NYHET7 juli 2016

"Den svenska modellen behöver förändras"

Tar politiken och parterna ansvar för framtidens svenska modell? Det var frågan som behandlades när näringslivets forskningsinstitut Ratio bjöd in till frukostseminarium om den svenska modellen under politikerveckan i Visby.

Arbetsgivare, fackliga företrädare, forskare och politiker var på plats i Almedalen för diskutera ansvaret för den svenska modellen.
Foto: SÖREN ANDERSSON

– En bra modell som har tjänat oss väl, men som behöver förändras.

Så sammanfattade Nils Karlson, vd Ratio, sin syn på den svenska modellen under seminariet Ansvaret för den svenska modellen som anordnades under politikerveckan i Visby.

En betydande del av seminariet kom emellertid att ägnas åt dagens konfliktregler med anledning av den konfliktrika avtalsrörelsen 2016, med varsel inom bland annat bygg-, måleri-, flyg- och hamnsektorn.

När den inbjudna panelen fick frågan om hur de ser på dagens konfliktregler menade både Darko Davidovic, förbundsjurist på IF Metall och Ursula Berge, samhällspolitisk chef på Akademikerförbundet SSR, att de fungerar väl. De hänvisade bland annat till Frankrike, där man har betydligt mer restriktiva konfliktregler, men ändå fler konfliktdagar än i Sverige.

Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier, menade däremot att dagens konfliktregler inte fungerar speciellt bra. Konflikter är en del av byggindustrins vardag till följd av dagens regelverk, som utnyttjas flitigt av Byggnads och situationen är enligt Åkerlind ohållbar. Eva Östling, vd på Visita, illustrerade även de problem som sympatiåtgärder skapar på arbetsmarknaden:

– Vi har ett bra samarbete med vår motpart, men vad hjälper det när sympatiåtgärder kan bryta arbetsfreden. Vår verksamhet är konfliktkänslig. Med ett konflikthot upphör bokningarna på ett hotell direkt och det slår hårt mot vår bransch, sade Eva Östling.

Mats Persson, ekonomisk-politisk talesperson för Liberalerna, menade att den svenska modellen fungerar väl sedan införandet av industrimärket. Den har dock två grundläggande problem: de långtgående konfliktreglerna som hämmar företagens tillväxt samt att dagens svenska modell skapar ”insiders” och ”outsiders” på arbetsmarknaden. Den som står utanför systemet får det allt svårare att skaffa jobb. Den svenska modellens framtid hänger enligt Persson helt på om parterna kan hitta gemensamma lösningar på dagens utanförskapsproblem:

– Vi måste lösa dagens problem med ökat utanförskap, bidragsberoende och sociala slitningar med ökad flexibilitet på arbetsmarknaden, annars är jag beredd att lägga större politiskt tryck på parterna, sade Mats Persson.

AlmedalenKonfliktreglernaAvtalsrörelsen