Innovativa lärare möter eleverna på nätet

NYHET Publicerad

SKOLAN & IT Eleverna chattar, bloggar och twittrar på skoltid. Och det är precis som det ska. På Viktor Rydbergs Samskola används nätet som en kommunikationsplattform för mycket av skolarbetet. Det har fungerat så bra att lärare på skolan räknas som landets mest innovativa.

I dagarnas koras ”Europas mest innovativa lärare” i Berlin. I startfältet på cirka 130 lärare från hela Europa deltar två svenskar, Anna Karlsson och Ricardo Rodriguez från högstadiet på Viktor Rydbergs Samskola i Stockholm. De har tidigare utsetts till ”Årets mest innovativa lärare” i Sverige och ska, om det går bra i Berlin, tävla om VM-titeln i Kapstaden i november.

– Vi vill lyfta fram, hylla och visa på de goda förebilder som bra och innovativa lärare är, säger Eva Pethrus på Microsoft. Företagets Londonkontor initierade och startade 2004 hela tävlingen som nu är inne på sjunde året.

– Många lärare sätter sitt ljus under skeppan, fortsätter hon. Men duktiga pedagoger är avgörande för vår framtid. Det är ju lärarna som har ansvar för de arbetstagare som ska ta över i samhället.

Behärskar teknologin

Ökad närhet till arbetsmarknaden och möjligheten för eleverna att nå sina mål, är en del i syftet med priset. På Viktor Rydbergs Samskola har det innovativa tänkandet inneburit en fokusering på informations- och kommunikationsteknologi, IKT.

– Dagens elever behärskar teknologin på ett förbluffande sätt, säger rektor Kerstin Hallén. Det är en utveckling som vi inte ska ifrågasätta utan som, om vi samverkar med eleverna, kan ta undervisningen till nya höjder.

Arena på nätet

Det innebär dock inte att skolan viljelöst köper in datorer till varje elev med tanken att allt sedan löser sig till det bästa.

– Tekniken är ett redskap som hjälper lärarna att utveckla undervisningen tillsammans med eleverna, säger Kerstin Hallén. Det skapar delaktighet och ungdomarna får chansen att visa att de ibland är bättre än sina lärare.

Anna Karlsson håller med:

– Eleverna har redan en arena på nätet. Nu är det upp till oss lärare att visa hur den kan användas i lärandet.

Ständigt tillgängligt

I de högstadieklasser där hon undervisar innebär det bland annat att Facebook, blogg och twitter nu används i undervisningen. I egna chatgrupper på Facebook sker handledning och diskussioner. Anteckningar från lektioner publiceras på nätet och kan tankas ner av eleverna när de jobbar hemma eller i grupparbeten. Laborationer, muntliga gruppdiskussioner och en del lektioner filmas och streamas ut till eleverna. Allt görs ständigt tillgängligt och till ett kontinuerligt stöd i skolarbetet.

– Jag märker att elever som är blyga och inte vågar räcka upp handen i klassrummet, de är nu aktiva och kommer med inlägg på nätet, säger Anna Karlsson. Dagens tonåringar är vana att publicera sig på nätet. Varför ska vi då inte göra det möjligt också när det gäller skolarbetet?

Förberedelse för arbetslivet

I höst tar skolan ytterligare ett steg i teknikutvecklingen när alla nya elever i årskurs sju får en egen bärbar dator. Hittills har resurserna inte räckt utan skolan har förlitat sig till elevernas egna datorer.

– Det ger oss möjlighet att bygga vidare på vårt arbetssätt, säger Kerstin Hallén. Samtidigt ger det stora administrativa förenklingar för lärarna vilket frigör än mer tid till att arbeta nära eleverna.

Anna Karlsson ser ytterligare fördelar med att i högstadiet använda den teknik som eleverna redan behärskar.

– Det är ju så här det ser ut på arbetsplatserna, säger hon. De får möjlighet att reflektera över det, öva sitt kreativa tänkande och förbereder sig på så sätt redan nu för verkligheten i arbetslivet.







Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Yrkesutbildning i framkant Realgymnasiets signum

SAMVERKAN 88 procent av Realgymnasiets elever arbetar eller studerar sex månader efter examen. ”Den goda kontakten med näringslivet är en av de absolut viktigaste skälen till våra goda resultat”, säger Patrik Wigelius, affärsområdeschef.
NYHET Publicerad:

Bristen på kvalitetsarbete skolans största problem

KVALITET I SKOLAN Det i särklass bästa sättet att påverka elevers resultat är att arbeta med systematiskt kvalitetsarbete i skolan, visar en färsk undersökning. ”Det är mycket viktigare än diskussioner kring klasser, ägandeformer och ekonomi”, säger Henrik Jordahl, docent i nationalekonomi.
NYHET Publicerad:

Den politiska organisationen hämmar kommunala skolor

KOMMENTAR Konkurrens från friskolor höjer elevernas resultat. Regeringen borde ge sig på de verkliga problemen – bristerna i den kommunala skolans kvalitetsarbete. Det skriver Fredric Skälstad, skolpolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Gör skolrektorn till vd

ALMEDALEN Debatten om den svenska skolan fokuserar på lärarna och eleverna. Rektorerna glöms bort och det gör ledarskapet till skolpolitikens blinda fläck. Nu är det dags att ge rektorerna en renässans och vägen dit är att utnämna skolledaren till vd.
NYHET Publicerad:

Rektor med tydligt mandat kan vända skolresultat

KOMMENTAR En ny enkät visar att rektorer vill bli vd. Därför är det dags att ge skolledare förutsättningar att vända skolans resultat, samtidigt som de ställs till svars för misslyckanden.
NYHET Publicerad:

