten från orten", säger en företagare.