Barn från utsatta förorter förlorare när LO vill slopa skolvalet

KOMMENTAR Facket vill stoppa skolvalet. Det är innebörden av ett beslut som LO-kongressen fattade igår. LO ska nu verka för att skolpengssystemet avvecklas. De stora förlorarna blir barn från utsatta förorter där skolan inte håller måttet, skriver Fredric Skälstad, skolpolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Rikta inte udden mot friskolorna

KOMMENTAR Skolan är avgörande för ett starkt svenskt företagsklimat. I grunden är det därför utmärkt att Moderaterna kommer med förslag för att höja skolans kvalitet.
NYHET Publicerad:

Hetsen mot friskolor saknar forskningsförankring

KOMMENTAR Ny forskningsrapport sågar regeringens friskolepolitik. Förslagen om vinstförbud och kommunalt veto mot friskolor saknar stöd i forskningen. Det skriver Fredric Skälstad, skolpolitisk expert vid Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Företagen kan höja yrkesprogrammens status

KOMPETENS Elever väljer ogärna gymnasieskolans yrkesprogram. Samtidigt efterfrågar företagen deras kompetens. Utvecklingen kan bara vändas med att utbildningarna blir attraktiva och håller hög kvalitet. Där kan företagen spelar stor roll. ”Lärarna måste dessutom vara engagerade och uppdaterade”, understryker Emmastina (t v), medaljör under Yrkes-SM.
NYHET Publicerad:

Svidande kritik från Skolkommissionen

KOMMENTAR Starkare statligt ansvar för skolans finansiering, stärkt regional statlig styrning, möjlighet att dra in tillstånd för kommuner att driva skolor och brett stöd för friskolor och valfrihet. Så sammanfattar Tobias Krantz, chef för utbildning, forskning och innovation vid Svenskt Näringsliv och ledamot av 2015 års skolkommission, de slutsatser och förslag som skolkommissionen presenterar idag.
NYHET Publicerad:

Fler prognoser löser inte lärarbristen

KOMMENTAR Det råder lärarbrist. Men lösningen är inte nya prognoser över lärarförsörjningen. Här krävs större insatser som långsiktigt höjer läraryrkets status. Det skriver Fredric Skälstad, utbildningspolitisk expert på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Välkommen till seminarium om SYV

SYV Hur kan studie- och yrkesvägledningen utvecklas för att bättre rusta eleverna för framtiden?
NYHET Publicerad:

Yrkesprogrammens fördelar underskattas av föräldrar

YRKESPROGRAM Niondeklassare har gjort sina gymnasieval. I mitten av april är det omvalsperiod. I första hand råder föräldrar sina barn att gå en utbildning som ger högskolebehörighet, samtidigt är intresset för yrkesprogram svalt trots goda framtidsutsikter. En skev bild som måste ändras, anser Johan Olsson, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Göteborg smygstoppar vinstuttag

FRISKOLOR Göteborgs stad driver i tysthet igenom ett förbud mot vinstuttag och etablering av vinstdrivande fristående skolor trots att det bryter mot lagen. Nu väntar en JO-anmälan. "Detta drabbar alla friskolor i stort, eftersom det sätter en stämpel på oss att vi skulle ha lägre kvalitet än de kommunala skolorna", säger Evert Jansson, vd för Aniaragymnasiet i Göteborg.
NYHET Publicerad:

Håller hårt på ledarskapet i klassrummet

KVALITET I SKOLAN Vittra Vallentuna är en av tre skolor som nyligen fick SIQ:s kvalitetsutmärkelse Bättre Skola. Dessutom är skolan den första inom Vittra som hedrats på detta sätt. För några år sedan tillträdde Elin Möller som rektor. Genom sitt systematiska kvalitetsarbete ses skolan idag som ett nationellt föredöme.
NYHET Publicerad:

"Jag tror kommunen vill svälta ut oss"

FRISKOLA Minervaskolan i Umeå tvingas driva flera rättsfall parallellt för att få ut sin berättigade ersättning för verksamheten. Med åren har rättsfallen bara ökat, och skolan tvingas gå till rätten för att ens få se beslutsunderlagen. ”Kommunens aktioner är inte acceptabla”, säger Linda Björkman Swanberg, vice vd.
NYHET Publicerad:

Fristående Rullen drivs av högt ställda mål

KVALITET I SKOLAN Heldagsskolan Rullen AB drivs av ett högre syfte. ”För oss handlar det om att lärandet ska leda till ökad livskvalitet för våra barn”, säger rektor Anne-Christine Svahn. Nyligen vann skolan utmärkelsen Bättre Skola. Hon hoppas att skolan ska kunna bli modell för andra.
NYHET Publicerad:

Utveckla skolvalet för mer likvärdighet

SKOLVAL Debatten om hur skolan ska bli mer likvärdig är intensiv. Kontrollerat skolval har förespråkare. Att skapa förutsättningar för fritt och obligatoriskt skolval stöds av många. Om detta handlade ett seminarium anordnat av Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Teknikföretagen siktar på miljonen

TEKNIK På en vecka har över 700 000 sett youtubern Therese Lindgren testa teknik på uppdrag av Teknikföretagen. Nu är miniserien avslutad och Teknikföretagen är nöjda med satsningen.
NYHET Publicerad:

Ambassadörer för kvalitetsutveckling i svensk skola

KVALITET I SKOLAN Tre skolor har i år tilldelats Kvalitetsutmärkelsen Bättre Skola 2015. De är Framtidskompassen i Vellinge, Heldagsskolan Rullen i Solna och Vittra Vallentuna. I år delade Institutet för Kvalitetsutveckling – SIQ även ut två erkännanden för framgångsrik verksamhetsutveckling; en till Ljud & Bildskolan i Göteborg och en till Torpskolan i Lerum. Fyra av de fem skolorna är fristående.